Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy przekonali się do zakupów online. Jednak to w sklepach stacjonarnych jest taniej

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W marcu 2020 roku po raz pierwszy w związku z pandemią wprowadzono lockdown.
W marcu 2020 roku po raz pierwszy w związku z pandemią wprowadzono lockdown. Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
Ceny w internetowych sklepach spożywczych są wyższe od tych w placówkach stacjonarnych. Zainteresowanie zakupami żywności przez Internet utrzymuje się wśród Polaków na wysokim poziomie. Co ciekawe, w lutym tego roku najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym. Jednocześnie niemal 3 na 5 osób podczas zakupów w sieci, najbardziej obawia się kiepskiej jakości serwisu.

- Choć w ostatnich miesiącach obserwujemy systematyczny wzrost cen, to w skali roku, wartość koszyka zakupowego urosła relatywnie niewiele. Oznacza to, że sieci handlowe w jeszcze większym stopniu walczą o klientów, prowadząc aktywną politykę cenową. Naszym zdaniem, przed zbliżającymi się świętami, przy rosnącej inflacji w całej gospodarce, będziemy obserwować wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

W marcu 2020 roku po raz pierwszy w związku z pandemią wprowadzono lockdown. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy obejmuje porównanie cen z miesiąca przed jego wprowadzeniem z czasem, w którym ograniczenia nadal obowiązują. W lutym 2021 roku, na 11 badanych sklepów, w 6 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 5 wyższe. Największy wzrost, na poziomie 6,20 proc. odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena badanego koszyka produktów wzrosła o 15,67 zł. Największy spadek odnotowano w sieci Lidl, w której średnia cena była w lutym 2021 niższa o 24,20 zł niż przed rokiem. To spadek o 10,28 proc.

Jak się okazuje, w największym stopniu w skali roku staniały mrożonki, chemia oraz produkty sypkie (od 5 do 8 proc.). Z kolei największy wzrost cen, o 12,33 proc., odnotowano w grupie napojów. Eksperci ten wzrost tłumaczą wprowadzeniem tzw. podatku cukrowego. 

W ujęciu miesięcznym w większości (7 z 11) sklepów objętych badaniem, ceny w lutym br. były wyższe niż w styczniu. Od kilku miesięcy najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Jednak w lutym br. nastąpiła zmiana i na prowadzenie wysunął się Lidl. W porównaniu do stycznia, ceny badanych produktów w tej sieci zostały obniżone o prawie 6 proc. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (2,71 proc.).

W lutym 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 225,97 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć posiadająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 4,70 zł. Najdroższy w lutym 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19 proc. więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym. Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że różnice pomiędzy cenami niektórych produktów w poszczególnych sieciach handlowych przekraczają 300 proc. 

Klienci e-sklepów narzekają na słabą obsługę

- Gigantyczny wzrost zainteresowania zakupami online, wynikający z trwania pandemii i cyklicznych lockdownów, spowodował że firmy zaczęły przykładać większą wagę do ścieżki zakupowej klienta. Studiowanie preferencji internauty i umiejętność wykorzystania danych do angażowania jego uwagi, stały się kluczowymi elementami budowy odnoszącego sukcesy sklepu internetowego – zauważa Bartosz Ferenc, współzałożyciel CENTEO.

Od 20 marca do 9 kwietnia w całej Polsce ograniczona zostanie działalność m.in. galerii handlowych.

Ogólnokrajowy lockdown. Od najbliższej soboty zamknięte gale...

Nic nie potrafi zniechęcić klientów do finalizacji zakupów skuteczniej niż słabej jakości obsługa. 60 proc. ankietowanych w raporcie "Connecting the Dots, autorstwa GlobalWebIndex", wskazało właśnie na ten aspekt. Na drugim miejscu znalazła się reputacja miejsca, w którym potencjalnie chcemy dokonać zakupu. Niewiele niższy wynik – na poziomie 50 proc. – potwierdza, że zła passa medialna lub historie krążące na forach internetowych, mogą realnie zaszkodzić firmie.

Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się: słabe wyniki w zakresie ochrony środowiska (39 proc.), warunki pracy poniżej obowiązujących standardów (31 proc.), niewystarczająca różnorodność dostawców i produktów (24 proc.), ignorowanie kwestii społecznych i politycznych (15 proc.), brak zróżnicowania w zakresie zatrudnionych pracowników (14 proc.) i niewystarczająca  różnorodność wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (11 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy przekonali się do zakupów online. Jednak to w sklepach stacjonarnych jest taniej - Portal i.pl

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna