Rusza II etap konsultacji w sprawie powstania tzw. "szprychy" CPK nr 3: Ostrołęka-Łomża-Giżycko

Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Udostępnij:
Spółka CPK przygotowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla budowy nowej trasy Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Prace są na zaawansowanym etapie. Jest to jeden z najważniejszych fragmentów linii nr 29. Właśnie rusza II etap konsultacji. Łącznie obędzie się 16 spotkań. Konsultacje potrwają do 3 czerwca.

W ubiegłym roku odbyła się pierwsza część konsultacji. W październiku i listopadzie 2021 roku odbyły się spotkania w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK między innymi Łomży, Zambrowie, Kolnie, Piątnicy. Osoby zainteresowane mogły zapoznać się wstępnie z proponowanymi wariantami.

Rusza drugi etap konsultacji
Już w poniedziałek (16 maja) rusza drugi etap konsultacji w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Łącznie obędzie się 16 spotkań. Pierwsze spotkanie odbędzie się w Miłkach, w powiecie giżyckim. Harmonogram spotkań w województwie podlaskim:

  • Miastkowo -23.05.2022r. - godz 17:00- Gminny Ośrodek Kultury w Miastkowie, ul. Łomżyńska 25
  • Gm. Kolno-24.05.2022r. - godz 16:00- Centrum Kultury Gminy Kolno w Czerwone, Czerwone 50
  • Piątnica -25.05.2022r. - godz 17:00- Świetlica w Czarnocinie, Czarnocin 160
  • Zambrów -25.05.2022r. - godz 14:00-ul. Fabryczna 3,18-300 Zambrów
  • Śniadowo-26.05.2022r. - godz 12:00- Gminny Ośrodek Kultury w Śniadowie, ul. Ostrołęcka 13
  • Gm. Łomża-01.06.2022r. - godz 17:00- Biblioteka Publiczna Gminy Łomża , Filia Konarzyce - ul. Łomżyńska 106
  • M. Łomża-02.06.2022r. - godz 17:00- Hotel Gromada Łomża - Sala bankietowa ul. Rządowa 1a, 18-400 Łomża
  • Mały Płock-03.06.2022r. - godz 09:30- Gminny Ośrodek Kultury w Małym Płocku, ul. ks. T. Ciborowskiego 38

Chcemy poznać zdanie mieszkańców regionów przez które ma przechodzić linia kolejowa. Konsultacje pomogą nam poznać zdanie mieszkańców oraz uniknąć ewentualnych spór związanych z przebiegiem trasy. Na spotkaniach osoby zainteresowane będą mogły zobaczyć na mapach szczegóły wariantów. W konsultacjach będą brać udział również eksperci. Zgłaszane przez mieszkańców poprawki będą wprowadzane - w miarę możliwości technicznych - na bieżąco. Informuje Konrad Majszyk Rzecznik Prasowy CPK

Kolejne etapy inwestycji

Celem konsultacji jest doprecyzowanie czterech wariantów proponowanych tras. Następnie rekomendacja wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. W ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego.

Preferowany wariant inwestorski przedstawimy ze szczegółami samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi). -podaje CPK

W tym roku wariant inwestorski ma zostać włączony do wniosku o decyzję środowiskową. Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego.

Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca r. 2032. - informuje CPK

Łomża ponownie na kolejowej mapie Polski

Zobacz też: Łomża, Kolno i Orzysz. Nowe miasta na kolejowej mapie Polski

Łomża jest największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej w Polsce. Połączenia zostały zlikwidowane w 1993 r. Budowa nowej infrastruktury pasażerskiej, czyli dworca w centrum Łomży, oznaczać będzie przeniesienie stacji towarowej poza teren miasta. Lokalizacja stacji pasażerskiej w mieście, a infrastruktury cargo poza nim, oznacza zmniejszenie ruchu samochodów ciężarowych W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych, w tym m.in. z ul. Sikorskiego (DK63), Wojska Polskiego (DK63) i Nowogrodzką. Z prognoz CPK wynika, że z i do Łomży podróżować będzie ok. 2,2 tys. pasażerów dziennie.

Inwestycje CPK mają na celu likwidację wykluczenia kolejowego poprzez uzupełnienie braków w infrastrukturze kolejowej. Nowe połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw. szprychy) umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Taras Ermakov o działalności jednostki "Carlson"

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie