Ruszaj się. To bezcenne dla zdrowia

Ewa Kurzyńska [email protected]
Udostępnij:
Brak ruchu sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia.

Miażdżyca groźna także w młodości

Miażdżyca groźna także w młodości

Dr n. med. Jerzy Kuźniar (kardiolog i specjalista chorób wewnętrznych): Początki miażdżycy odkrywano już u 18-letnich amerykańskich żołnierzy, którzy zginęli w Korei. Na trzystu zbadanych ponad 30 proc. miało w aorcie i tętnicach wieńcowych serca zaawansowane zmiany miażdżycowe. Przyczyn ich powstawania jest tak wiele, że trudno wskazać jedną główną. Winne mogą być geny, płeć (częściej chorują mężczyźni), zanieczyszczenie środowiska, stres, wiek. Tych czynników człowiek nie jest w stanie kontrolować. Ale rozwojowi miażdżycy sprzyja również niewłaściwe odżywianie, otyłość, cukrzyca, palenie tytoniu, brak ruchu i nadciśnienie tętnicze. A na te rzeczy możemy już w dużym stopniu wpływać.

Tymczasem wystarczy codziennie spędzić pół godziny na energicznym spacerze, pływając w basenie czy jeżdżąc na rowerze, by serce pozostało zdrowe przez długie lata.

Szacuje się, że przynajmniej 60 proc. ludzi na świecie nie poświęca na umiarkowaną aktywność fizyczną nawet 30 minut dziennie.
- U osób, które unikają ruchu, ryzyko chorób sercowo-naczyniowych rośnie 1,5-krotnie - mówi lek. med. Wojciech Lubas, internista i kardiolog.

Sytuacja, gdy notorycznie za dużo jemy, a za mało się ruszamy prowadzi do powstania zespołu metabolicznego, który jest powiązany z otyłością, nadciśnieniem, zbyt wysokim poziomem cholesterolu oraz nietolerancją glukozy, a nawet cukrzycą. Skala problemu jest tak duża, że choroba osiągnęła poziom epidemii!

- Regularna aktywność fizyczna, dzięki różnorodnym korzystnym efektom, ma działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe i antyarytmiczne. Zmniejsza także ryzyko zawału serca - podkreśla doktor Lubas.

O regularnym ruchu powinny pamiętać zarówno osoby zdrowi, jak i te, które już borykają się z problemami zdrowotnymi. Jeśli jesteśmy zdrowi, w większość dni w tygodniu, najlepiej we wszystkie, powinniśmy na aktywność fizyczną poświęcić od 30 do 45 minut. Dobrym pomysłem będzie np. praca w ogrodzie, trzykilometrowy spacer, choćby w drodze do pracy, jazda rowerem na dystansie 8 km, szybki taniec towarzyski czy pływanie.

- U osób starszych aktywność fizyczna powinna być utrzymana na umiarkowanym poziomie. Dobrym przykładem jest energiczny marsz w tempie umożliwiającym rozmowę - radzi Wojciech Lubas.

Dorośli, którzy cierpią na chorobę sercowo-naczyniową, rodzaj sportu i dozwoloną aktywność powinni skonsultować z lekarzem. W takich sytuacjach wskazane jest wykonanie badania zwanego próbą wysiłkową, które pozwala m.in. określić kondycję pacjenta, jego wydolność. Z kolei chorzy po zawale serca czy zabiegu na naczyniach wieńcowych powinni zostać najpierw poddani rehabilitacji kardiologicznej.

To sprawa kluczowa, bo zdaniem lekarzy, to właśnie ruch ma ogromne znaczenie w powrocie do zdrowia. Specjaliści podkreślają jednak, że rehabilitacja po zawale tak naprawdę nie kończy się nigdy. Aby utrzymać się w dobrej kondycji, należy ćwiczyć regularnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie