Na wiadukt kierowcy czekają od grudnia 2019 roku. To wtedy drogowcy oddali, ale nie do użytku, obwodnicę Uhowa. Została wybudowana w ramach modernizacji drogi Markowszczyzna-Łapy. Wykonano też most w Uhowie nad Narwią, a tuż obok został wyremontowany stary. Ale by w ogóle kierowcy mogli skorzystać z obwodnicy Uhowa potrzebna jest nowa przeprawa przez tory. Właśnie dzisiaj [11.05.2020] umowę na jej budowę podpisali przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, PKP PLK i wykonawcy. Wartość kontraktu to prawie 13 mln złotych brutto. Konstrukcję o długości 130 metrów i szerokości 25 metrów zrealizuje firma Budrex. Ma czas do końca 2020 roku.
- Przez lata nasz region nie był na pierwszym planie inwestycji kolejowych, a teraz jest wielkim placem budowy
- mówił wicemarszałek Marek Olbryś podczas podpisania online umowy na budowę wiaduktu.
Zobacz też:
Uhowo: Powstaje nowy most na Narwi. To wielka inwestycja. Zo...
Od strony inwestorskiej nadzór nad budową wiaduktu sprawuje Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich, a prace sfinansuje PKP PLK dzięki funduszom unijnym. Zarazem będzie to wstęp do przebudowy odcinka kolejowego linii E-75 Czyżew-Białystok. Powstaną 33 obiekty, które umożliwią kierowcom pokonanie torów bezkolizyjnie. Jednym z nich jest właśnie wiadukt w Uhowie.
Czytaj też:Droga wojewódzka jak ekspresówka
Przebudowa drogi Markowszczyzna - Łapy kosztowała prawie 200 mln, w tym ponad 166 mln zł pochodziło z Programu Operacyjna Polska Wschodnia na lata 2014 – 2020. Z kolei modernizacja kolejowego odcinka linii E-75 Czyżew-Białystok kosztować będzie 3,3 mld złotych netto (brutto 4,1 mld). Inwestycję wykona polsko-chińskie konsorcjum, które wygrało ponownie drugi, powtórzony przetarg.
- Jesteśmy w końcowym etapie zawierania umowy z wykonawcą - poinformował podczas konferencji online Ireneusz Marchel prezes PKP PKL. - Na całym odcinku od Czyżewa do Białegostoku nie będzie skrzyżowań z ruchem drogowym w poziomie szyn.
W Uhowie powstanie nie tylko wiadukt, ale też przejście podziemne dla pieszych, by bezpiecznie mogli dostać się na perony i do miasta.
Odcinek Czyżew - Białystok to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w naszym województwie. To ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa - Białystok, będący częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica. Według zapowiedzi PKP PLK, po modernizacji trasy kolejowej, pociągi osobowe będą mogły jeździć nawet z prędkością do 200 km/h, a podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać półtorej godziny, czyli o godzinę krócej, niż teraz.
Rail Baltica bez wąskiego gardła, dwa mosty i dwa tory nad B...
Inwestycja jest dofinansowana przez UE z programu CEF - Łącząc Europę.
Czytaj też:Z pociągu do autobusu tylko krok
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?