Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica i nowy dworzec w Suwałkach. Zobacz, jak to będzie wyglądało

Tomasz Kubaszewski, [email protected]
Tak będzie wyglądał nowy układ torów w Suwałkach
Tak będzie wyglądał nowy układ torów w Suwałkach R. Mogilewski
To będzie prawdziwa kolejowa rewolucja.

Na zasłużoną emeryturę pójdzie wybudowany jeszcze w czasach carskich, a dzisiaj szpecący miasto dworzec, tory zaś znikną z centrum.

O to ostatnie lokalne władze zabiegały od wielu lat. Torowisko podchodzi bowiem aż pod gmach Plazy. I prowadzi donikąd. Pociągi specjalnie bowiem zbaczają z trasy, by wjechać na dworzec.

PKP nie chciało jednak słyszeć o budowie nowego obiektu. Jednym z powodów był stosunkowo nieduży ruch, drugim - kwestie finansowe.

Niemal jednomyślni
Teraz pojawiła się zupełnie nowa okazja. Jest nią budowa trasy szybkiego ruchu Rail Baltica, która ma połączyć Warszawę ze stolicami państw nadbałtyckich. Pewne jest, że ta kolejowa magistrala Suwałk nie ominie.

- Niedawno odbyło się robocze spotkanie prezydenta miasta z przedstawicielami PKP i Polskich Linii Kolejowych - informuje Jarosław Filipowicz, rzecznik prasowy ratusza. - Wprawdzie porozumienie nie zostało na razie podpisane, ale co do pewnych uzgodnień wszyscy byli niemal jednomyślni.

Najważniejsza zmiana, to przeniesienie dworca. Ma on stanąć niedaleko ulicy Sejneńskiej. Tory nie będą już skręcały w kierunku Utraty, lecz poprowadzą prosto. Oznacza to, że część torowiska będzie zlikwidowana. W centrum, między Przytorową a Kolejową, powstanie więc bardzo atrakcyjny plac. Jego właściciel - PKP zapewne będzie teren sprzedawało. Wcześniej mówiło się, że mogłyby tu znajdować się budynki mieszkalne oraz usługowe.

Z kolei duży dworzec towarowy ma być usytuowany na Papierni. Planuje się też budowę tunelu oraz wiaduktu. Ten pierwszy miałby powstać również pod ul. Północną, ale, przynajmniej na razie, PKP się nad tym zastanawia. Nie godzi się zaś na wiadukt nad Wojska Polskiego. Bo po wybudowaniu obwodnicy Suwałk ruch samochodowy na tej trasie znacznie się zmniejszy, wystarczający będzie więc tradycyjny przejazd.

W pierwszej kolejności
Kiedy to wszystko nastąpi? Kolej zapowiada, że odcinek z Suwałk do Trakiszek ma być pierwszym w regionie północno-wschodnim, który będzie w ramach Rail Baltica budowany. Zaraz potem rozpocznie się inwestycja w samym mieście.

- Liczymy, że stanie się to w ciągu kilku najbliższych lat - mówią przedstawiciele miejskich władz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna