Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych. Związkowcy: Władze nie chcą ratować kolei

Izabela Krzewska [email protected]
Marszałkowie woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego wciąż nie poparli planu restrukturyzacji upadających Przewozów Regionalnych
Marszałkowie woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego wciąż nie poparli planu restrukturyzacji upadających Przewozów Regionalnych archiwum
Marszałkowie woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego wciąż nie poparli planu restrukturyzacji upadających Przewozów Regionalnych

- Jak zostali współwłaścicielami spółki - było źle, jak chcą im zabrać większość udziałów - też źle. Nie rozumiem uporu naszego samorządu - mówi Jerzy Grodzki, szef kolejowej sekcji NSZZ "Solidarność" w Białymstoku.

Jego zdaniem, plan restrukturyzacji zagrożonych bankructwem Przewozów Regionalnych oznacza mniejszy niż dotychczas wkład marszałka województwa w finansowanie transportu kolejowego. Zakłada bowiem, że posiadaczem większościowego pakietu akcji byłby Skarb Państwa (a nie samorządy województw), który na oddłużenie firmy i jej rozwój chce przeznaczyć 750 mln zł.

Nie bez znaczenie jest fakt, że w planie zapisano co najmniej 5-letnie umowy na świadczenie usług przewozowych, a nie - jak obecnie - roczne (woj. warmińsko-mazurskie) czy 2-letnie (Podlaskie). Dałoby to większą gwarancję zatrudnienia. Upadek podlaskiego oddziału PR oznaczałby zaś utratę pracy przez około 250 osób.

- Czujemy tę odpowiedzialność, ale warunki porozumienia muszą być racjonalne. Do tej pory były dla nas nie do przyjęcia. Wierzę jednak, że uda się znaleźć kompromis - mówi Leszek Lulewicz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Twierdzi, że szczegółów negocjacji zdradzić nie może. - Podpisanie porozumienia skutkowałoby zobowiązaniami finansowymi dla budżetu województwa na kolejne lata - mówi lakonicznie. Dodaje, że samorząd w latach 2015-16 i tak dopłaci do przewozów kolejowych 18,5 mln zł rocznie, czyli 3 mln zł więcej niż w latach 2013-2014.

Gdy dwa miesiące temu przed siedzibą UMWP w Białymstoku protestowali kolejarze, dyr Lulewicz twierdził, że jeszcze w grudniu samorząd powróci do negocjacji z władzami spółki. Tak się nie stało do dziś.

- Oczekiwaliśmy na powołanie nowego zarządu województwa - wyjaśnia Lulewicz.

Na razie plan restrukturyzacji poparło 8 z 16 województw. W tej grupie nie ma marszałków woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, ale wszystko wskazuje na to, że do restrukturyzacji PR dojdzie. By pieniądze na ratowanie spółki nie przepadły, potrzebna jest zgoda większości, a reformę już poparły samorządy, która mają 57,2 proc. udziałów w PR. Związkowcy nadal będą jednak przekonywać marszałka woj. podlaskiego do poparcia planu restrukturyzacji.

- Żeby w przyszłości nie blokował zmian - tłumaczy Grodzki.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna