Sposób na mandaty. Kierowcy uciekają przed płatnym parkowaniem

(jsz, łw)Zaktualizowano 
W.Wojtkielewicz
Miasto wprowadziło 100 proc. podwyżki za parkowanie w ścisłym centrum. Liczba mandatów jednak spada.

Miasto znacznie poszerzyło strefę i wprowadziło 100 proc. podwyżki za parkowanie w ścisłym centrum, ale mandaty wcale się nie sypią. W ubiegłym roku było ich o ponad dwa tysiące mniej niż w 2011 roku. - Unikam stref płatnego parkowania - nie kryje Piotr Iwanowicz, który dojeżdża do pracy w centrum Białegostoku. Kombinujących, jak on kierowców jest znacznie więcej.

Unikają strefy jak mogą
Zmiany weszły w życie w czerwcu ubiegłego roku. Obszar strefy jest obecnie dwa razy większy i obejmuje około 70 ulic. Zastanawia jednak spadająca liczba mandatów za brak karty postojowej. W ubiegłym roku pracownicy biura strefy wystawili ich ponad 11,4 tys., z kolei rok wcześniej było to przeszło 13, 4 tys. Największa różnica dotyczy ostatnich miesięcy roku. Na przykład w listopadzie 2012 r. wystawiono 1557 mandatów, z kolei o tej samej porze rok wcześniej było ich aż 2442. Jedną z przyczyn może być to, że strefa się powiększyła, ale kontrolerów nie przybyło.
Magistrat wytłumaczenie widzi jednak gdzie inaczej.

- Kierowcy przyzwyczaili się, że w mieście jest strefa, gdzie za parkowanie trzeba płacić - komentuje Urszula Mirończuk, rzeczniczka prezydenta Białegostoku. - Zauważamy wyraźny wzrost zainteresowania płatnością przez telefon komórkowy. W grudniu 2011 roku mieliśmy około 1200 transakcji, a rok później ich liczba wzrosła do ponad 2100.

Z drugiej jednak strony, miejsc postojowych w centrum Białegostoku jest wciąż za mało. Kilkadziesiąt pojawiło się w związku z przebudową ul. Waszyngtona i Lipowej. Przybyło ich też trochę przy ulicach Ogrodowej i Warszawskiej. Wielopoziomowy parking za hotelem Cristal to wciąż odległa przyszłość. Ostatni atak zimy pokazał, że utrzymanie parkingów pozostawiało wiele do życzenia. Niektórych do parkowania w centrum zniechęcają wysokie ceny. Miasto od początku nie kryło, że podwyżki miały zwiększyć rotację aut. Chodziło o to, by kierowcom nie opłacało się cały dzień parkować w strefie.

W tej chwili roczny abonament wynosi ponad tysiąc złotych. Gdyby ktoś chciał kupować karty postojowe, kosztowałoby go to ok. 400 zł miesięcznie. Wielu białostoczan nie stać na taki wydatek, a do pracy muszą jakoś dojechać. Efekt jest taki, że mieszkańcy jeśli mogą, omijają strefę płatnego parkowania.

Część zostawia swoje auta na prywatnych, opuszczonych posesjach tzw. biedaparkingach, bądź osiedlach mieszkaniowych. Wszystko po to, żeby zaoszczędzić. Tak robi Piotr Iwanowicz, który zostawia samochód obok zrujnowanej kamienicy przy ul. św. Mikołaja.

- Pracuję na Lipowej i od ponad dwóch lat tutaj parkuję. Często trudno jest znaleźć wolne miejsce, bo jest tyle aut - mówi.
- Kiedyś opłacało się jeszcze zostawić samochód, ale teraz jest zdecydowanie za drogo - mówi Martyna Piątek, białostoczanka.

Bronią się szlabanami
Zdesperowani kierowcy zostawiają także auta na pobliskich osiedlach. Parkują na trawnikach, pod klatkami czy zsypami. Przed tym z kolei próbują się bronić mieszkańcy bloków. Często bowiem wracają po pracy do domu i nie mają gdzie postawić auta.

- Wciąż otrzymujemy sygnały o samochodach zaparkowanych w niedozwolonym miejscu - nie kryje Jacek Pietraszewski, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Białymstoku.
Znacznie skuteczniejsze jest jednak zablokowanie wjazdu pod blok.

- Wielu mieszkańców stawia szlabany. Ostatnio pojawiły się przed kilkoma budynkami przy al. Piłsudskiego, ul. Sienkiewicza czy Fabrycznej - wylicza Stanisław Hołubowski, prezes Białostockiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janosik
2,4 za godzinę ale za 8 godzin już 19,2
sam byłbym zdesperowany jeżeli połowę dniówki miałbym zapłacić za parkowanie
a gdzie koszty eksploatacji auta gdzie paliwo
a koszty utrzymania rodziny
Nie prościej przestać likwidować małe sklepiki które płaciły podatki
żeby hipermarrkety były z nich zwolnione
i zamiast z pracy żeby były podatki to system podatkowy z łapania
mandatami .
Może oszczedności należy poszukać w likwidacji Straży Miejskiej.
Co to za dniowka,skoro 19 zl. to polowa?
G
Grzegorz
Z buta, autobus albo rower.

kupując własny dupowóz trzeba było wżąć pod uwagę ze utrzymanie dupowozu to nie tylko cena kupna , paliwa , ubezpieczenia ., serwisowania ale także opłaty za postój w strefie & szukanie wolnego miejsca do zaparkowania + ewentualne mandaty od Straży Miejskiej & Policji i itp. służb a skoro masz i jeździsz swoim dupowozem to nie narzekaj i płać albo zostaw dupowóz pod domem & blokiem i idź na przystanek autobusowy i pojedz autobusem , tylko wcześniej kup bilet bo jak wpadnie kontrola to naprawdę na tym się przejedziesz chyba ze zaryzykujesz
m
me
2,4 za godzinę ale za 8 godzin już 19,2
sam byłbym zdesperowany jeżeli połowę dniówki miałbym zapłacić za parkowanie
a gdzie koszty eksploatacji auta gdzie paliwo
a koszty utrzymania rodziny
Nie prościej przestać likwidować małe sklepiki które płaciły podatki
żeby hipermarrkety były z nich zwolnione
i zamiast z pracy żeby były podatki to system podatkowy z łapania
mandatami .
Może oszczedności należy poszukać w likwidacji Straży Miejskiej.

Z buta, autobus albo rower.
G
Gość

(...)

J
Jasio

W "Motorze" nr 1/2013 opisane jest, gdzie właściciel półrocznego abonamentu na parkowanie w strefie w Białytmstoku zapłacił mandat, a jego odwołanie nie zostało uznane. Karta po prostu spadła z podszybia i nie była widoczna.Redakcja pisze cytat "Chyba po to przewidziano odwołanie, żeby wyjaśniać tego typu wątpliwości. Na pytanie dlaczego tak nie zdarzyło się w tym przypadku, nie uzyskaliśmy logicznej odpowiedzi. Taka jest decyzja. I już." Sąd by pewnie przyznał rację kierowcy, ale komu chce się sądzić za 50 PLN.Czy to jednostkowy przypadek?

s
sss

Taka filozofja włodarzy, wprowadzić opłaty, wydoić społeczeńtwo i tyle, nic w zamian.

O
Opcja Społeczna

2,4 za godzinę ale za 8 godzin już 19,2
sam byłbym zdesperowany jeżeli połowę dniówki miałbym zapłacić za parkowanie
a gdzie koszty eksploatacji auta gdzie paliwo
a koszty utrzymania rodziny
Nie prościej przestać likwidować małe sklepiki które płaciły podatki
żeby hipermarrkety były z nich zwolnione
i zamiast z pracy żeby były podatki to system podatkowy z łapania
mandatami .
Może oszczedności należy poszukać w likwidacji Straży Miejskiej.

l
lukas

Właśnie... Skłodowska... Między Skłodowską, a szkołą PG 2 jest stara ul. Sucha, gdzie ludzie parkują na potęgę, a nie można postawić szlabanu, bo to droga przejazdowa do ul. Waszyngtona, natomiast mieszkańcy Waszyngtona już mogli postawić szlaban, mogli zagrodzić przejazd... zrozum rozum...

n
no

super a później chcę zaparkować samochód na Skłodowskiej pod moim blokiem a tu figa, nawet w oddali każde miejsce jest zastawione, bo Ci co zjezdzają domiasta wszyscy tam jadą:/ a spoldizelnia nic z tym nie robi!!!

j
jorg

Określenie "kombinatorzy" może odnosić sie tylko i wyłącznie do władz miasta, które każą coraz więcej płacić za wszystko. Brawo dla kierowców, którzy w każdy możliwy sposób unikają płacenia. Płacić kombinatorom nie uchodzi; zaś płacić pazernym i tępym cwaniakom po prostu wstyd.

m
me

Bardzo ciekawy artykuł Co ma na myśli autor używając słowa 'kombinować"? To, że niektórzy kierowcy parkują auta poza strefą płatną czy może parkują samochody na parkingach przeznaczonych dla mieszkańców?
Zastanawiająca jest również troska autora o spadek wystawianych kar za parkowanie (to nie są mandaty!). Czytając tekst ma się wrażenie, że autor wyraża ubolewanie z tego powodu. Przecież mandaty są w Polsce prewencją więc spadająca liczba kar powinna być naturalnym skutkiem ich wystawiania.
Podsumowując artykuł wynika, że wystawianych kar jest mniej dlatego że kierowcy uciekają przed płatnym parkowaniem. A co z tymi co płacą? Pomieszanie z poplątaniem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3