Rzecznik
Rzecznik
Powiatowy rzecznik konsumentów w Ełku w ubiegłym roku przeprowadził 986 interwencji. Ponad 90 proc. z nich udało się załatwić pozytywnie. Rzecznika znajdziemy w ełckim starostwie przy ul. Piłsudskiego 4 w pokoju 394 A w godz. 7.30-15.30, pod numerem 87 621 83 22 albo adresem email [email protected]
W niektórych placówkach kara finansowa była aż 15-krotnie wyższa od dozwolonej.
Zbyt surowe sankcje za opóźnienie w płaceniu czesnego - to przykład niedozwolonych praktyk prowadzonych przez ełckie przedszkola niepubliczne. Jak się okazało podczas kontroli, w umowach czy regulaminach we wszystkich czterech ełckich prywatnych placówkach były przepisy niezgodne z prawem, niekorzystne dla rodziców.
365 proc. kary
Postępowania w sprawach naruszania zbiorowych interesów konsumentów przez ełckie przedszkola Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął po skardze powiatowego rzecznika konsumentów w Ełku.
- Zgłosił się do mnie rodzic, którego dziecko zostało usunięte z jednego z niepublicznych przedszkoli - wyjaśnia Dariusz Dracewicz, powiatowy rzecznik konsumentów.
Na podstawie tej informacji rozpoczęła się kontrola m.in. umów i regulaminów we wszystkich ełckich przedszkolach niepublicznych. W związku z tym, że zawierały niezgodne z prawem przepisy, sprawą zajął się UOKiK w Bydgoszczy.
Jak wykazało prowadzone postępowanie, przedszkole Słoneczko naliczało odsetki karne w wysokości 1 proc. kwoty czesnego za każdy dzień opóźnienia płatności. Zgodnie z prawem maksymalna wysokość odsetek nie może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego.
- Biorąc pod uwagę wysokość stopy lombardowej w dniu wydania decyzji, odsetki karne nie powinny przekraczać 24 proc. w skali roku. Tymczasem, zgodnie z warunkami umowy, przedszkole mogło naliczyć nawet 356 proc. kary, czyli 15 razy więcej niż dopuszcza prawo - wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
UOKiK zakwestionował również zapisy stosowane przez ABC Akademia Przedszkolaka. Według zapisów umowy z tą placówką z powodu braku terminowych opłat za przedszkole mogło dojść do jej rozwiązania oraz skreślenia dziecka z listy.
- Zgodnie z prawem, jeżeli konsument zwleka z płatnością za usługę, przedsiębiorca powinien wezwać go do jej uregulowania w wyznaczonym przez niego terminie. Rozwiązanie umowy jest możliwe dopiero w razie bezskutecznego upływu dodatkowego terminu na zapłacenie należności - wyjaśniają przedstawiciele UOKiK-u.
Decyzje administracyjne zostały wydane wobec dwóch przedszkoli - Słoneczka i ABC Akademia Przedszkolaka. Ich właściciele obiecali zmienić bądź usunąć nieprawidłowe przepisy.
Pozostałe dwa ełckie przedszkola niepubliczne - Jedyneczka i Promyk zmieniły zapisy jeszcze w czasie kontroli.
Na razie żadna z ełckich placówek nie zapłaci kary finansowej. Zgodnie z prawem może ona zostać nałożona, jeśli przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją urzędu.
- Teraz rodzice, którzy płacili niezgodne z prawem kary mogą domagać się zwrotu pieniędzy - dodaje Dariusz Dracewicz.
Płacą regularnie
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przedszkolach prowadzonych przez samorządy.
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie możemy pobierać opłaty stałej, tylko za dni, w których dziecko było w przedszkolu - wyjaśnia Artur Urbański, zastępca prezydenta Ełku. - Jeśli ktoś nie wnosi opłaty, ponawiamy wezwania. Ale takie sytuacje zdarzają się sporadycznie.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?