Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przeprawa na poduszkach

ESz
"Uzdrowiony" betonowymi poduszkami most nie będzie osiadał co najmniej przez 10 lat - uważa naczelnik, Andrzej Karwowski
"Uzdrowiony" betonowymi poduszkami most nie będzie osiadał co najmniej przez 10 lat - uważa naczelnik, Andrzej Karwowski Ewa Sznejder
Łomża. Most na Narwi się nie przechyla, ale cięarówki tu nie wrócą.

Na najbliższą dekadę nowy most na Narwi w Łomży jest bezpieczny. Fachowcy powstrzymali osiadanie podpór już po raz drugi w niespełnia dziesięcioletniej historii przeprawy.

"Prostowanie" mostu trwało dwa tygodnie. Podpory oparto na specjalnych metalowych elementach, które dźwignęły konstrukcję. W kąt nachylenia wtłoczono "poduszki" cementowe, które przywróciły budowli właściwy poziom.

- To już druga regulacja mostu - podkreśla Jarosław Koszewski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Łomży. - Most osiadał praktycznie od początku, pierwszy raz regulowano kąt jego nachylenia rok po wybudowaniu, w 1998 roku.

Most osiada, bo dno Narwi jest niestabilne i to w całej dolinie. Tzw. stary most nie osiada, bo jest zbudowany w innej technologii. Andrzej Karwowski, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miejskiego podkreśla, że samorząd dostał "w spadku" nowowybudowany most i teraz trzeba robić wszystko, aby był bezpieczny dla użytkowników. Trwałe zabezpieczenie konstrukcji kosztowałoby ok. 8 mln zł. Prostowanie metodą wsporników i cementu - nieco ponad 200 tys. zł.

- Przewidujemy, że w tej chwili na około 10 -12 lat powinniśmy mieć spokój - szacuje Karwowski. - Będziemy jednak cały czas monitorować sytuację, pomiary wykonujemy co kwartał.

Na moście nadal będzie obowiązywało ograniczenie w ruchu ciężarówek (mogą tam wjeżdżać samochody o ciężarze maksymalnie 15 ton). Wyłączone z niego są tiry lokalnych firm. Na większy ciężar za słaby jest i most i okoliczne drogi, budowane przed wieloma laty prawie wyłącznie dla samochodów osobowych. Nikt wówczas nie myślał o dużym tranzycie.

10 mostów w kraju ma te same problemy co most w Łomży. Osiadające konstrukcje wymagają stałego nadzoru i co jakiś czas regulacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna