Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S19 czyli Via Carpatia w woj. podlaskim. 11 firm chce budować obwodnicę Białystok Zachód - Księżyno (mapa)

OPRAC.:
Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki GDDKiA
Coraz bliżej wbicia pierwszej łopaty na budowie pierwszego odcinka drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. Jedenaście firm chce budować południowo-zachodnią obwodnicę Białegostoku. To prawie 17 kilometrów od węzła Białystok-Zachód (dawniej Choroszcz) do Księżyna. Najtańszą ofertę złożyła firma z Turcji.

Projekt i budowa odcinka S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno to część tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku oraz międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Ważny przetarg na odcinek S19 w Podlaskiem

Zainteresowanie przetargiem ze strony wykonawców jest duże, a jego znaczenie – istotne, m.in. dla rynku budowlanego.

- To pierwszy odcinek S19 na Podlasiu, na którym większość firm zmieściła się w kosztorysie zamawiającego, wynoszącym 713 mln zł - informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Najtańsza oferta tureckiej firmy KOLİN İNŞAAT stanowi 79 proc. kosztorysu zamawiającego, następna w kolejności propozycja firmy Budimex (577 mln zł), to 81 proc. kosztorysu zamawiającego. Cena kilometra „eski” w zaokrągleniu to odpowiednio - 33,67 mln zł i 34,65 mln zł. Dla porównania najdroższa oferta firmy Mostostal to 720,9 mln zł, co stanowi 101 proc. kosztorysu inwestorskiego i daje kwotę 43,29 mln zł za kilometr.

Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.

Czytaj też: Firmy chciały za dużo

To zachodnio-południowa obwodnica Białegostoku

Odcinek Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km) ma być dwujezdniowy, w przekroju 2x2, przystosowany do ciężkiego ruchu (kategoria KR6). Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca. Planowane podpisanie umowy z wykonawcą odcinka - jesień 2020.

Powstaną tu dwa węzły:

  • Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki,
  • Białystok Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678

Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.

Harmonogram przetargów na S19 w Podlaskiem

  • 8 lipca - otwarcie ofert w przetargu Białystok Księżyno - Białystok Południe (z odcinkiem DK 65 Białystok Południe - Grabówka)
  • 17 lipca - otwarcie ofert w przetargu Białystok Zachód - Krynice
  • 20 lipca - otwarcie ofert w przetargu Białystok Południe - Ploski
  • 31 lipca - ogłoszenie przetargu na kolejne odcinki S19 Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód - Boćki

Którędy wokół Bielska Podlaskiego?

W przypadku odcinka Ploski - Chlebczyn szczególne emocje wzbudza planowany przebieg 6-kilometrowej Bielska Podlaskiego, która miałaby powstać w ramach przebudowy dk 66. Droga już poróżniła mieszkańców Studziwód i wsi Piliki. W dyskusję włączył się też zarząd powiatu bielskiego. Zaapelował do GDDKiA o zmianę przebiegu obwodnicy.

Inwestycja ma już decyzję środowiskową, choć jej losy będą się jeszcze ważyć. Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wpłynęły bowiem odwołania od tej decyzji. Dotyczą głównie przebiegu obwodnicy Bielska Podlaskiego. Zajmuje się nimi Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. Pierwotnie termin wydania decyzji zaplanowano na koniec maja 2020 roku. Teraz termin ten przesunięto o trzy miesiące.

Czytaj też: Via Baltica. Nowa droga ekspresowa S61. Trwają prace na odcinku Suwałki - Budzisko. Drogowcy natrafili na poniemieckie bunkry Kocha

Najbardziej wyborcza droga w Podlaskiem. Szkoda, że nadal tylko na papierze

Wśród planów drogowców nie ma na razie odcinka od obwodnicy Wasilkowa do Dobrzyniewa. Dopiero ta inwestycja spowoduje, że znikną tiry z trasy generalskiej w Białymstoku. Na razie drogowcy starają się o decyzję środowiskową dla odcinka Dobrzyniewo - Sochonie. Bez niego ten od węzła Białystok Zachód do Dobrzyniewa będzie tylko drogą na Ełk.

Ta rozbieżność wynika stąd, że przez bardzo długi czas politycy nie potrafili się zdecydować, czy S19 ma biec na północ od Białegostoku przez Dobrzyniewo, Knyszyn, Korycin do Sokółki czy trasą od Dobrzyniewa, Katrynkę, Sochonię, obwodnicę Wasilkowa, Czarną Białostocką do Sokółki. Dopiero w lutym 2020 roku zapadła decyzja, że tym drugim wariantem.

S19 rozpala wśród polityków. To najbardziej wyborcza droga w Podlaskiem. Od lat jest przedmiotem sporu między PiS i PO. Skutek jest taki, że do tej pory nie wbito ani jednej łopaty pod budowę drogi S19 w naszym regionie.

Czytaj też: Wiceminister w rządzie PO: Bardzo bym chciała, by PiS wybudowało S19

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: S19 czyli Via Carpatia w woj. podlaskim. 11 firm chce budować obwodnicę Białystok Zachód - Księżyno (mapa) - Kurier Poranny

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna