Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Popularność bankowości elektronicznej w Polsce stale rośnie. Winna inflacja?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Polacy posiadają ponad 40 milionów umów bankowości elektronicznej. Ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W II kwartale największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie bankowości mobilnej, gdzie kwartalny przyrost użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji bankowych wyniósł 21 proc. - wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.

Jak wynika z najnowszego raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”, popularność bankowości elektronicznej w Polsce stale rośnie. Na koniec II kwartału bieżącego roku Polacy mieli już łącznie ponad 40 milionów umów umożliwiających obsługę rachunków przez internet. Stopniowy przyrost liczby umów wśród klientów indywidualnych świadczy o tym, że coraz więcej osób staje się klientami więcej niż jednego banku.

Spośród osób mających możliwość interakcji z bankami w kanałach elektronicznych w II kwartale, regularnie robiło to ponad 21,6 mln klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu korzystali z serwisów bankowości internetowej. To spadek o 0,69 proc. względem poprzedniego kwartału, jednak roczny wzrost jest na poziomie ponad 6 proc.

Dalszy rozwój bankowości mobilnej

– Nasz raport dalej pokazuje intensywny wzrost ilości klientów, którzy korzystają z bankowości internetowej. Obecnie jest to ponad 40,8 mln osób, przy czym ponad 23 mln używa co najmniej raz w miesiącu tego kanału dystrybucji i kontaktuje się w ten sposób z bankiem – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich.

– Jesteśmy jednym z europejskich liderów, jeśli chodzi o bankowość mobilną – mówi i dodaje, że zawdzięczamy to doskonałym aplikacjom. – Chociażby BLIK, który upowszechnia się jako system umożliwiający dokonywania płatności w e-commerce – przyznaje.

Jednocześnie ekspert zwraca uwagę, że intensywnie rozwija się bankowość mobilna. – W tej chwili mamy 18 mln klientów i 12 mln tych, którzy działają wyłącznie mobile only, a więc korzystają wyłącznie z tego kanału kontaktowania się z bankiem i również w ten sposób dokonują swoich płatności – mówi i dodaje, że jest to wzrost o prawie 1/5 w II tylko kwartale.

Natomiast w odniesieniu do zeszłego roku jest to wzrost o 1/3 tych, którzy kwalifikują się do grupy mobile only. Zdaniem eksperta wzrost ten, z jednej strony wynika z powszechniejszego przekonania o bezpieczeństwie, skuteczności i wygodzie tego rozwiązania.

– Z drugiej strony wiąże się to w pewien sposób z inflacją. Dokonujemy nieco większych wartościowo transakcji, choć zwykle one odbywają się w zwykłych, codziennych sytuacjach. To decyduje o tym, ze zwłaszcza ludzie młodzi, ale stopniowo także starsze pokolenie, przekonuje się do mobilnej bankowości – tłumaczy wiceprezes ZBP.

W II kwartale klienci mobile only stanowili 67 proc. wszystkich użytkowników aplikacji, a ich liczba przekroczyła 12 mln, co oznacza przyrost o ponad 1/5 w ciągu zaledwie jednego kwartału i blisko o 1/3 w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zdaniem autorów raportu, tak wysoka dynamika klientów mobile only częściowo tłumaczy spadek liczby aktywnych klientów tradycyjnej bankowości internetowej.

Średnia wartość przelewu wyniosła 1169 zł

Przy bardzo porównywalnej średniej liczbie przelewów na jednego klienta, w II kwartale 2022 średnia ich wartość w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 1169 zł wobec 902 zł dokładnie rok wcześniej. Roczny wzrost średniej wartości przelewu wyniósł blisko 30 proc., przy czym za taki stan odpowiada przede wszystkim ostatnie półrocze.

Z kolei liczba klientów MSP posiadających dostęp do bankowości internetowej na koniec II kwartału wyniosła prawie 3,5 mln. W tym segmencie nastąpił wzrost o 5 proc. w stosunku do I kwartału 2022. Ponad 2,3 mln spośród tych klientów aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. To także nieco wyższa wartość niż przed trzema miesiącami – wskazano w raporcie.

Wzrost liczby i wartości transakcji

W danych za II kwartał 2022 roku dotyczących systemu rozliczeniowego Express Elixir, obsługującego przelewy natychmiastowe, można zaobserwować ponowny wzrost liczby i wartości transakcji. Odnotowano znaczny kwartalny wzrost liczby transakcji, tym razem o ponad 25,5 proc., a ich wartość była wyższa o ponad 21,5 proc. w odniesieniu do I kwartału 2022 roku.

Natomiast w pozostałych systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową tj. Elixir, po okresowym spadku liczby i wartości transakcji w I kwartale, w kwartale II zaobserwowano odbicie, w szczególności w przypadku wartości transakcji.

– W systemie Euro Elixir, realizującym przelewy w europejskiej walucie, także odnotowano wzmożoną aktywność. Wartość transakcji w II kwartale 2022 roku wyniosła 88 mld euro, co stanowi wzrost o prawie 16 proc. w stosunku do I kwartału 2022 – podano.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Popularność bankowości elektronicznej w Polsce stale rośnie. Winna inflacja? - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna