Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport GDDKiA. Drogi krajowe w województwie podlaskim są najlepsze w Polsce. Pod względem stanu nawierzchni.

OPRAC.: wal
GDDKIA/ Krzysztof Nalewajko
Województwo podlaskie na czele rankingu najlepszych dróg krajowych w Polsce. Jeśli idzie o stan nawierzchni. W stanie dobrym jest na ponad 3/4 dróg. Tak wynika z najnowszego raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zestawienie obejmuje dane za 2020 rok.

Raport przygotowywany jest corocznie . Dane o stanie technicznym nawierzchni dróg wraz z informacjami o ruchu pojazdów i wypadkach, są istotnym elementem wykorzystywanym w procesie zarządzania drogami przez każdego z zarządców. Zamieszczone w raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych na koniec 2020 roku, zarządzanych przez:

  • GDDKiA, o długości 17 787 km (22 211 km w rozwinięciu na jedną jezdnię),
  • koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad na A1, A2 i A4 o łącznej długości 468 km (936 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).

Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli m.in. odcinków dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu. Przypomnijmy, że w tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady (klasy A) są administrowane przez GDDKiA.

Prowadząc diagnostykę stanu nawierzchni, drogowcy badają jej nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni nawierzchni. Wykorzystujemy specjalisty sprzęt pomiarowy, a zebrane dane mówią nam o:

  • wskaźniku ugięć nawierzchni (dane pozwalające określić pozostałą trwałość konstrukcji nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
  • wskaźniku krzywizny ugięcia nawierzchni (dane pozwalające określić trwałość pakietu warstw asfaltowych nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
  • wskaźniku stanu spękań (pozwalającym uzyskać wstępne informacje dotyczące utraty nośności),
  • równości podłużnej,
  • równości poprzecznej (głębokości kolein),
  • wskaźniku stanu powierzchni,
  • właściwościach przeciwpoślizgowych (współczynniku tarcia),
  • makroteksturze (parametr pomocniczy).

2

Na koniec 2020 roku na drogach zarządzanych przez GDDKiA zanotowano 64,1 proc. dróg w stanie dobrym, 25,1 proc. na poziomie ostrzegawczym, a tylko 8,2 proc. było w stanie złym. Przy czym tylko odcinki w stanie złym wymagają niezwłocznych zabiegów naprawczych lub w przypadku braku środków finansowych odpowiedniego ich oznakowania. Drogi na poziomie ostrzegawczym wymagają zaplanowania zabiegów naprawczych, tak aby uchronić je przed spadkiem do niższej klasy.

Jeszcze lepiej na tym tle wypada województwo podlaskie. Na tyle dobrze, że jest liderem rankingu. Na najwięcej procentowo dróg w w stanie dobrym i najmniej w stanie złym. Sprawdź w galerii.

Czytaj też: Cała prawda o drogach ekspresowych na północ od Białegostoku. Bitwa o Via Carpatię, S8 i dlaczego powtórka z Rospudy będzie nieszczęściem

Z danych GDDKIA wynika, że ogólnokrajowe potrzeby remontowe nawierzchni jezdni, wymagające natychmiastowej interwencji, w zakresie modernizacji są największe i kształtują się na poziomie 4,4 mld zł. Dla wszystkich rodzajów zabiegów potrzeby natychmiastowe szacowane są na kwotę
4,8 mld zł

Białystok. Drogowcy z GDDKiA wskazali najlepszą ofertę na ko...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna