Polskie firmy branży budowlanej mają potężne wsparcie ekspansji zagranicznej. Wschodni Klaster Budowlany ma dla nich specjalny program.

Materiał informacyjny Wschodni Klaster Budowlany internacjonalizacja
Grupa przedsiębiorstw, w dodatku reprezentowana przez organizację, jaką jest klaster, ma zupełnie inne możliwości w rozmowach z zagranicznymi partnerami - mówi Anna Moskwa, wiceprezes Wschodniego Klastra Budowlanego. - Ma też walor wiarygodności, bo jest przecież popierana przez agencje rządowe, samorządy, organizacje branżowe oraz prestiżowe ośrodki naukowe, z którymi współpracuje. To ułatwia negocjacje i daje też dostęp do wielu informacji niedostępnych dla pojedynczych podmiotów.
Grupa przedsiębiorstw, w dodatku reprezentowana przez organizację, jaką jest klaster, ma zupełnie inne możliwości w rozmowach z zagranicznymi partnerami - mówi Anna Moskwa, wiceprezes Wschodniego Klastra Budowlanego. - Ma też walor wiarygodności, bo jest przecież popierana przez agencje rządowe, samorządy, organizacje branżowe oraz prestiżowe ośrodki naukowe, z którymi współpracuje. To ułatwia negocjacje i daje też dostęp do wielu informacji niedostępnych dla pojedynczych podmiotów.

Wschodni Klaster Budowlany, o statusie Krajowego Klastra Kluczowego, już kolejny raz będzie realizował projekt, którego celem jest internacjonalizacja firm. Inaczej mówiąc, chcecie wesprzeć działania, które ułatwią wyprowadzenie firm budowlanych na zagraniczne rynki?
Anna Moskwa, wiceprezes WKB: - Tak. Jesteśmy już na ostatniej prostej do podpisania umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z funduszy europejskich korzystając z możliwości, jakie daje POIR działanie 2.3 Proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw poddziałanie 2.3.3 Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych. WKB, jak zaledwie kilka takich klastrów w Polsce, ma taki status, przez co spełnia warunki konkursu.

Druga edycja projektu „SHOW YOURSELF - polskie produkty budowlane na arenie międzynarodowej” jest kontynuacją działań, jakie realizujemy już teraz. Wykorzystujemy zdobyte doświadczenie do realizacji wparcia w zakresie internacjonalizacji dla przedsiębiorców, którzy chcą wyjść z ofertą na zagraniczne rynki. Panujemy wesprzeć minimum 40 firm z klastra, które zgłosiły zainteresowanie takimi działaniami. Większość z nich, bo aż 36, należy do sektora MŚP. Generalnie mamy teraz na liście 22 firmy mikro i małe, 14 średnich i cztery duże.

Czy to jest już zamknięta lista?
- Nie, nie zamykamy tego grona. Mogą się pojawić oszczędności na przykład w sytuacji, gdy na jakieś rynki firmy będą mogły wchodzić wspólnie. Koszt będzie niższy i z puli projektu będzie mogło skorzystać więcej przedsiębiorstw. Zainteresowanie firm ofertą projektu jest bardzo duże, dlatego jesteśmy przekonani, że ostateczny bilans wspartych przedsiębiorstw będzie większy, co potwierdza też doświadczenie pierwszej edycji projektu, gdzie pierwotnie było 45 firm, a na dzień dzisiejszy z dotacji skorzystało już 51 podmiotów.

Projekt ma trwać do czerwca 2020 roku. Co konkretnie będziecie oferować firmom zainteresowanym ekspansją zagraniczną?
- W ramach projektu będziemy realizowali zintegrowany, dostosowany do potrzeb firm, kompleksowy program internacjonalizacji, zawierający m.in. profesjonalne usługi doradcze, szkoleniowe a także wysokie wsparcie kosztów wystąpień firm na prestiżowych targach zagranicznych.

Bardzo ważnym aspektem realizowanych działań jest wzmocnienie wiedzy klastrowiczów w zakresie warunków wejścia i działalności na nowych rynkach. Po pierwsze chcemy dostarczyć im jak najszerszą wiedzę, która spowoduje, że będą działać bezpiecznie i skutecznie. Przygotowane przez nas propozycje są wynikiem konsultacji z przedsiębiorcami, zarówno tymi, którzy już funkcjonują na zagranicznych rynkach, jak i tymi, którzy dopiero mają taki zamiar.

Jest jeden niezwykle ważny wniosek: zanim zaczniemy rozmowy z potencjalnymi kontrahentami z innych krajów, trzeba poznać specyfikę danego rynku. Panujące w nim warunki prawne, administracyjne, kulturowe; sposób certyfikacji produktów, dotarcia do klienta, wyboru pośrednika. Właśnie w zdobyciu tej wiedzy czy pokonaniu raf formalnych będziemy pomagać.
Drugim kluczowym celem naszych działań jest wzmocnienie konkurencyjności oferty klastra na rynkach zagranicznych

.

Chyba już sam fakt, że możecie występować przed zagranicznymi partnerami jako zwarta grupa jest atutem?
- Dokładnie tak. Po pierwsze często jedna firma, bez względu na jej wielkość, nie jest w stanie obsłużyć zamówień, jakie pojawiają się na rynkach międzynarodowych; zapewnić obsługi prawnej, dotrzeć do właściwych informacji handlowych.

Tymczasem grupa przedsiębiorstw, w dodatku reprezentowana przez organizację, jaką jest klaster, ma zupełnie inne możliwości. Ma też walor wiarygodności, bo jest przecież popierana przez agencje rządowe, samorządy, organizacje branżowe oraz prestiżowe ośrodki naukowe, z którymi współpracuje. To ułatwia negocjacje i daje też dostęp do wielu informacji niedostępnych dla pojedynczych podmiotów.

W ten sposób wzmacniacie też więzi między firmami klastra i wspomnianymi przez panią instytucjami rządowymi.
- Dokładnie tak. To kolejny cel projektu.

Mówimy o celach. A w jaki sposób chcecie je realizować?
- Planujemy m.in. sześć misji gospodarczych. Zgodnie z sugestiami firm zamierzamy pojechać do Japonii, Singapuru, USA, Brazylii, Chin i Kazachstanu. Wszystkie wyjazdy są organizowane kompleksowo i będą towarzyszyć dużym międzynarodowym targom branży budowlanej. Będą na nich prawdopodobnie polskie stoiska narodowe, ale będzie też stoisko klastrowe.
Misje dadzą szansę firmom zarówno na to, aby się pokazać, jak i na rozmowy z potencjalnymi partnerami zagranicznymi.

Żeby przygotować firmy do udziału w takich imprezach, planujemy zorganizować trzy konferencje i kilka seminariów z ekspertami posiadającymi wieloletnie doświadczenie praktyczne w realizacji działań na rynkach zagranicznych. Będziemy też przygotowywali materiały informacyjne, katalogi, przewodniki. Planujemy też kampanię marketingową, w szczególności w Internecie.

Czy dużo imprez targowych zamierzacie zaproponować przedsiębiorcom?
- Sporo: 54 wydarzenia targowe w minimum 25 krajach. Z funduszy projektu finansowany będzie zakup miejsca targowego, reklama targowa, wyjazd pracowników, transport eksponatów, ubezpieczenie, zakup materiałów promocyjnych i inne wydatki niezbędne do aktywizacji firm na arenie międzynarodowej.

Jakie były kryteria wyboru imprez?
- Wybieraliśmy wydarzenia pod kątem zapotrzebowanie zgłoszonego przez firmy, wielkości wydarzeń, prestiżu itp. Wybrane imprezy zostały podzielone na branże, w jakich działają nasze firmy. Mamy więc na liście targi dotyczące stolarki okiennej, drzwiowej, elementów wykończeniowych, generalnego wykonawstwa, oświetlenia, budownictwa modułowego, systemów wodnych i grzewczych… Wszystkiego, czym WKB może się pochwalić.

Proszę jeszcze powiedzieć, na jakich rynkach chcą się obecnie promować firmy branży budowlanej?
- Najczęściej są to kraje Europy, jak Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Ukraina, Szwajcaria, Szwecja, Norwegia, Czechy, Włochy, Holandia, ale też Białoruś czy Rosja. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się udział w polskich targach np. targach BUDMA, bo przynosi to konkretne efekty biznesowe.

Są też kierunki bardziej egzotyczne: Chiny, Kazachstan, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wietnam, Australia, Kambodża, Meksyk, Algieria, Singapur.

Na wielu z tych rynków już są firmy klastra.
- Owszem, ale będzie okazja, żeby obecność jednych umocnić, a kolejnych zaprezentować po raz pierwszy.

Wartość działań,
które mają być objęte projektem Internacjonalizacja firm w latach 2018-2020 wynosi prawie 10 mln zł. WKB wnioskuje o dofinansowanie w wysokości ponad 6,7 mln zł. Mikro i małe firmy mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 80 proc. Kosztów kwalifikowanych, średnie - do 70 proc., a duże - do 50 proc.

Polskie firmy branży budowlanej mają potężne wsparcie ekspansji zagranicznej. Wschodni Klaster Budowlany ma dla nich specjalny program.

Zobacz też : Wielki Bal Biznesu w Białymstoku. Świętowali przedsiębiorcy Wschodniego Klastra Budowlanego. Było Mambo Italiano i laury dla firm (zdjęcia)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna