120 metrowa stalowa konstrukcja jest wyjątkowa ze względu na zachowane wartości historyczne, artystyczne oraz naukowe. Masywne, kratowane przęsła z ozdobnymi filarami na przyczółkach dodaje szczególnego kolorytu obszarowi Natura 2000 (Dolina Górnej Narwi). Przeprawa znalazła się na obecnym miejscu po 1952 roku zastępując wysłużony drewniany most.
Podlaskie. Most między Rybołami a Ploskami w rejestrze zabytków
Dlaczego most nazywany jest wędrującym?
Przęsła mostu pochodzą z tzw. mostu fordońskiego (Fordon to obecnie dzielnica Bydgoszczy), który zaprojektował Georg Christoph Mehrtens. Stara przeprawa kolejowo-drogowa przez Wisłę została oddana do użytku w 1893 r., miała ponad 1,3 km długości i składała się z osiemnastu przęseł. 26 stycznia 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie znacznie uszkodziły konstrukcję. 5 przęseł zostało zupełnie zniszczonych, a pozostałe po stwierdzeniu szeregu pęknięć i rys postanowiono rozebrać i całość zastąpić nowym mostem.
Trzynaście elementów fordońskiej przeprawy rozjechało się po Polsce i zostało wykorzystanych do mniejszych przepraw rzecznych. Dzisiaj możemy je zobaczyć w następujących miejscach:
- 2 przęsła w Rybołach na Narwi
- 2 przęsła w Brzegu nad Odrą
- 1 przęsło jest w Czarnkowie na Noteci
- 3 przęsła w Dorohusku na Bugu
- 3 przęsła w Jarosławiu na Sanie
- 2 w Zosinie na Bugu
"Wędrujący most" kilka lat temu został poddany gruntownemu remontowi (wideo poniżej) i prezentuje się obecnie naprawdę okazale.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?