Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promocja gospodarcza Podlaskiego. Firmy z regionu z kolejną misją gospodarczą. Tym razem w Brukseli

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Nawiązanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami z Belgii i naszego regionu oraz przedstawienie potencjału gospodarczego Podlaskiego to główne cele seminarium biznesowego „Podlaskie - naturalna droga rozwoju”, które w tym tygodniu odbyło się w Brukseli.

– Mieszkańcy Podlaskiego od wielu lat dość licznie migrowali do Brukseli, Flandrii czy Walonii. Głównie Bruksela stała się ich drugim domem. Wielu z nich wróciło do Polski, aby budować potencjał swojego kraju w oparciu (przynajmniej częściowo) o doświadczenia belgijskie. Obecnie są najlepszymi ambasadorami Belgii. Sam jestem jednym z nich – otworzył spotkanie wicemarszałek województwa podlaskiego Sebastian Łukaszewicz.

Podlaskie przedsiębiorstwa i ich potencjał gospodarczy

Swoją działalność partnerom z Belgii zaprezentowały takie podlaskie firmy jak:

  • Polski Klaster Budowlany, BioPlant Natura, Cztery Szpaki, Pracownia Antykizacji Antique Parquets, Augustowska Miodosytnia, Kasol, Przedsiębiorstwo Inżynierii Lądowej Łukasz Koc, Bisontes Group oraz Ideal Bistro.

Czytaj również:

– Przed nami istnieją wspaniałe możliwości współpracy w oparciu o dotychczasową historię obu państw i wyjątkowe relacje międzyludzkie – przekonywał Sebastian Łukaszewicz. – Mam nadzieję, że dzisiaj wykonamy kolejny krok do przodu.

Jednym z największych atutów województwa podlaskiego jest lokalizacja. Jesteśmy geograficznym centrum Europy, gdzie krzyżują się szlaki z Azji do Europy Zachodniej i ze Skandynawii w kierunku Bałkanów.

– Podlaskie ma ogromny potencjał, aby stać się nowym węzłem transportowym wschód-zachód i północ-południe – mówił Mariusz Dąbrowski, dyrektor Biura Obsługi Inwestora UMWP.

Budownictwo i branża rolno-spożywcza na rynku belgijskim

Tematyka seminarium skupiła się w dużej mierze wokół obszarów sektora budowlanego i wyposażenia wnętrz.

– Wywodzimy się z Podlaskiego, ale działamy na terenie całego kraju, a nawet globalnie. Cieszymy się, że Polski Klaster Budowlany podczas największych targów budowlanych w Belgii, Batibouw 2022 wzbudzał bardzo duże zainteresowanie co w przyszłości mamy nadzieję przyniesie nam korzyści w postaci nowej współpracy na rynku belgijskim – stwierdził Tomasz Kozłowski, prezes Polskiego Klastra Budowlanego.

Swoją obecność w Brukseli mocno zaznaczyła też branża rolno-spożywcza. Właściciele firm pokazali konkretne wizjei swojej obecności na belgijskim rynku.

- Chcieliśmy zobaczyć jakie są tu możliwości rozwoju. Już widzimy po tym seminarium, że rzeczywiście mnogość instytucji, która tutaj jest i obecność wielu urzędów daje duże prawdopodobieństwo wdrożenia tego naszego rozwiązania. Wprowadzenia zbiorowego żywienia i zaspokojenia potrzeb żywieniowych urzędników, którzy tutaj pracują. To jest miejsce dla nas i przestrzeń, którą możemy wykorzystać – zapewnił Tomasz Kurzyna z Ideal Bistro.

O dużych oczekiwaniach mówił też Piotr Pilasiewic z Augustowskiej Miodosytni (producent miodów pitnych): - Po pięciu latach działalności wypracowaliśmy już na tyle swoją markę, że jesteśmy gotowi do rozpoczęcia eksportu na trochę większą skalę, m.in. właśnie na rynek belgijski – podkreślił.

Po części seminaryjnej rozpoczęły się bezpośrednie spotkania biznesowe, w których podlascy kontrahenci mogli bliżej zaprezentować działalność swoich firm. Wydarzenie było okazją do nawiązania kontaktów z partnerami belgijskimi takimi jak: Cluster Ecobuild.Brussels czy Belgian Federation of Real Estate Developers UPSI. Wśród przedsiębiorstw z Polski, biorących udział w seminarium, znaleźli się także Ace Glass, Barwa System, Eurosoft, Gór-Stal oraz Ledolux Poland.

Misja gospodarcza

Seminarium biznesowe to część misji gospodarczej w Brukseli realizowanej w ramach projektu promocji gospodarczej Podlaskiego dofinansowanego z funduszy europejskich. Dzięki temu podlascy przedsiębiorcy prezentowali się już we Francji.

– To już nasza kolejna misja z urzędem marszałkowskim. Mamy więc już pewne doświadczenia i widzimy, że takie seminaria przynoszą nam realne korzyści. Możemy pokazać nasze produkty, które budzą zainteresowanie wśród potencjalnych kontrahentów zagranicznych. Jest to dla nas kolejna okazja by wejść na nowe rynki europejskie, co pozwoli firmie na dalszy rozwój – mówiła Kamila Wysocka z Mydlarni Cztery Szpaki.

Czytaj również:

W wydarzeniu uczestniczył też Miłosz Łabędź – pierwszy sekretarz, kierownik sekcji polityczno-gospodarczej w Ambasadzie RP w Brukseli, który wymieniał korzyści płynące ze współpracy między partnerami z Belgii i Polski. Natomiast stronę belgijską reprezentowali: Emmanuel de Beughem – Head of Inward Investment Unit, Emmanuel Malfeyt – prezes belgijskiego klastra budowlanego (Cluster ecobuild.brussels) oraz Pierre-Alain Franck – Belgian Federation of Real Estate Developers UPSI.

W czerwcu planowana jest misja gospodarcza podlaskich przedsiębiorców w Wielkiej Brytanii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Promocja gospodarcza Podlaskiego. Firmy z regionu z kolejną misją gospodarczą. Tym razem w Brukseli - Kurier Poranny

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna