Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problemy psychiczne dzieci i młodzieży widać wśród uczniów. Rada Dzieci i Młodzieży RP przygotowała ankietę. Wyniki wezmą pod lupę eksperci

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Według raportu Rozmawiaj z Klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek, aż 40 proc. badanych wskazało depresję jako najpoważniejszy problem uczniów i uczennic.
Według raportu Rozmawiaj z Klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek, aż 40 proc. badanych wskazało depresję jako najpoważniejszy problem uczniów i uczennic. 123rf.com
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w ostatnich latach zostało mocno zaniedbane. Nie jest tajemnicą, że młodym brakuje realnego i wymiernego wsparcia także w szkołach i na uczelniach. Statystyki pokazują wzrost zachorowań na depresję, okaleczeń i prób samobójczych wśród nieletnich. Źródła tej sytuacji są złożone. Regularne badania dotyczące stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży mogą pomóc zdefiniować przyczyny oraz prowadzić efektywniejsze działania pomocowe dla uczniów i studentów. Rada Dzieci i Młodzieży RP przygotowała anonimową ankietę, którą zanalizują eksperci. Można ją wypełnić do 30 listopada.

Spis treści

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Weź udział w anonimowym badaniu

Ankieta skierowana jest do młodych w wieku od 13 do 26 lat. Zawiera 18 pytań zamkniętych jednorazowego lub wielokrotnego wyboru. Jej wypełnienie nie powinno zająć więcej niż 5 minut. Ankieta jest anonimowa (nie podajemy danych osobowych), a jej wyniki mogą przyczynić się do edukacji i działań na rzecz ochrony zdrowia publicznego dzieci i młodzieży.

Problemy psychiczne dzieci. Co może zrobić szkoła?

Obecnie w każdej szkole powinien być dostępny pedagog oraz psycholog. Warto kierować dzieci na rozmowy ze specjalistami, szczególnie w sytuacji, gdy obserwujemy niepokojące symptomy np. nagła i skrajna zmiana zachowania ucznia, unikanie szkoły, unikanie towarzystwa, lęki.

Nie można bagatelizować sytuacji, kiedy uczeń przejawia zachowania autoagresywne (np. okaleczanie) i agresywne lub staje się wycofany. Pomoc pedagoga i psychologa szkolnego, a także współpraca z rodzicami powinna być oczywista regularna i zintensyfikowana.

Ogromne znaczenie ma profilaktyka. Warto m.in. organizować zajęcia warsztatowe z dziećmi i młodzieżą. Korzystać ze wsparcia organizacji poza samorządowych, które wiedzą, jak skutecznie dotrzeć do młodych ludzi i oferują wysokiej jakości wspierające, edukacyjne zajęcia. Przede wszystkim nauczyciele, wychowawcy i specjaliści (pedagog specjalny, psycholog, pedagog w szkole, dyrekcja) powinni budować relacje z dziećmi opartą na poczuciu bezpieczeństwa.

Rozmowa o zdrowiu psychicznym na lekcji wychowawczej

Punktem wyjścia do wartościowej godziny wychowawczej i lepszego poznania swoich uczniów może być wypełnienie anonimowej ankiety. Pamiętajmy, że na wysłanie odpowiedzi jest tylko listopad. Po 30 listopada ankieta zostanie zamknięta, a wyniki trafią do analizy psychologów i socjologów.

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna