Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Laguna Coupe (wideo)

Tomasz Kutkiewicz
Wprowadzenie Laguny Coupe oznacza powrót marki Renault do segmentu wysokiej klasy coupe
Wprowadzenie Laguny Coupe oznacza powrót marki Renault do segmentu wysokiej klasy coupe
Renault Laguna Coupe jest trzecim autem w gamie Laguny III. Wywodząca się od concept-caru Fluence, przypomina swoją linią show car Laguna Coupe Concept, z którego przejęła wszystko co najważniejsze: elegancję, prostą linię, niezwykle sprawny układ jezdny z 4 kołami skrętnymi i silnik V6 dCi.

Wprowadzenie Laguny Coupe oznacza powrót marki Renault do segmentu wysokiej klasy coupe.

Prosta bryła i pozbawiona niepotrzebnych ozdobników czysta linia świadczą o rasowym charakterze auta. Długi przedni zwis 1022 mm i maska stykająca się niemal z nawierzchnią są zainspirowane legendarnymi coupe. Zarys bagażnika, o charakterystycznym połączeniu linii, zmniejszającym opór powietrza, oraz czysty łuk szyb podkreślony chromowaną listwą wyraźnie odwołują się do kanonów stylistycznych klasy S i nadają Renault Lagunie Coupe niezwykle prestiżowy wygląd.

Niezwykle starannie zaprojektowano również światła, stanowiące rodzaj "wizytówki" technologicznej samochodu. Z tyłu zastosowano diody elektroluminescencyjne - LED.

Z przodu w standardzie montowane są reflektory bi-ksenonowe zapewniające lepszą widoczność. Światła bi-ksenonowe spełniają zarazem funkcję świateł mijania jak i drogowych dzięki układowi przestawnej przesłony. Pozwala to na zastosowanie jednej żarówki i zmniejszenie wymiarów układu, co również zwiększa swobodę stylistów.

Wnętrze Laguny Coupe jest zbliżone do kabiny hatchbacka. Szczególną uwagę zwrócono na jakość wykończenia i wygląd zastosowanych materiałów. W kabinie zastosowano lekką deskę rozdzielczą, niepołączoną optycznie z konsolą, podkreśloną listwami dekoracyjnymi z aluminium. Listwy zaczynają się na płatach drzwi i sięgają aż na deskę rozdzielczą. Wbudowane są w nie wyświetlacze radia i ekrany nawigacji. Wszystkie przełączniki, kontrolki i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone z myślą o zapewnieniu optymalnej ergonomii i komfortu prowadzenia.

Miejsce kierowcy zapewnia komfort godny limuzyny. Twarde, sportowe siedzenia zapewniają doskonały komfort podczas dynamicznej jazdy.

Tylne miejsca Laguny Coupe różnią się od hatchbacka. Dzięki zlikwidowaniu środkowego miejsca, można było przysunąć do siebie oba fotele boczne, jednocześnie zachowując szerokość wnętrza nad podłokietnikami (1440 mm).
Pomimo, że mamy do czynienia z coupe, nie zaniedbano bagażnika, jego pojemność to 423 dm3. Dostęp do niego ułatwiony jest dzięki zastosowaniu specjalnego mechanizmu otwierania klapy bagażnika, dzięki czemu zwiększa się jej zakres otwarcia. Podobnie jak w Lagunie Grandtour tylne siedzenia można odblokować również od strony bagażnika za pomocą dwóch dźwigni umożliwiających automatyczne i niezależne złożenie tylnego siedzenia w układzie 1/3 i 2/3. Pozwala to na uzyskanie płaskiej podłogi na długości 1,8 m.

Na uwagę zasługuje układ jezdny, nazwany - 4Control, którego cechą charakterystyczną jest to układ z czterema kołami skrętnymi. Jak działa? Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół osi przedniej, o maksymalny kąt 3,5°. Układ jezdny 4Control ma więc dwie funkcje: ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i ograniczeniu kątów skrętu kierownicy w specjalnie zestrojonym układzie kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Przede wszystkim pozwala na zmniejszenie o 10% średnicy skrętu Laguny Coupe wyposażonej w układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi w stosunku do wersji z dwoma kołami skrętnymi. Tak więc im większy jest kąt skrętu kół tylnych, tym mniejsza jest średnica skrętu samochodu. Ta łatwość wykonywania manewrów jest szczególnie wyraźnie odczuwalna w trakcie parkowania lub na wąskich i krętych uliczkach miast.

Ponadto, od prędkości 60 km/h, auto oferuje znacznie większą precyzję prowadzenia. Wykazuje się bardziej stabilnym utrzymywaniem toru jazdy dzięki skrętowi kół tylnych w tym samym kierunku i czasie co skręt kół przednich. W takim układzie, rzeczywista oś obrotu oddala się od samochodu: auto zachowuje się jakby miało większy rozstaw osi. Kierowca ma wrażenie, że jedzie szynach. System 4Control z czterema kołami skrętnymi przeciwdziała sile odśrodkowej, która powoduje zarzucanie tylnej osi na zakrętach. Taka konstrukcja układu jezdnego przesuwa granice bezpiecznego pokonywania zakrętów. Przy kącie skrętu koła zwykle mniejszym niż 2°, tylne zawieszenie idealnie idzie za torem jazdy samochodu zapewniając stabilność i bezpieczeństwo. Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi umożliwia bardziej dynamiczną jazdę przy zachowaniu pełnej kontroli nad samochodem.

Flagowymi silnikami są dwie jednostki napędowe - V6 dCi o pojemności 3 litrów i mocy 235 KM oraz benzynowy silnik 3.5 V6 o mocy 240 KM.
Zobacz film:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna