W sumie w pilotażu biorą udział cztery wytypowane komendy z całej Polski. Komenda w Łomży jest jedyną z woj. podlaskiego - pozostałe to KPP w Myślenicach z woj. dolnośląskiego, Komenda Rejonowa Policji Warszawa V oraz Wydział Ruchu Drogowego komendy stołecznej. To w sumie około 500 policjantów oraz osób odpowiedzialnych za organizację służby.
- Komenda Miejska Policji w Łomży otrzymała 37 urządzeń. Trafiły one do policjantów służby ruchu drogowego, służb patrolowych i dzielnicowych - wymienia podinsp. Tomasz Krupa, rzecznik podlaskiej policji.
Czytaj też:
E-Notatnik to mobilne urządzenie. Za jego pośrednictwem funkcjonariusze mogą nie tylko sprawdzić policyjną bazę danych, ale też otrzymać zadania do służby i zdobyć inne ważne informacje do realizacji czynności służbowych.
W podlaskim garnizonie służy ponad 3,2 tys. funkcjonariuszy i ponad 900 pracowników cywilnych. W kraju to w sumie blisko 130 tys. osób. Ze względu na skalę i zakres projekt podzielono na trzy funkcjonalne moduły: zadaniowy, dokumentacyjny oraz moduł dokumentacji akcesoryjnej z przebiegu służby (np. notatki, raporty, zestawienia itp.). Na razie testowany jest pierwszy.
Pozwoli na rezygnację z ceduły patrolowej (dokument zawierający charakterystykę rejonu, przebieg tras patrolowych czy wykaz miejsc zagrożonych), a jednocześnie - takie są plany - ograniczy o blisko 1/3 zapisy w dotychczasowym konwencjonalnym notatniku służbowym, który tak silnie wrósł w obraz umundurowanego policjanta.
- Od zawsze najważniejsze zgromadzone informacje policjanci zapisywali i dokumentowali chociażby w notatnikach. Nie wszystkie pozyskane dane automatycznie znajdywały się w systemach. Teraz, pierwszy raz w historii policji, ma to się zmienić. E-Notatnik to nowość i narzędzie, które wraz z wdrożeniem nowego systemu, z pewnością ułatwi i przyspieszy procedury związane z dokumentowaniem, ale też dostępem do informacji - ocenia podinsp. Krupa.
Zobacz także:
Taki jest właśnie cel projektu: poprawa efektywności wykorzystania czasu służby i nadzoru nad nią, usprawnienie nadzoru nad przepływem informacji oraz poprawa efektywności czynności realizowanych w postępowaniach procesowych, operacyjnych i administracyjnych.
Z założenia chodzi bowiem o zapewnienie właściwego obiegu informacji na potrzeby policji, ale też podmiotów z którymi współpracuje, np. w ramach System Powiadamiania Ratunkowego.
- System ten musi zapewniać szybkość, łatwość dostępu, wiarygodność dostarczanych informacji, ich bezpieczeństwo, a przy tym optymalizować koszty przetwarzania danych pojmowane, zarówno przez pryzmat wyposażenia technicznego, jak też zasobów ludzkich - tłumaczy insp. Mariusz Ciarka z Komendy Głównej Policji.
Czy e-Notatnik się sprawdzi w praktyce? Na wnioski na razie za wcześnie. Pilotaż ruszył 27 marca. O ostatecznym kształcie funkcjonalnym projektu decydować będą opinie użytkowników, a więc policjantów pełniących służbę bezpośrednio „na ulicy”.
- Rozwiązanie zdaje się być przełomowym, nie tylko w skali polskiej policji, ale również w skali europejskiej, albowiem w ramach współpracy międzynarodowej dokonano szerokiego rozpoznania dotyczącego funkcjonowania podobnych rozwiązań w policjach europejskich - podkreśla insp. Ciarka.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?