Rośnie liczba skarg na przychodnie lekarskie. Na co narzekają podlascy pacjenci?

Izolda Hukałowicz
Izolda Hukałowicz
Bartosz Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta Źródło: strona Rzecznika Praw Pacjenta
Problemy z dodzwonieniem się do lekarza, utrudniony dostęp do badań diagnostycznych czy odmowa przyjęcia w przychodni – to tylko niektóre ze skarg, z którymi zwracali się podlascy pacjenci do NFZ i Rzecznika Praw Pacjentów. W okresie pandemii liczba sygnałów od niezadowolonych pacjentów wzrosła. Duża ich część dotyczyła teleporad.

Zarówno Podlaski Oddział NFZ jak i Rzecznik Praw Pacjenta potwierdzają, że w okresie pandemii zanotowali więcej sygnałów od niezadowolonych pacjentów z województwa podlaskiego. Zgłaszali oni uwagi przede w wszystkim telefonicznie. Sporadycznie decydowali się na oficjalne pisma.

NFZ: więcej telefonów i maili

Podlaski NFZ podsumował skargi w drugim kwartale 2020 r., czyli w okresie pandemii COVID-19.

- Jest ich tyle samo, co w analogicznym okresie poprzedniego roku, czyli 30. Epidemia nie spowodowała zwiększenia liczby skarg pacjentów – mówi Agata Dyszkiewicz zastępca dyrektora ds. świadczeniobiorców i służb mundurowych Podlaskiego NFZ.

Koronawirus: powiat białostocki coraz bliżej żółtej strefy. ...

Skarga to oficjalne, pisemne zgłoszenie, które zawiera pełne dane pacjenta i uruchamia całą procedurę postępowania. Po zgłoszeniu od pacjenta NFZ zwraca się o wyjaśnienie do świadczeniodawcy.

W drugim kwartale do podlaskiego NFZ wpłynęły 2 skargi, które dotyczyły problemów z dostępem do wizyt osobistych u lekarzy specjalistów. Jedna dotyczyła lekarza ginekologa, druga fizjoterapeuty.

Pacjenci rzadko decydowali się na złożenie oficjalnej, pisemnej skargi, za to chętnie dzwonili i zgłaszali swoje uwagi.

- Sygnałów od niezadowolonych pacjentów zgłaszanych telefonicznie i mailowo było w okresie pandemii więcej, po kilka dziennie (łącznie około 150), ale to nie przełożyło się na liczbę oficjalnych skarg – przyznaje wicedyrektor Dyszkiewicz.

Pacjenci narzekali głównie na to, że nie mogą dodzwonić się do gabinetów. Wiele osób zgłaszało też, że teleporada im nie wystarcza, a kiedy prosili o wizytę osobistą, to spotykali się z odmową.

Polecani lekarze rodzinni w Białymstoku. Najlepsi specjaliśc...

Większość spraw pracownicy podlaskiego NFZ wyjaśniali i korygowali na bieżąco.

- Jeżeli w odniesieniu do konkretnej placówki sygnały pacjentów powtarzały się, wówczas kierowaliśmy sprawę po postępowania kontrolnego. Taka sytuacja dotyczyła 10 placówek, z których 8 to placówki podstawowej opieki zdrowotnej – wyjaśnia wicedyrektor Dyszkiewicz.

Rzecznik Praw Pacjenta: ponad tysiąc zgłoszeń

Również Rzecznik Praw Pacjenta potwierdza, że w okresie pandemii wzrosła ilość zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta.

W okresie ostatnich 8 miesięcy sygnałów z województwa podlaskiego było w sumie 1001. Tych dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej (czyli lekarzy rodzinnych) – 253, zaś dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (czyli przychodni specjalistycznych, np. kardiologicznych, ginekologicznych itp.) – 239. Zgłoszeń dotyczących konkretnie teleporad w przychodniach lekarzy rodzinnych było 43, zaś teleporad w przychodniach specjalistycznych – 27.

Na co najczęściej narzekali mieszkańcy naszego województwa? Przede wszystkim na kłopoty z dodzwonieniem się do placówki, niedostępność przychodni dla chorych, zwłokę w udzieleniu teleporady, jej nieskuteczność i odmowę weryfikacji leczenia poprzez bezpośrednie badanie. Skarżyli się też na ograniczony dostęp do badań diagnostycznych i innych świadczeń (skierowań, zleceń, recept, zwolnień lekarskich, zaświadczeń, wniosków o leczenie uzdrowiskowe itp.). Wreszcie pacjenci zwracali też uwagę na stronę etyczną w sposobie komunikacji lekarza z pacjentem podczas rozmowy telefonicznej.

Koronawirus w białostockich szkołach. Które placówki uczą si...

Zgłoszenia z województwa podlaskiego na tle całego kraju stanowiły zaledwie 1,6 %. W całej Polsce jednak nastąpił gwałtowny wzrost skarg na funkcjonowanie służby zdrowia w okresie pandemii.

- Liczba sygnałów dotyczących przychodni lekarzy rodzinnych wzrosła o ponad 100% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. - Podobnie wygląda sytuacja w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.

Apele do lekarzy rodzinnych

W czerwcu 2020 r. Rzecznik Praw Pacjenta zaapelował do kierowników POZ w sprawie osobistych wizyt pacjentów w placówkach. Zwrócił uwagę, że teleporady nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach. Apel spotkał się z gwałtowną reakcją lekarzy rodzinnych, którzy odpierali zarzuty o zamknięcie się na pacjentów.

-Absolutnie lekarze rodzinni nie zamknęli się na pacjentów ani na chwilę. Nawet w momencie największej epidemii – podkreśla Joanna Szeląg z białostockiego oddziału Kolegium Lekarzy Rodzinnych. - Nie było takiego dnia, abym nie przyjmowała pacjentów osobiście.

Z kolei we wrześniu Rzecznik Praw Pacjenta oraz Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia uzgodnili podjęcie wspólnych działań dotyczących ograniczonej dostępności do świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia.

Zakaz przerywania ciąży ze względu na wady płodu. Fala protestów

Wideo

Materiał oryginalny: Rośnie liczba skarg na przychodnie lekarskie. Na co narzekają podlascy pacjenci? - Kurier Poranny

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

I pyk, artykuł przesunięty o 20 zakładek żeby jak najmniej osób widziało i nie chciało komentować.

Żenada.

G
Gość
29 września, 12:50, Artur Nycz:

Pozamykali się na cztery spusty, telefony odbierają z wielką łaską. Teleporady to jawna kpina. Ci co pod przysięga Hipokratesa mieli być na pierwszej linii chowają się jak szczury. Ale prywatnie za dużą kasę to już , a i owszem !

29 września, 13:53, Gość:

I jeszcze pretensje, jak pan śmie przychodzić, virus jest, ja p...lę.

dzwonię, i od razu słyszę, 'prosze nie przychodzić", a boli, no to prosze przyjśc na 13 godzine

G
Gość

Niektórzy 'lekarze' sprawiają wrażenie handlarzy bo wciskają pacjentom leki, jakby od tego zależało ich wynagrodzenie, a może i czerpia z tego profity, a chodzi mi o leki hm na zbijanie cholesterolu. Tłumaczenie, że zle sie czuje od tego leku nic nie daje, pani doktórka nawet do karty nei wpisuje, że 'pacjent sie skarży', masz łykac i tyle....Póżniej okazuje się, że masz chora wątrobę, trzuske, dusisz się, bo maja okropny wpływ na płuca, nogi brzękna, bo owe leki doprowadzaja równiez do zakrzepicy, nastepuje niemoznośc chodzenia, wejście na piętro to koszmar itd.

G
Gość
29 września, 12:50, Artur Nycz:

Pozamykali się na cztery spusty, telefony odbierają z wielką łaską. Teleporady to jawna kpina. Ci co pod przysięga Hipokratesa mieli być na pierwszej linii chowają się jak szczury. Ale prywatnie za dużą kasę to już , a i owszem !

I jeszcze pretensje, jak pan śmie przychodzić, virus jest, ja p...lę.

A
Artur Nycz

Pozamykali się na cztery spusty, telefony odbierają z wielką łaską. Teleporady to jawna kpina. Ci co pod przysięga Hipokratesa mieli być na pierwszej linii chowają się jak szczury. Ale prywatnie za dużą kasę to już , a i owszem !

G
Gość

Nie zamknęli się?

Haha, co za brednie. Przykład- przychodnia w Dobrzyniewie Dużym. Twierdza warowna. Nikt nie ma prawa wejść poza rodzicem z maluszkiem na szczepienie, lub do apteki.Od marca. Kpina!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3