Region > Via Baltika przez Łomżę? Rząd zapewnia, że tak

PO
Rząd wybierając wariant międzynarodowej trasy Via Baltica będzie brał pod uwagę opinię specjalistów z firmy Scott Wilson.

Ostrołęcki parlamentarzysta, Arkadiusz Czartoryski otrzymał właśnie odpowiedź na swoją interpelację złożoną premierowi Tuskowi, w której pytał o dalsze losy tej trasy.
W dokumencie podpisanym (z upoważnienia Donalda Tuska) przez Macieja Jankowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapewnił on, że rząd oprze swą decyzję na opinii ekspertów Scott Wilsona. Przypomnijmy, że według nich najlepszym wariantem jest ten przebiegający przez Ostrów Mazowiecką i Łomżę.

Takie stanowisko rządu oznacza, że Via Baltica na pewno nie będzie przebiegać przez Ostrołękę. Z drugiej strony "wariant łomżyński" jest dla nas i tak dużo lepszy niż "białostocki" - obecną drogą krajową numer 8.

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
ziom

no dobra niech wam ta droga będzie ale rail baltica musi przebiegać przez ełk

s
suwalczak
W dniu 29.07.2008 o 19:37, gość napisał:

Co znaczy wszystko? Droga przez Łomżę i Ełk jest tylko krótsza i to jedyny argument. Argumentów przeciw jest więcej:-droga nie może omijać Augustowa (a taki jest jej przbieg) gdyż jak widac było w ostatnią niedzielę ruch turystyczny jest bardzo duży, ponadto prowadzi do przejścia w Ogrodnikach z Litwą (osobowe, autokary w kierunku Wilna i Druskiennik). Trzeba byłoby i tak zrobić porządną drogę do Augustowa, więc po co ponosić dodatkowe koszty?-droga Warszawa-Białystok to nie tylko ruch w kierunku przejścia w Budzisku, ale również przejść granicznych z Białorusią w Kuxnicy i Bobrownikach Skala tego tuchu jest bardzo duża, wystarczy codzienie słuchać, ile czasu trzeba czekać na granicy -kilkanaście godzin to norma-tranzyt ze Skandynawii na południe Europy (Ukraina, Słowacja i dalej) odbywa się drogą 19 -przez Augustów, Białystok, Lublin, Rzeszów; droga przez Łomżę w tym przypadku jest bezsensownaNajlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie 3 dróg ekspresowych: z Warszawy przez Łomżę lub Ostrołękę, Augustów do Budziska z odnogą do Ogrodnik, z Warszawy przez Białystok do Kuźnicy i Bobrownik, z Budziska przez Augustów, Białystok, Lublin do granicy z Ukrainą (Medyka) i Słowacją. W każdym razie konieczny jest odcinek Suwałki Augustów, więc wariant przez Ełk nie ma uzasadnienia ekonomicznego.


Nareszcie ktoś w końcu rozsądnie napisał o uwarunkowaniach dotyczących przebiegu drogowego europejskiego korytarza transportowego. Tę krótką analizę powinni sobie przyjąć do wiadomości decydenci, w tym premier, minister infrastruktury i środowiska. Analiza prosta jak konstrukcja cepa powinna trafić do ich łbów i wpłynąć na obecne i przyszłe decyzje.
g
gość
W dniu 29.07.2008 o 18:52, ZIOM napisał:

~ola~ co ty pie*****sz wszystko mówi za tym zeby szło na łomże i ełk a tu niby mają na białystok prowadzić.jak tak zrobią to będą mieć rozum porównywalny do twego rozumu czyli mały a nawet znikomy


Co znaczy wszystko? Droga przez Łomżę i Ełk jest tylko krótsza i to jedyny argument. Argumentów przeciw jest więcej:
-droga nie może omijać Augustowa (a taki jest jej przbieg) gdyż jak widac było w ostatnią niedzielę ruch turystyczny jest bardzo duży, ponadto prowadzi do przejścia w Ogrodnikach z Litwą (osobowe, autokary w kierunku Wilna i Druskiennik). Trzeba byłoby i tak zrobić porządną drogę do Augustowa, więc po co ponosić dodatkowe koszty?
-droga Warszawa-Białystok to nie tylko ruch w kierunku przejścia w Budzisku, ale również przejść granicznych z Białorusią w Kuxnicy i Bobrownikach Skala tego tuchu jest bardzo duża, wystarczy codzienie słuchać, ile czasu trzeba czekać na granicy -kilkanaście godzin to norma
-tranzyt ze Skandynawii na południe Europy (Ukraina, Słowacja i dalej) odbywa się drogą 19 -przez Augustów, Białystok, Lublin, Rzeszów; droga przez Łomżę w tym przypadku jest bezsensowna
Najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie 3 dróg ekspresowych: z Warszawy przez Łomżę lub Ostrołękę, Augustów do Budziska z odnogą do Ogrodnik, z Warszawy przez Białystok do Kuźnicy i Bobrownik, z Budziska przez Augustów, Białystok, Lublin do granicy z Ukrainą (Medyka) i Słowacją. W każdym razie konieczny jest odcinek Suwałki Augustów, więc wariant przez Ełk nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
Z
ZIOM

~ola~ co ty pie*****sz wszystko mówi za tym zeby szło na łomże i ełk a tu niby mają na białystok prowadzić.jak tak zrobią to będą mieć rozum porównywalny do twego rozumu czyli mały a nawet znikomy

o
ola

Dzisjesza deczyja min. Schetyny w sprawie granic ......to poczatek tryumfu Bialegostoku. Widac ze warto walczyc o swoje. Wladze bialostokcie tez musz azzacza cwalczyc o Via baltica i Rail baltica.

d
dan

cytat doslowmny za portalem ostrolenckie.pl:

"Premier Tusk odpowiada na interpelację posła Czartoryskiego" -28 lipca 2008 roku

Poseł Arkadiusz Czartoryski w nawiązaniu do konsultacji prowadzonych przez firmę Scot Wilson w sprawie przebiegu trasy Via Baltica skierował do Premiera interpelację.

Od kilku miesięcy trwa w Ostrołęce dyskusja związana z zakończeniem prac koncepcyjnych dotyczących przebiegu trasy. Nadzieje na przebieg trasy ekspresowej przez Ostrołękę pobudził protest ekologów, którzy protestowali przeciwko obwodnicy Agustowa. Odpowiedź Premiera podkreśla zatwierdzony w 1994 plan i jednocześnie daje nadzieję na korektę korytarza trasy, która ma szansę przebiegu przez Łomżę.

Via Baltica przy Łomży to wariant, który uznała za właściwy firma |Scot Wilson. Podczas ostatniej kampanii wyborczej Poseł Andrzej Kania twierdził, że jego program to Via Baltica przez Ostrołękę. Poseł Czartoryski zwracał uwagę na zatwierdzony już 1994 roku plan przebiegu trasy po śladzie drogi S8. Zamieszczamy interpelację Posła Czartoryskiego i odpowiedź Premiera. Jedno jest pewne Premier Donald Tusk w odpowiedzi jednoznacznie zakończył nadzieję a raczej pomysł na kampanie wyborczą Posła Kani, który już pewnie nie będzie obiecywał Via Baltica przez Ostrołękę.

W odpowiedzi na pismo Posłów Arkadiusza Czartoryskiego i Henryka Kowalczka (SPS-023-3539/08 z dnia 12.06.2008 r.), w sprawie planowanego przebiegu trasy Via Baltica, uprzejmie przedstawiam stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w przedmiotowej sprawie.
Przebieg trasy Via Baltica w l Pan-Europejskim Korytarzu Transportowym prowadzącym przez Budzisko - Białystok - Warszawę został ustanowiony w czasie Konferencji Ministrów Transportu Europy w roku 1994 i następnie zapisany w Traktacie Akcesyjnym.

Zgodnie z przyjętymi wówczas wstępnymi założeniami trasa ta ma biec po śladzie drogi ekspresowej S-8. Jednocześnie strona polska została zobowiązana do opracowania strategii rozwoju przedmiotowego korytarza, w tym analizy innych wariantów jego przebiegu. Wypełniając nałożone na stronę polską zobowiązania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła firmie Scott Wilson Kirkpatrick &Co. Ltd. Sp. z o.o. przygotowanie analizy pt. „Strategia rozwoju l Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Dokument ten był kilkakrotnie zwracany wykonawcy celem dokonania uzupełnień, w tym o wariant pokrywający się z obecnym przebiegiem drogi ekspresowej S-8, a zatem przechodzący przez Białystok. Przygotowywany dokument ma stanowić podstawę wyboru ostatecznego przebiegu trasy Via Baltica. Podjęcie tej decyzji wymaga przeprowadzenia analizy wielokryterialnej wszystkich możliwych wariantów, które będą spełniały założone funkcje transportowe.

W raporcie znalazło się porównanie wariantów pod kątem środowiskowym, czyli tzw. prognoza oddziaływania na środowisko. Scott Wilson uznał za najlepszy pod względem środowiskowym, wariant 42, „Na obecnym etapie procesu oceny strategicznej l Pan Europejskiego Korytarza Transportowego podstawową propozycją za strony przyrodniczej jest wariant 42 (Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża - Ostrów Mazowiecka - Wyszków - Radzymin -Warszawa.)". Jednocześnie potwierdzono konieczność modernizacji drogi krajowej nr 8 do Białegostoku oraz konieczność rozwiązania węzła białostockiego, z uwzględnieniem planowanej drogi ekspresowej S-19.
Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, póz. 150.) dla dokumentu: „Strategia rozwoju l Pan-Europejskiego Korytarza Transportoweg. Część I: korytarz drogowy", należy przeprowadzić ocenę oddziaływania jego skutków na środowisko. Zgodnie z art. 34 ust. 1 oraz art. 43 ust. 2 ww. ustawy, elementem niezbędnym postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko projektów dokumentów wskazanych w ustawie jest zapewnienie w nim udziału społeczeństwa, za co odpowiedzialny jest organ administracji opracowujący projekt tego dokumentu. W przedmiotowej sprawie organem opracowującym projekt „Strategii rozwoju l Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część l: korytarz drogowy" wraz z prognozą oddziaływania ustaleń tego dokumentu na środowisko, jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W chwili obecnej trwają prace nad jej opracowaniem.

W związku z powyższym począwszy od dnia 27 maja do 13 czerwca br., trwały konsultacje społeczne prowadzone dla przyszłej trasy Via Baltica. Pierwszym etapem konsultacji była konferencja prasowa informująca o rozpoczęciu konsultacji oraz uruchomienie strony internetowej. Następnie organizowane były spotkania terenowe w gminach i powiatach przez które miałaby przechodzić trasa Via Baltica. Przez cały okres trwania konsultacji społecznych zbierane były opinie, wnioski, postulaty, które następnie będą wykorzystane w celu podjęcia decyzji dotyczącej optymalnego wariantu dla przebiegu omawianej trasy, który będzie rekomendowany we wnioskach o wydanie decyzji administracyjnych koniecznych do uruchomienia procesu inwestycyjnego. Zgodnie z przyjętymi założeniami opracowywanie wyników konsultacji społecznych trwało do 4 lipca 2008 roku.

W świetle powyższego należ stwierdzić, iż podstawą do podjęcia decyzji o rekomendowanym przebiegu trasy Via Baltica stanowić będą wyniki powołanej Strategii oraz konsultacji społecznych./.../"

g
gość

Przypominamy,że międzynarodowi specjalisci w postaci 27 ministrow transportu (15 z krajów UE i 12 kandydujacych) w roku 2002 uzgodnili prawnie an Krecie, iż Via Baltica bedzie biegła przez Augustow- Bialysotk.

Ustalenia te, zapisane w dziennikach urzedowuych UE i RP, są obowiązujące.

g
gość

Przypominamy,że międzynarodowi specjalisci w postaci 27 ministrow transportu (15 z krajów UE i 12 kandydujacych) w roku 2002 uzgodnili prawnie an Krecie, iż Via Baltica bedzie biegła przez Augustow- Bialysotk.

Ustaelnia te, zapisane w dziennikach urzedowuych UE i RP, są obowiązujące.

g
gość

Przypominamy,że międzynarodowi specjalisci w postaci 27 ministrow transportu (15 z krajów UE i 12 kandydujacych) w roku 2002 uzgodnili prawnie an Krecie, iż Via Baltica bedzie biegła przez Augustow- Bialysotk.

Ustaelnia te, zapisane w dziennikach urzedowuych UE i RP, są obowiązujące.

g
gość

Przypominamy,że międzynarodowi specjalisci w postaci 27 ministrow transportu (15 z krajów UE i 12 kandydujacych) w roku 2002 uzgodnili prawnie an Krecie, iż Via Baltica bedzie biegła przez Augustow- Bialysotk.

Ustaelnia te, zapisane w dziennikach urzedowuych UE i RP, są obowiązujące.

g
gość

Przypominamy, że międzynarodowi specjalisci w postaci 27 ministrow transportu (15 z krajów UE i 12 kandydujacych) w roku 2002 uzgodnili prawnie an Krecie, iż Via Baltica bedzie biegła przez Augustow- Bialysotk.

Ustalenia te, zapisane w dziennikach urzedowuych UE i RP, są obowiązujące.

o
ola

cytat doslowny - sejm Vi kadencja

"Interpelacja nr 3539

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie planowanego przebiegu trasy Via Baltica

Panie Premierze, od kilku lat prowadzone są prace koncepcyjne dotyczące przebiegu paneuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica (Warszawa-Budzisko).

Podczas debaty sejmowej nad przedstawionym przez Pana programem działania Rady Ministrów, z wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania, pytał Pana już o tę sprawę poseł Arkadiusz Czartoryski. Pana odpowiedź ograniczyła się do stwierdzenia, że trwają nadal prace koncepcyjne. Firma Scott Wilson Ltd, która została wybrana przez GDDKiA do opracowania najlepszych wariantów przebiegu planowanej trasy, przedstawiła w maju bieżącego roku wyniki swoich prac. Zaprezentowano kilka wariantów przebiegu I paneuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica. Wariant 43, którego ogólny przebieg wyznaczają punkty: Budzisko (przejście graniczne z Litwą)-Suwałki (DK8)-Raczki-Cimochy (DW665)-Kalinowo (DW661)-Ełk (DK16)-Nowa Wieś Ełcka (DK65)-Szczuczyn (nowy odcinek)-Stawiski-Łomża-Miastkowo-Ostrołęka-Różan-Pułtuski-Serock-Legionowo-Warszawa (DK61), został opisany w ˝Prognozie oddziaływania na środowisko skutków realizacji strategii˝ jako wariant w najmniejszym stopniu degradujący krajobraz. Dodatkowo zespół ekspertów Scott Wilson Ltd przedstawia wariant 43 jako najbardziej efektywny pod względem analizy ekonomicznej (EIRR 8,5%/ 26,5%).

Naszym zdaniem konieczne jest podjęcie pilnej decyzji ustalającej przebieg trasy Via Baltica i wskazanie wariantu 43 jako tego, który jest przyjazny środowisku i będzie impulsem rozwojowym dla jednego z najbardziej zaniedbanych pod względem infrastruktury drogowej regionu Polski. Najkrótsze połączenie Warszawy z granicą Litwy, które zapewnia wariant 43, ma wsparcie władz samorządowych Ostrołęki i Łomży. Miasta te od lat zabiegają o obwodnice, które zdejmą międzynarodowy ruch trasportowy z ulic. Opracowanie firmy Scott Wilson Ltd jest pierwszym tego typu dokumentem strategicznym w Polsce, który spełnia wymogi Rady Europy i stałego Komitetu Konwencji Berneńskiej.

Oczekując na odpowiedź, mamy nadzieję, że o przebiegu trasy Via Baltica zdecyduje głos ekspertów, rachunek ekonomiczny i dbałość o środowisko.

Z poważaniem

Posłowie Arkadiusz Czartoryski

i Henryk Kowalczyk

Ostrołęka, dnia 25 maja 2008 r. "

g
gość

Ministersto Infrastruktury - "KONSULATCJE W SPRAWIE MODYFIKACJI
I UZUPEŁNIENIA SIECI TEN-T NA TERYTORIUM POLSKI

W Ministerstwie Infrastruktury trwaja prace, których celem jest modyfikacja
dotychczasowego przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium
Polski. Biora w nich udział przedstawiciele szczebla dyrektorów wszystkich jednostek w
resorcie infrastruktury odpowiedzialnych za poszczególne rodzaje transportu oraz
obserwatorzy z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Przewodniczacym Zespołu jest Pan
Maciej Jankowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zespół, na podstawie uprzednio przyjetego harmonogramu, dokonał wyboru
projektów modyfikacji sieci TEN-T wraz z hierarchizacja ich wanosci oraz ich uzasadnienia.
Propozycje modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T zostały przyjete przez
Kierownictwo Resortu w dniu 25.06.2008 r."

g
gość

Ministerstwo infrastruktury chce tez zabrac Rail Baltica z linii Bialysotk- Sokolka- Augustow. Po odcieciu od nowoczesnj infrastruktury - grozi nam nedz i brak perspektyw.

g
gość

Przypominamy,że międzynarodowi specjalisci w postaci 27 ministrow transportu (15 z krajów UE i 12 kandydujacych) w roku 2002 uzgodnili prawnie an Krecie, iż Via Baltica bedzie biegła przez Augustow- Bialysotk.

Ustaelnia te, zapisane w dziennikach urzedowuych UE i RP, są obowiązujące.

Dodaj ogłoszenie