Rail Baltica zbliża się do Białegostoku. Zobacz imponujące zdjęcia z lotu ptaka. Tak wyglądają postępy prac

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęły już wartą ponad 500 milionów złotych modernizację odcinka Sadowne - Czyżew. To następny fragment trasy Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem. Po zakończeniu prac podróż do stolicy ma trwać mniej niż 2 godziny.
PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęły już wartą ponad 500 milionów złotych modernizację odcinka Sadowne - Czyżew. To następny fragment trasy Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem. Po zakończeniu prac podróż do stolicy ma trwać mniej niż 2 godziny. T. Nizielski
PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęły już wartą ponad 500 milionów złotych modernizację odcinka Sadowne - Czyżew. To następny fragment trasy Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem. Po zakończeniu prac podróż do stolicy ma trwać mniej niż 2 godziny.

Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych prowadzonych obecnie w Polsce. Pierwszy etap – przebudowa odcinka Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne) dobiega końca. Tym samym inwestycja wkroczyła w kolejną fazę: trwają roboty budowlane pomiędzy Sadownem a Czyżewem.

W ramach modernizacji, przebudowane mają być m. in. 2 stacje i 4 przystanki kolejowe, 11 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 3 mosty, w tym nowy most nad rzeką Bug i drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia.

Większa przepustowość trasy

Budowany od podstaw 300-metrowy most na Bugu ma już trzy przęsła. Szykowane są do zabudowy dwa kolejne. Po zakończeniu prac nowy łukowy most przejmie ruch pociągów. Stara przeprawa zostanie wówczas rozebrana, a za rok we wrześniu będzie już gotowy nowy obiekt dla drugiego toru.

Dwutorowy most na Bugu oraz dobudowa drugiego toru na odcinku Prostyń Bug – Małkinia mają zapewnić płynny przejazd większej liczby pociągów. Dotychczas składy kursowały tylko po jednym torze, co ograniczało liczbę pociągów - przepustowość trasy.

Wygodniejsze podróże

Na 35 km odcinku Sadowne - Czyżew powstanie 12 nowych, wyższych peronów z wiatami, ławkami. To ułatwi życie osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Wygodniej będzie na stacjach Małkinia, Sadowne oraz przystankach: Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze Koty i Prostyń Bug.

Na stacji Sadowne podróżni już korzystają z nowej krawędzi peronu. Zamontowano nowe oświetlenie. Pociągi jeżdżą nowym torem z wykorzystaniem przebudowanej sieci trakcyjnej.

Na stacji Małkinia wykonawca buduje peron i przygotowuje nowy tor.

- Postępuje budowa nowego przejścia podziemnego, które zwiększy wygodę podróżnych w dostępie do pociągów. Wykonano pierwszy etap prac pod torami - zaznacza Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jest gotowy budynek Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Nowoczesne urządzenia zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Podczas prac na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi kursują obok robót po jednym torze.

W 2021 r. z Warszawy do Białegostoku w poniżej dwóch godzin

Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku. Pociągi pojadą szybciej - pasażerskie z prędkością do 160 km/h a składy z towarami do 120 km/h. Większy poziom bezpieczeństwa zapewnią też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Zakończenie robót Sadowne – Czyżew zaplanowano na koniec 2019 r.

Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne zasadnicze prace zostały już zrealizowane. W przyszłym roku rozpoczną się roboty na podlaskim fragmencie Rail Baltica, od Czyżewa do Białegostoku.

Zakończenie modernizacji linii kolejowej do stolicy województwa podlaskiego planowane jest na 2021 r. Wówczas skróci się czas przejazdu między Warszawą a Białymstokiem do poniżej 2 godzin.

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Dzięki prowadzonej modernizacji linia przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie