Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy piją mniej piwa. Jednak na rynku pojawił się nowy trend. Co ze wzrostem kaucji za butelki? (WIDEO)

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Inflacja, wysokie koszty produkcji i obniżone nastroje konsumenckie silnie uderzyły w rynek browarniczy, powodując, że choć wartość rynku wzrosła, to wolumen sprzedanego piwa prawie nie zmienił się w porównaniu do roku 2021. Bartłomiej Morzycki, Browary Polskie, mówi nam, że cały czas rozwijany jest segment piw niskoalkoholowych, a zwłaszcza piw bezalkoholowych. – Jest to jedyna i najszybciej rosnąca część rynku piwnego i ona dalej będzie rozwijana – przyznaje. Zobacz materiał wideo.

2022 rok stał pod znakiem niestabilnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej. Wyższe koszty produkcji, trudności z dostępnością niektórych surowców, coroczne podwyżki podatku akcyzowego na alkohol (w 2022 r. wzrost o 10 proc., w styczniu 2023 r. wzrost o 5 proc. i do 2027 r. o kolejne 5 proc. każdego roku) odbiły się negatywnie na cenie piwa i wynikach branży za ubiegły rok.

– 2022 roku był kolejnym rokiem spadków dla piwa alkoholowego, który został zrekompensowany kilkuprocentowym wzrostem na rynku piw bezalkoholowych. Cały rynek praktycznie wyszedł na zero, jeśli chodzi wolumen – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. – Natomiast jeśli chodzi o wartość rynku, to wzrosła ona dosyć wyraźnie, o około 10 proc. – dodaje. – Jednak ten wzrost przypisujemy wyłącznie skutkom inflacji – mówi.

Co dalej z cenami piwa?

Morzycki przypomina, że w roku ubiegłym wyraźnie wzrosła cena piwa, co przełożyło się na wartość całego rynku, która również poszła w górę. Jednocześnie ekspert podkreśla, że jeśli spojrzymy, o ile wzrosły koszty produkcji – mowa tutaj o 20- 30 proc. rok do roku – to widać, że ten dotychczasowy wzrost średniej ceny piwa nie zrekompensował wzrostów kosztów produkcji.

– Oznacza to, że średnia cena piwa będzie dalej szła w górę – mówi i dodaje, że jeżeli będzie rosła średnia cena piwa, to może to stanowić pewną barierę popytową dla konsumentów, ponieważ piwo ze wszystkich napojów alkoholowych jest najbardziej wrażliwe na cenę. – Nawet niewielka jej zmiana od razu przekłada się na zmiany w popycie – dodaje.

Przy okazji Morzycki przypomina o corocznej podwyżce akcyzy, co powoduje wzrost presji na podwyżkę ceny. – Nie spodziewamy się jakiegoś odbicia na rynku, tylko raczej powtórki z roku ubiegłego lub nawet spadku – prognozuje.

Jakie piwa wybierają Polacy?

– Spodziewamy się podtrzymania tych trendów, które obserwowaliśmy zarówno w 2022 roku, jak i w latach wcześniejszych – tłumaczy i dodaje, że cały czas kurczy się rynek piw alkoholowych i tym segmentem, który najmocniej traci na znaczeniu, to piwa mocne, czyli te mające powyżej 6 proc. zawartości alkoholu – mówi.

Ekspert przyznaje, że cały czas rozwijany jest segment piw niskoalkoholowych, a zwłaszcza piw bezalkoholowych. Jednak podkreśla, że nie rosną one już w takiej dynamice jak kilka lat temu, kiedy to mówiliśmy o wzrostach rzędu 60- 80 proc. – To jest wzrost kilkuprocentowy, ale stabilny – mówi. – Jest to jedyna i najszybciej rosnąca część rynku piwnego i ona dalej będzie rozwijana – przyznaje.

Morzycki zauważa, że producenci będą wprowadzali kolejne nowości na rynek, a sami konsumenci bardziej przekonują się do tego typu produktów. Jak tłumaczy, wpisuje się to w trend światowy „NoLo”, czyli „no alcohol, low alcohol”.

– Konsumenci szukają smaku, niekoniecznie procentów. Wybierają te produkty, które mają mniej alkoholu albo w ogóle nie posiadają w swoim składzie tego alkoholu – wyjaśnia. – We wszystkich naszych badaniach wychodzi, że smak jest najważniejszym kryterium, jeżeli chodzi o wybór piwa – dodaje. Jednak podkreśla, że cena cały czas pozostaje w gronie najważniejszych kryteriów przy wyborze piwa.

– Rynek piwa rozwinął się na tyle, że na znaczeniu zyskują trunki z wyższej półki, czyli piwa premium, a nawet ultra premium – mówi.

Jak wyjaśnia, jeśli spojrzymy na segmenty, to może nie są one bardzo duże, ale wzrosty w tych segmentach są już znaczące. – Widać, że ci, którzy poszukują smaku w piwie, mają coraz więcej produktów do wyboru na sklepowych półkach. Mogą wybierać z wyrobów różnych producentów; większych, mniejszych, rzemieślniczych czy regionalnych. Ta półka piwna jest naprawdę dość szeroka i dość konkurencyjna – chwali Morzycki.

Ile piwa spożywają Polacy?

Morzycki przyznaje, że przez wiele lat, od 2012 do 2018 roku spożycie piwa w Polsce oscylowało w granicy 97-98 litrów na głowę mieszkańca z „chwilowym wyskokiem w 2018 roku, kiedy spożycie sięgnęło 100 litrów”.

– Od tamtego czasu notujemy spadki na rynku piwa. W 2021 roku, czyli w ostatnim roku, za który takie statystyki są dostępne, było to poniżej 93 litrów – mówi. – Widać, że ten rynek skurczył się o dobre 8 proc. od maksimum osiągniętym w 2018 roku – dodaje i podkreśla, że mówimy o ubytku 3 milionów hektolitrów piwa rocznie, co odpowiada działalności jednego dużego browaru.

– Piwo w tym momencie ma konsumpcję per capita na poziomie najniższym od 2010 roku – wyjaśnia.

Kaucja za butelki wzrośnie?

Ekspert zauważa, że branża piwowarska jest jedyną branżą w skali kraju, która stosuje kaucję za butelki szklane, chodzi o butelki zwrotne, wielokrotnego użytku. – Tego typu butelki na rynku piwowarskim stanowią ponad 40 proc. – podaje.

Jak wyjaśnia, wzrost kaucji, który obserwujemy na rynku, jest wynikiem wyższego kosztu odkupu butelek, ponieważ każda nowa butelka kosztuje więcej – przypomina. – Jeżeli ktoś nie oddaje butelki, to kaucja musi pozwolić producentowi zrekompensować jej utratę, czyli kupić nową – mówi.

Jednocześnie podkreśla, że kaucja ma również inną, bardzo ważną funkcję, czyli zachęcenie konsumenta do oddania tej butelki.

– Mam nadzieję, że wzrost tej kaucji będzie powodował, że większa liczba konsumentów, niż do tej pory będzie zwracała do sklepu butelki, a nie np. nonszalancko będzie je wyrzucać. Ponieważ jest to starta, zarówno środowiskowa, jak i finansowa i to dla konsumenta i dla browarów – wyjaśnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy piją mniej piwa. Jednak na rynku pojawił się nowy trend. Co ze wzrostem kaucji za butelki? (WIDEO) - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna