Ponad 84 mln zł na inwestycje i nowe autobusy (zdjęcia)

dd na podst. UM Białystok
UM Białystok/Marcin Jakowiak
Miasto Białystok podpisało dziś w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie umowę o dofinansowanie m.in. budowy ul. Sitarskiej, przebudowy Alei 1000-lecia Państwa Polskiego i ul. Jurowieckiej oraz zakupu niskoemisyjnego taboru komunikacji miejskiej.

Projekt dotyczący poprawy dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej polega na zakupie 20 niskoemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej, a także na przebudowie ulic, dzięki której autobusy będą sprawniej dowoziły mieszkańców poszczególnych osiedli do centrum Białegostoku. Na ulicach objętych projektem: Sitarskiej, 1000-lecia Państwa Polskiego oraz Jurowieckiej, pojawią się bowiem buspasy, a rowerzyści zyskają bezpieczne drogi rowerowe.

Łączna wartość projektu wynosi blisko 109,5 mln zł. Dofinansowanie, jakie Miasto otrzymało z Programu Polska Wschodnia, to prawie 84,5 mln zł.

– To bardzo ważne, długo oczekiwane przez mieszkańców przedsięwzięcia. To także kolejny etap inwestycji na potrzeby sprawnej komunikacji miejskiej, umożliwiającej rozwój sieci szybkich autobusów – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński w trakcie podpisywania umowy. – Zdecydowanie ułatwi to dostęp do centrum i poprawi komunikację na terenie Białegostoku.

W ramach rozpoczętej już inwestycji dotyczącej ul. Sitarskiej wybudowany zostanie 900-metrowy odcinek nowej drogi. Będą dwie jezdnie i po dwa pasy ruchu w każdą stronę, do tego dwustronna droga rowerowa, szerokie chodniki. Nad torami zostanie wybudowana estakada. Powstanie też rondo u zbiegu z ul. Radzymińską oraz sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ul. Świętokrzyską.

Przebudowa Alei 1000-lecia umożliwi zbudowanie dwujezdniowej drogi, rozbudowę skrzyżowań oraz rozbiórkę starych i budowę nowych mostów na ul. Radzymińskiej i Białostoczek. Powstaną tam także ścieżki rowerowe, nowe chodniki i oświetlenie uliczne.

Podobne zmiany czekają ulicę Jurowiecką. Powstanie tam dwujezdniowa droga z nową nawierzchnią, chodniki, zatoki autobusowe, nowe zjazdy i oświetlenie uliczne.

Na przebudowanych ulicach zostaną wytyczone buspasy. Dzięki temu pasażerowie miejskiej komunikacji szybciej i sprawniej przejadą przez centrum i wschodnią część miasta. Dzięki realizacji projektu białostoczanie zyskają też nowe połączenie zachodnich dzielnic z centrum – nad torami.

Zakończenie realizacji projektu planowane jest do końca przyszłego roku.

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.
 – Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)
 – -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25
 – -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu
 – Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)
 – skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska
 – Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka
 – Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa
 – Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa
 – Włościańska/ Piasta (Pieczurki)
 – ul. Ciołkowskiego
 – ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)
 i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa
 Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.
 

 

G
Gość
Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp. 
 
Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej.
 
Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory kolejowe, który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.
 
Projekt zakłada dofinansowanie przejazdów pociągów kolei miejskiej zakupionych już m.in. ze środków Unii Europejskiej na istniejących już torach w ramach promocji bezpłatnych dla pasażerów.
 
W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.
 

 

G
Gość
W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.
 
Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.
 
Bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 milionów złotych - 2  razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów, które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo, stanowiącego większość kosztów działalności, i z powodu złej organizacji linii i rozkładów w Białymstoku.
 

 

k
karykatura

To sa jakies wypierdki MAMUTA a ogolne zdjecie jak BURAKI na polu

G
Gość

nieudolność, czy brak predyspozycji do tworzenia nowych Fabryk - kilkusetnych miejsc pracy w Białymstoku, stolicy województwa.?????

Dodaj ogłoszenie