Przeprawa mostowa pomiędzy miejscowościami Granne i Krzemień Wieś istniała niegdyś jako element Wielkiego Gościńca Litewskiego, głównego traktu łączącego Warszawę i Wilno. Ostatni most istniejący w tym miejscu został zniszczony około 1920 roku. Zlikwidowana przeprawa nie przerwała jednak istniejących od lat silnych powiązań rodzinnych, społecznych i gospodarczych pomiędzy mieszkańcami obu stron rzeki.
- Odtworzenie historycznego połączenia komunikacyjnego ułatwi współpracę między Mazowszem i Podlasiem. Ponadto, wpłynie na rozwój lokalnej przedsiębiorczości i pozwoli na odnowienie dawnych więzi społecznych - mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy funduszy i polityki regionalnej.
Czytaj teżS19. Więcej pieniedzy na ekspresówkę w Podlaskiem. Ale łopata ani drgnie
Liderem projektu jest powiat siemiatycki działający na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy: powiatami siemiatyckim i sokołowskim, gminą Jabłonna Lacka oraz Perlejewo.
- Most stworzy alternatywne połączenie drogowe z Warszawą, co przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego i otworzy nasz region na nowe inwestycje. Mieszkańcy m. in. gminy Perlejewo będą mieć do stolicy zamiast 150 km - 110 km - mówił rok temu
Jakub Wierzbicki, wójt gminy Perlejewo, podczas podpisania listu intencyjnego z wójtem gminy Jabłonnej Lackiej.
W środę [1.07.2020] w obecności premiera Mateusza Morawieckiego i minister Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak podpisana została umowa na przekazanie dotacji celowej z budżetu państwa. Cały koszt przygotowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej wynosi blisko 1,5 mln zł, z czego około 1,2 mln zł pokryje dofinansowanie z rządowego programu Mosty dla Regionów.
Koszt całej inwestycji, która zakłada budowę przeprawy mostowej przez rzekę Bug wraz z drogami dojazdowymi między wsią Granne w powiecie siemiatyckim oraz wsią Krzemień Wieś w powiecie sokołowskim, szacowany jest na około 91,5 mln zł. Nowy most będzie spełniał parametry techniczne i użytkowe drogi klasy „G” oraz zostanie zaprojektowany na najwyższą klasę obciążenia taborem samochodowym (klasę „A”) oraz na obciążenie pojazdami specjalnymi zgodnie z umową standaryzacyjną NATO – STANAG 2021
Zobacz zdjęcia:Premier odwiedził powiat siemiatycki