Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica. PKP zaczyna przyspieszać

Tomasz Kubaszewski [email protected]
Parlament Europejski zatwierdził Rail Baltikę
Parlament Europejski zatwierdził Rail Baltikę archiwum
Umowa na dokumentację techniczną odcinka Czyżew-Białystok podpisana ma być już za dwa-trzy miesiące.

Prace nad trasą Rail Baltica, jak zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP-PLK, idą pełną parą. Dodatkowe przyspieszenie związane jest z ostatnimi decyzjami Parlamentu Europejskiego, a ten zatwierdził sieć europejskich korytarzy transportowych, które będą powstawały w najbliższych latach.

W Polsce będą tylko dwie inwestycje kolejowe o międzynarodowym znaczeniu - Rail Balitca oraz korytarz bałtycko-adriatycki. Na oba przedsięwzięcia możemy otrzymać około 4 mld euro. W Brukseli zastrzega się jednak, że ważniejszym projektem jest Rail Baltica.

Jak wielokrotnie informowaliśmy, na polskim odcinku trasa ta będzie przebiegała od Warszawy przez Białystok, Ełk i Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach.

Prace na pierwszym odcinku - Rembertów-Tłuszcz już trwają.

- Jesteśmy też bardzo zaawansowani jeśli chodzi o przygotowania do budowy dalszej części trasy, w kierunku Białegostoku - zapewnia M. Dutkiewicz. - Wszystko wskazuje na to, że już naprawdę niedługo wyłonimy wykonawcę dokumentacji projektowej.

Odcinek Warszawa-Białystok powinien być więc gotowy w ciągu kilku najbliższych lat. Powstaną dwa nowe tory, po których pociągi mają jechać z prędkością 160 km na godz.

Na dalszym odcinku - z Białegostoku do Suwałk linia będzie już jednotorowa. Nie oznacza to jednak, że zakres inwestycji jest tam dużo mniejszy. Bo odcinek Ełk-Suwałki-Trakiszki trzeba jeszcze zelektryfikować. Do tej pory mogły tam jeździć jedynie lokomotywy spalinowe. Przewiduje się, że po powstaniu Rail Baltiki, pociągi pojadą z Białegostoku do Trakiszek z prędkością 120 km na godz.

Tylko, kiedy to nastąpi? Przedstawiciele różnych suwalskich władz bardzo sceptycznie odnoszą się do kolejowych planów. Bo PKP nie jest instytucją, która dała się poznać z dynamicznie przeprowadzanych przedsięwzięć. Dopiero niedawno, po wielu latach, udało się ustalić, miejsce nowego dworca kolejowego w Suwałkach. Ma się on znaleźć na trasie Rail Baltiki.

- Pewnie zanim powstanie, minie jeszcze wiele lat - skwitował wczoraj Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.

Formalnie cały polski odcinek trasy ma być gotowy do 2020-22 r. M. Dutkiewicz mówi, że jeśli wszyscy maksymalnie się sprężą, ten termin jest możliwy. Ale żadnych konkretnych deklaracji składać nie chce.

Bożena Kamińska, posłanka PO, uważa natomiast, że na PKP politycy z woj. podlaskiego oraz z Mazur powinni wywierać nieustanną presję i mobilizować do szybszej pracy.

- Wtedy to przedsięwzięcie się uda - dodaje.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna