Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skąd się wziął ten wyciek?

Piotr Walczak
Brak oleju często prowadzi do uszkodzenia łożysk, które nie pracują wtedy w optymalnych warunkach - mówi Paweł Kukiełka, szef serwisu Rycar Bosch Service
Brak oleju często prowadzi do uszkodzenia łożysk, które nie pracują wtedy w optymalnych warunkach - mówi Paweł Kukiełka, szef serwisu Rycar Bosch Service Piotr Walczak
Plama oleju pod autem może oznaczać, że mamy nieszczelność w przekładni biegów.

Kierowcy często zapominają o skrzyni biegów - mówi Paweł Kukiełka, szef serwisu Rycar Bosch Service w Białymstoku. - A przecież trzeba regularnie wymieniać w niej olej.

Powinniśmy robić to co około 30-60 tys. km, w zależności od tego, jak zalecają producenci.

Jak dodaje Paweł Kukiełka, wiele osób nie ma pojęcia o tym, że w skrzyni biegów trzeba regularnie wymieniać olej i kontrolować jego stan. Plama pod samochodem może oznaczać, że pojawił się wyciek. W takim wypadku powinniśmy jak najszybciej pojechać do mechanika. W przeciwnym razie możemy spowodować jeszcze więcej uszkodzeń. Zanieczyszczone np. może zostać sprzęgło, które zacznie się ślizgać.

Najgorzej jest zimą

- Olej pełni w skrzyni biegów funkcję chłodzącą i smarującą - wyjaśnia Paweł Kukiełka. - Jego brak często prowadzi do uszkodzenia łożysk, które nie pracują wtedy w optymalnych warunkach. Przy wymianie oleju warto pamiętać, aby stosować produkt dobrej jakości. Najlepiej taki, jaki zaleca producent.
Problemy najczęściej pojawiają się zimą. Przy dużych mrozach złej klasy olej gęstnieje, przez co możemy mieć kłopoty ze zmianą biegów. Ale można tego uniknąć. Przy dobrym oleju nie powinno dziać się nic złego, nawet gdy na zewnątrz jest bardzo zimno.

Na stan skrzyni biegów ma również wpływ sam kierowca.
- Jeżeli często zmienia się biegi na półsprzęgle, to w dłuższym okresie czasu też można się spodziewać usterek - ostrzega Paweł Kukiełka. - Podobnie jeśli ciągle trzyma się rękę na drążku zmiany biegów.

Sprawdź to sam

Najczęściej psującym się elementem są łożyska. Jeżeli skrzynia zaczyna pracować głośno i dochodzą z niej dziwne stuki, to pierwszy sygnał, że coś jest nie tak.
- Jeśli w aucie pozostawionym na luzie wciśniemy sprzęgło, a huk i hałas zniknie, to w większości przypadków oznacza, awarię łożysk w skrzyni biegów - mówi Paweł Kukiełka.

W takim wypadku może się okazać, że ich wymiana będzie nieopłacalna. Wtedy pozostaje nam albo wymiana tych elementów, albo całej przekładni. Średnio kosztuje to od 3,5 do 4 tys. złotych przy aucie średniej klasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna