Samorządowcy przeciwko likwidacji "szprych" CPK
W ramach tzw. "szprych CPK" miała powstać linia kolejowa Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Gdy pojawiły się informację, że "szprychy" mają zostać poddane analizom samorządowcy zaczęli obawiać się, że inwestycje zostaną zarzucone. Apelowali do pełnomocnika do spraw CPK o budowę linii kolejowych.
Swoje stanowisko przygotowali także radni Łomży. W swoim stanowisku radni argumentowali, że Łomża od 30 lat jest odcięta od dostępu do transportu kolejowego i stanowi białą plamę na kolejowej mapie Polski. Zwracali uwagę, że zapewnienie odpowiedniego połączenia kolejowego miasta z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym pozytywnie wpłynie na rozwój regionu łomżyńskiego i pomoże zatrzymać proces jego depopulacji. Podkreślali również jego aspekt ekologiczny, a przede wszystkim kwestie dotyczące wpływu na bezpieczeństwo narodowe tej części Polski.
Odpowiedź Macieja Laska
Miasto poinformowało, że w przesłanej odpowiedzi Maciej Lasek informuje, że projekt budowy linii kolejowej na wspomnianym odcinku w ramach Kolei Dużych Prędkości nie został wykluczony z przygotowań.
Nie można również obecnie potwierdzić, że będzie realizowany w przebiegu i zakresie, w jakim był pierwotnie zakładany. Podstawą podejmowania decyzji dotyczących kierunków rozwoju infrastruktury kolejowej oraz kolejnych priorytetów inwestycyjnych, będą bowiem aktualnie rozpoczynane kompleksowe analizy całej sieci – pisze Maciej Lasek dodając, że obejmą one zarówno dotychczas planowane odcinki, jak i nowo proponowane korytarze linii kolejowych w całym kraju. Wyniki analiz prowadzonych we współpracy z PKP PLK S.A., przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, spodziewane są w IV kwartale 2025 roku.
Jednocześnie Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego informuje, że linia kolejowa nr 6 na odcinku Warszawa – Tłuszcz została już zmodernizowana do prędkości 160 km/h. Opracowywane jest studium wykonalności mające na celu podnoszenie parametrów techniczno – eksploatacyjnych i zwiększenie zdolności przepustowej na odcinku Warszawa – Tłuszcz – Czyżew oraz trwają prace nad studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 29 Tłuszcz – Ostrołęka. Z uwagi jednak na brak zapewnienia finansowania dalsze etapy tych inwestycji ujęte zostały na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). – Linia kolejowa nr 49 Śniadowo – Łomża planowana jest do realizacji w ramach projektu pn. „Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy” planowanego do realizacji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej 2029 roku. Postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych ogłoszone zostało w lipcu 2024 roku, planowana data podpisania umowy z wykonawcą to II kwartał 2025 roku – pisze pełnomocnik Lasek dodając, że w związku z powyższym rozważenie uruchomienia połączeń dalekobieżnych będzie możliwe po zakończeniu prac modernizacyjnych.
Prezydent Łomży zapowiada kolejne działania
Odpowiedź nie satysfakcjonuje prezydenta Łomży.
Linia szybkiej kolei w ramach CPK ma ogromne znaczenie w zatrzymaniu procesu depopulacji naszego regionu, pozytywnie wpłynie na jego rozwój gospodarczy, środowisko naturalne, a przede wszystkim bezpieczeństwo tej części Polski – przekazuje prezydent Mariusz Chrzanowski.
Prezydent zapowiedział podejmowanie dalszych działań mających na celu budowę wspomnianej linii szybkiej kolei. Spotkania w tej sprawie z przedstawicielami rządu planowane są we wrześniu.
Czytaj też: Dyrektor Podlaskiego Oddziału ARiMR odwołana ze stanowiska | Gazeta Współczesna (wspolczesna.pl)