S16 Knyszyn - Ełk. Łącznik między Via Carpatią a Via Baltiką już budzi emocje. Choć nadal jest jedynie na papierze

(mg)Zaktualizowano 
W styczniu w siedzibie GDDKiA została podpisana umowa na wstępną dokumentację S16 Knyszyn - Ełk Anatol Chomicz
S16 z Knyszyna do Ełku może przebiegać przez Biebrzański Park Narodowy. Takie są wstępne propozycje dla tej ekspresówki. Drogowe plany już wywołują wielkie emocje i protesty. W tle jest też pytanie, czy Białystok powinien zabiegać o S16. Może ważniejsza jest dk8 do Augustowa?

Około 70-kilometrowa ekspresówka z Knyszyna do Ełku ma być łącznikiem między biegnącą obok Białegostoku Via Carpatią a Via Baltiką. Połączy też Podlaskie z Warmińsko-Mazurskim. Kilka miesięcy temu została podpisana umowa na pierwszą, wstępną dokumentację dla S16. Pierwsze efekty tej pracy zostały właśnie ujawnione na spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami. I wywołały burzę.

Autorzy dokumentacji zaproponowali sześć wstępnych korytarzy przebiegu S16. Wszystkie przecinają Biebrzę i Biebrzański Park Narodowy. To nie podoba się ekologom, pracownikom tego największego w Polsce parku i wielu okolicznym mieszkańcom. Już pojawiły się ostrzeżenia: będziemy mieć drugą Rospudę.

- Nie jesteśmy przeciwni budowie drogi. Natomiast jesteśmy przeciwni źle przygotowanym inwestycjom - mówi wicedyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego Mariusz Siłakowski. - S16 przecina park w połowie. To olbrzymia inwestycja ze spodziewanymi, negatywnymi skutkami dla przyrody - dodaje.

Jego zdaniem istnieją inne warianty przebiegu łącznika między Via Carpatią a Via Baltiką. Takie, które park omijają. - Swoje uwagi już zgłosiliśmy do GDDKiA - dodaje Mariusz Siłakowski.

- Przede wszystkim pamiętajmy, że jest to bardzo potrzebna inwestycja nie tylko dla naszego powiatu, ale dla całego regionu. To droga, która połączy Białystok, Podlaskie, Warmię i Mazury z Pomorzem. Może pomóc nam w rozwoju gospodarczym. Dlatego wielkie emocje wokół tej inwestycji nie są potrzebne - mówi Dariusz Latarowski, burmistrz Grajewa. - Zaproponowane korytarze to tylko wstępne propozycje. Może warto zastanowić się, czy nie wykorzystać dla tej inwestycji w niektórych miejscach przebiegu dk65 - dodaje burmistrz.

GDDKiA zabiera się za S16 z Knyszyna do Ełku. Umowa na wstępną dokumentację podpisana

Emocje studzi też GDDKiA w Białymstoku.

- Obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania możliwych wariantów przebiegu trasy. Podobnie jak przy innych inwestycjach, za pośrednictwem niezależnego wykonawcy, sprawdzamy możliwe korytarze. Mówiąc w dużym uproszczeniu prowadzone jest rozpoznanie różnych terenów gdzie mogłyby przebiegać warianty trasy pod kątem ochrony środowiska, czy wpływu na życie społeczności lokalnej - informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

Zobacz koniecznie: Konferencja dotycząca budowy drogi S19 i via Carpatia w województwie podlaskim

Wideo

Materiał oryginalny: S16 Knyszyn - Ełk. Łącznik między Via Carpatią a Via Baltiką już budzi emocje. Choć nadal jest jedynie na papierze - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Reduta Ordona

Poświęcić mazury i biebrzański park dla ruskich tirów. Zdrada targowica

G
Gość
2019-05-27T08:20:10 02:00, kleo:

Wczoraj jechałem DK65 - brutalnie przecinającą Biebrzański Park Narodowy. . Może warto rozpatrzyć likwidację tej drogi panie dyrektorze BPN?.

Na niewielkim odcinku biegnącym przez BPN obok drogi DK65 biegną tory kolejowe. Pomiędzy nimi 50-100 m parku narodowego. Może na tym spornym odcinku wystarczy dobudować ekspresówkę w tym korytarzu.

Zapewniam, że i łosie i pomniejsza zwierzyna będzie miała lepiej.Korytarze nad ekspresówką pozwola bezpiecznie migrować losiom gdy poczuja zapach klempy. Dzisiaj ginie ich kilkanaście rocznie. O ludziach nie wspomnę- ich - w/g ekologów i pseudoekologów - jest nadmiar.

Car to miał dobrze gdy jednym ukazem kazał sypać groble pod tory i drogę.

Głupiś, nie można tam dobudować bo wojsko się nie zgadza.

H
Hmm 🤔

I co z tego że trasa przez park narodowy przebiega, jakie trasy są w Chorwacji we Włoszech, w górach na estakadach, wszystko wkomponowane w przyrodę, trasa szybka i bezkolizyjna jest lepsza niż wąska bez zabezpieczeń dla zwierząt, s16 tylko usprawni ruch i podniesie atrakcyjność regionu, nikt nie chce przyjeżdżać jak popatrzy że nie ma wygodnego dojazdu...

k
kleo

Wczoraj jechałem DK65 - brutalnie przecinającą Biebrzański Park Narodowy. . Może warto rozpatrzyć likwidację tej drogi panie dyrektorze BPN?.

Na niewielkim odcinku biegnącym przez BPN obok drogi DK65 biegną tory kolejowe. Pomiędzy nimi 50-100 m parku narodowego. Może na tym spornym odcinku wystarczy dobudować ekspresówkę w tym korytarzu.

Zapewniam, że i łosie i pomniejsza zwierzyna będzie miała lepiej.Korytarze nad ekspresówką pozwola bezpiecznie migrować losiom gdy poczuja zapach klempy. Dzisiaj ginie ich kilkanaście rocznie. O ludziach nie wspomnę- ich - w/g ekologów i pseudoekologów - jest nadmiar.

Car to miał dobrze gdy jednym ukazem kazał sypać groble pod tory i drogę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3