MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rekrutacja do szkół podstawowych. Zasady zapisów do szkoły podstawowej 2023/2024. Kiedy odbywa się nabór do pierwszej klasy?

Małgorzata Meszczyńska
kiedy rozpoczyna się rekrutacja do szkół podstawowych?
kiedy rozpoczyna się rekrutacja do szkół podstawowych? Fot. Sławomir Kowalski / Polska Press
Szkoła podstawowa w sąsiedztwie, czy upatrzona podstawówka poza tzw. obwodem ucznia? Rodzice już teraz zastanawiają się, do jakiej szkoły zapisać wrześniowego pierwszoklasistę. Kiedy rozpoczynają się zapisy do szkół podstawowych? Na jakich zasadach odbywa się rekrutacja w podstawówkach? Czy dziecko może nie zostać przyjęte do żadnej szkoły? Co robić, jeśli w wybranej szkole zabraknie miejsc? Oto najważniejsze informacje na temat zapisów.

Spis treści

Rekrutacja do podstawowych szkół publicznych 2023/2024

Do klasy I publicznej szkoły podstawowej z urzędu przyjmowane są dzieci mieszkające w obwodzie tej szkoły. Rodzice, którzy chcą zapisać dziecko do szkoły obwodowej, muszą zgłosić dyrektorowi ten fakt, a szkoła nie może odmówić przyjęcia ucznia. Zgłoszenie musi mieć formę pisemną. Rekrutacja dzieci i młodzieży do publicznych szkół odbywa się na zasadach określonych w ustawie Prawo oświatowe.

Czym jest obowiązek szkolny? Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, dzieci od lat 7 do ukończenia ósmej klasy szkoły podstawowej (publicznej lub niepublicznej), jednak nie dłużej niż do 18. roku życia, zobowiązane są do uczestniczenia w zajęciach szkolnych. Jest to tzw. obowiązek szkolny. Dziecko może realizować go zarówno w szkole, jak i w ramach edukacji domowej.

Czy można zapisać 6-latka do pierwszej klasy?

Jeśli dziecko kończy 6 lat w danym roku kalendarzowym, może zostać uczniem 1 klasy szkoły podstawowej. Musi jednak spełnić jeden z warunków:

  • w roku poprzedzającym dziecko uczęszczało na zajęcia przygotowujące do nauki w szkole – w przedszkolu lub w szkolnej „zerówce”
  • otrzymało pozytywną opinię z odpowiedniej poradni psychologiczno-pedagogicznej, która potwierdza gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Czy można opóźnić wysłanie dziecka do szkoły?

Jeśli uważamy, że 7-latek nie jest jeszcze gotowy, aby zostać uczniem, należy uzyskać opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Fachowcy, po diagnozie dziecka powinni wystawić zaświadczenie o ewentualnych przeciwwskazaniach do rozpoczęcia nauki szkolnej w wieku 7 lat. Taki wniosek składa w szkole, do której jest przypisane dziecko ze względu na miejsce zamieszkania. Trzeba to zrobić do 31 sierpnia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 lat. Decyzję o odroczeniu nauki podejmuje dyrektor takiej placówki. Dziecko, które zostaje odroczone, powinno zostać zapisane do przedszkola, lub do zerówki w szkole.

Kiedy ruszają zapisy do szkół podstawowych 2023/2024?

Rekrutacja do szkół podstawowych najczęściej rozpoczyna się w marcu. Poszczególne samorządy, jako organy prowadzące szkoły podstawowe, mogą samodzielnie ustalać terminy i poszczególne etapy rekrutacji. Jednak wszystkie placówki mają obowiązek podać do publicznej informacji terminarz i kryteria rekrutacyjne do końca stycznia danego roku.

Zatem, aby dowiedzieć się, kiedy i jakie dokumenty należy złożyć w szkole, którą chcemy wybrać dla naszego dziecka, warto śledzić witryny internetowe danej placówki albo strony internetowe gmin (miast) – wszystkie potrzebne informacje dotyczące rekrutacji do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych na rok szkolny 2023/2024, zostaną ogłoszone do końca stycznia 2023 roku.

Ucznia pierwszej klasy można zapisać do:

  • szkoły obwodowej, czyli takiej, która jest przypisana do adresu zamieszkania. Dziecko ma tam zapewnione miejsce, choć musi go wykorzystać.
  • wybranej szkoły działającej poza obwodem. Obowiązuje tu jednak proces rekrutacji, jeśli szkoła w ogóle dysponuje wolnymi miejscami. Wniosek składamy właśnie w tej szkole, którą wybraliśmy.
  • można złożyć wniosek o przyjęcie do kilku szkół. Ustala się wtedy tzw. listę preferencji, gdzie pierwsze miejsce zajmuje szkoła pierwszego wyboru. Rodzice wypełniają jeden wniosek i składają go tylko do szkoły pierwszego wyboru.

Jeśli dziecko nie zostanie przyjęte do żadnej ze szkół z listy placówek preferowanych, automatycznie trafia do szkoły obwodowej. Nie ma możliwości, aby dziecko nie zostało przyjęte do żadnej placówki.

Jakie dokumenty trzeba złożyć do szkoły podstawowej?

Zapisując dziecko do szkoły podstawowej, należy przygotować niezbędne dokumenty:

  • wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły (dostępny w sekretariacie danej placówki lub na jej stronie internetowej),
  • informacja o gotowości szkolnej, czyli zaświadczenie o odbyciu przygotowania przedszkolnego dla uczniów klasy pierwszej,
  • dokumenty do wglądu: skrócony odpis aktu urodzenia, dowód tożsamości opiekuna, np. dowód osobisty,
  • oświadczenie o miejscu zamieszkania dziecka, przedkładane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń lub potwierdzenie zameldowania dziecka.

Jeśli rekrutacja prowadzona jest za pomocą systemu elektronicznego, zwykle wymagane dokumenty rodzice dostarczają do sekretariatu już wtedy, gdy dziecko zostaje przyjęte do placówki. Szczegółowe wytyczne odnośnie rekrutacji mogą jednak różnić się w poszczególnych regionach – warto więc dokładnie sprawdzić wymagania i warunki. Te powinny być opublikowane na stronach www szkół. Informacji udzielą też wydziały edukacji w poszczególnych samorządach.

Jak działa elektroniczny system rekrutacji do szkół podstawowych? Większość placówek prowadzi nabór uczniów drogą elektroniczną. Organy prowadzące szkoły, czyli samorządy gminne (lub miasta), najczęściej korzystają z elektronicznego systemu rekrutacji. Za jego pomocą rodzice mogą wybrać szkoły pierwszego oraz kolejnych wyborów, a system dba o to, aby w pierwszej kolejności miejsce w szkołach znalazły dzieci „z rejonu”, a następnie, zgodnie z przyjętymi kryteriami, przydziela uczniów do wybranych placówek, uwzględniając wskazane preferencje.

To oznacza, że w publicznej szkole obwodowej dziecko do niej przypisane musi znaleźć miejsce. Natomiast uczniowie mieszkający poza obwodem, którzy wybrali daną placówkę, zostaną do niej zapisani tylko w sytuacji, gdy szkoła dysponuje jeszcze wolnymi miejscami.

Co zrobić, jeśli dziecko nie zostanie przyjęte do wybranej szkoły?

Rodzice mogą odwołać się od decyzji o nieprzyjęciu dziecka do upatrzonej szkoły. W takiej sytuacji należy terminie 7 dni od ogłoszenia listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych wystąpić do szkolnej komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka. Komisja w terminie 5 dni od otrzymania wniosku sporządza uzasadnienie.

Jeśli uzasadnienie nie przekonuje rodziców, mogą złożyć jeszcze odwołanie do dyrektora szkoły, który podejmuje ostateczną decyzję. Od niej również można się odwołać, ale już w trybie skargi do sądu administracyjnego.

Warto dodać, że szkoły, w których pozostały wolne miejsca zwykle w czerwcu przeprowadzają rekrutację uzupełniającą. Jeżeli nasze dziecko nie dostało się do żadnej z wybranych szkół, a oferta placówki „obwodowej” zdecydowanie nam nie odpowiada, możemy ponownie złożyć wniosek do szkoły, która ma jeszcze wolne miejsca dla pierwszaków.

Informacje o wolnych miejscach można uzyskać w poszczególnych szkołach, w gminnym wydziale edukacji oraz online - w systemie rekrutacji do szkół.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna