Rail Baltica. Przebudowa układu kolejowego w Białymstoku i Łapach z poślizgiem. Na zadaszone perony i schody ruchome jeszcze poczekamy

OPRAC.: wal
Tak wygląda przebudowa torowiska przy dworcu PKP w Białymstoku
Tak wygląda przebudowa torowiska przy dworcu PKP w Białymstoku Wojciech Wojtkielewicz
Nie w przyszłym roku, ale najwcześniej w 2024 zakończą się prace modernizacyjne układu kolejowego w Białymstoku. To oznacza, że na zadaszone perony i schody ruchome na stacji Białystok jeszcze poczekamy. Poślizg jest też na przebudowie stacji Łapy.

Białystok i Łapy to dwie największe stacje na odcinku Czyżew – Białystok międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Inwestycja obejmuje całkowitą przebudowę obu stacji, czego głównym efektem będą szybsze i wygodniejsze podróże. Prędkość maksymalną pociągów pasażerskich na linii zaplanowano na 200 km/h.

Rail Baltica. Zakres przebudowy stacji Białystok

Zakłada budowę czterech nowych peronów, na których nowością będzie zadaszenie. Dostęp wszystkim podróżnym zapewni przejście podziemne z budynku dworca, wyposażone w windy i ruchome schody, które zastąpi dotychczasowe kładki. Modernizacja stacji to także przebudowa całego układu torowego - wymienionych zostanie 55 km torów, zabudowane będą 144 rozjazdy.

- Białystok to największa stacja kolejowa w Polsce, która dotychczas obsługiwana jest przy pomocy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym - podkreśla Tomasz Łotowski z biura prasowego PLK. - Prowadzona modernizacja oznacza dużą zmianę jakościową, ale także znaczny zakres prac do wykonania.

Rail Baltica. Zakres prac w Łapach

Tutaj też budowę nowych peronów (dwóch) z zadaszeniem. W Łapach i dzielnicy Łapy Osse PLK zbudują łącznie dwa wiadukty oraz cztery bezpieczne przejścia podziemne dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zbudowanych zostanie łącznie 10 km nowych torów oraz 40 rozjazdów. Ważną część modernizacji w Łapach stanowi przebudowa torów towarowych.

Modernizacja obu stacji miała się zakończyć w przyszłym roku. Już wiadomo, że tak się nie stanie.

- W przypadku tak dużej inwestycji wpływ na postęp prac na obu stacjach ma wiele, często niezależnych, czynników - tłumaczy Tomasz Łotowski.

Rail Baltica. Remont szlaku bez zamykania torów

Podkreśla, że modernizacja całego podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica odbywa się przy zachowaniu ruchu pociągów w maksymalnym możliwym zakresie.

- Część torów i peronów musi być stale dostępna dla podróżnych, dlatego prace na stacjach odbywają się etapami - zaznacza.

Dodaje, że w Białymstoku i Łapach budowane są nowe perony.

- Pierwsze z nich będą gotowe w przyszłym roku. Wtedy możliwe będzie rozpoczęcie następnego etapu prac - zapowiada Tomasz Łotowski.

Na przebieg prac w Białymstoku miały wpływ także m.in. zmiany projektowe.

- W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców i podróżnych zdecydowano o budowie na stacji dodatkowych wind i schodów ruchomych, które poprawią dostępność do kolei - przypomina Tomasz Łotowski. - W związku z tym konieczne było przeprowadzenie dodatkowych procedur i uzyskanie pozwoleń administracyjnych. Planowany tunel na stacji został przeprojektowany, miało to też wpływ na technologię prowadzenia prac na stacji.

Rail Baltica. Rok poślizgu na stacjach Białystok i Łapy.

Jakby tego było mało, to w trakcie prac stwierdzane są liczne kolizje z infrastrukturą przechodzącą przez teren stacji.

- Istniejące plany i mapy nie zawsze pokrywają się z rzeczywistą sytuacją w terenie. W przypadku każdej stwierdzonej kolizji konieczne są uzgodnienia z właścicielami infrastruktury i wspólne opracowanie rozwiązań - wyjaśnia rzecznik.

Z kolei w przypadku stacji Łapy wpływ na termin rozpoczęcia prac miały też długotrwałe procedury administracyjne, w tym konieczność rozpatrzenia odwołań składanych na poszczególnych etapach.

Do tego dochodzą problemy związane z aktualną sytuacją gospodarczą i polityczną.

- Komplikacje z tym związane to przede wszystkim utrudniona dostępność niektórych materiałów i wydłużone terminy dostaw, co wpływa niejednokrotnie na tempo robót - zaznacza Tomasz Łotowski.

Prace na odcinku Czyżew – Białystok, poza Białymstokiem i Łapami (2024), planowane są do zakończenia zgodnie z harmonogramem, czyli w roku 2023.Inwestycja za prawie 3,4 mld zł to jedna z największych modernizacji aktualnie prowadzonych na liniach kolejowych w Polsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót

Materiał oryginalny: Rail Baltica. Przebudowa układu kolejowego w Białymstoku i Łapach z poślizgiem. Na zadaszone perony i schody ruchome jeszcze poczekamy - Kurier Poranny

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
ZLECENIODAWCÓW POD SĄD SIĘ POWINNO POSTAWIĆ!

To jest jawna kpina i plucie w twarz mieszkańcom oraz gospodarcze/turystyczne niszczenie koniunktury regionu przez osłabienie komunikacyjne. Ile już lat ten kabaret się ciągnie!? Pierw udawali, że remontują budynek dworca, a teraz perony. Takie inwestycje są krytyczne i powinno się je realizować w 6 miesięcy, a nie robić to latami. Każdy kto jeździ koleją jest świadom, że nigdy tam na placu budowy nie widział więcej niż paru robotników. Przy budowie jednorodzinnego domu więcej na raz osób pracuje! Jeden wielki przekręt na kasę, który jest rozciągnięty w czasie, by udawać, że coś się robi. A jakość nawet nie dorównuje prawdziwym kolejom na świecie, gdzie pociągi jeżdżą już 350 km/h, a celują w 600. Tak samo dworce, gdzie u nas to zimne betonowe molochy, a w takich tygrysach Azji, to budynki niczym galerie, przyjemne i użyteczne.

PS: Z dworcem PKS było to samo. Stary był trylion razy lepszy, większy i przynajmniej można było bułeczki kupić! Kto z nich myśli o użyteczności, czy tylko malują "nowoczesne" wizualizacje dla bajeru!?
K
Kris
Dobrze, że nie obwinił kobiet, że dają w szyję za młodu i wojny i mroźnej zimy, Komisji Europejskiej, Tuska i sił nieczystych. Rzecznik wart swojego pracodawcy.
G
Gość
Ile trwała budowa trasy z Petersburga do Warszawy? Około 10 lat z przerwą na wojnę krymską.

Ile trwa wydanie byle decyzji? Około 10 lat z dwudniową przerwą na pracę.
p
pasażer
PKP zawsze wiatr w oczy. Są zasadniczo cztery takie plagi, które im przeszkadzają: wiosna, lato, jesień, zima.
G
Gość
czy ktokolwiek jest zdziwiony? przecież to standard
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie