Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź samochód po wakacjach

Piotr Walczak
W zależności od tego, gdzie i w jakich warunkach podróżowaliśmy latem, w aucie skontrolować trzeba inne elementy – tłumaczy Grzegorz Król, kierownik serwisu
W zależności od tego, gdzie i w jakich warunkach podróżowaliśmy latem, w aucie skontrolować trzeba inne elementy – tłumaczy Grzegorz Król, kierownik serwisu Fot. P. Walczak
Po powrocie z wakacji warto sprawdzić u mechanika, czy samochód nie ucierpiał zbytnio podczas letnich wojaży.

- Jeżeli byliśmy w ciepłych krajach, skontrolować trzeba stan oleju - radzi Grzegorz Król, kierownik serwisu Martom w Białymstoku, dilera sieci Premio. - W gorącym klimacie silnik pracował przecież w ekstremalnych warunkach.

Po wakacyjnej częstej jeździe drogami piaszczystymi, warto sprawdzić filtry, szczególnie powietrza i kabinowy. Co prawda, powinno się je wymieniać raz do roku, ale nie zaszkodzi robić to częściej. Zapchany filtr powietrza powoduje mniejszy jego przepływ, przez co mogą wystąpić problemy z jednostką napędową. Poza tym ze sprawnym filtrem samochód będzie mniej palił. Wymiana nie jest droga - kosztuje od 10 zł w górę.

Zdrowie jest najważniejsze

Filtr kabinowy jest ważny dla naszego zdrowia. Zatrzymuje on bowiem drobinki kurzu czy brudu unoszące się nad drogą.

- Jesienią będziemy jeździć z zamkniętymi szybami, dlatego potrzebujemy dopływu świeżego powietrza - wyjaśnia Grzegorz Król. - Dzięki zapchanemu filtrowi cyrkulacja powietrza w kabinie będzie mniejsza, a co za tym idzie szyby będą szybciej parowały.

Wyjazd w góry oznaczał częstsze niż zazwyczaj używanie hamulców. Po powrocie skontrolujmy ich stan, gdyż klocki mogły zużyć się szybciej niż się tego spodziewaliśmy. Wymiana tych elementów to około 30 zł. Ich cena zaś waha się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.

Jazda po drogach nierównych, gdzie auto było mocno eksploatowane, mogła spowodować problemy z zawieszeniem.

Gałęzie czy korzenie często doprowadzają np. do zerwania osłony przegubu. Sama osłona kosztuje niewiele, natomiast brak reakcji na tę usterkę doprowadzi z czasem do konieczności wymiany przegubu, co o wiele bardziej obciąży nasz portfel.

Opony do wymiany

Ważną rzeczą jest skontrolowanie stanu ogumienia. Jazda w górach czy po drogach szutrowych znacznie przyspiesza zużycie opon. Prawidłowa głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 1,6 mm (według wskaźnika TWI). Jednak zdaniem ekspertów jest to zdecydowanie za mało, by zachować pełne bezpieczeństwo.

- Zalecane jest, by w przypadku opony letniej głębokość bieżnika wynosiła przynajmniej 3 mm - mówi Grzegorz Król. - Wtedy opona zachowuje jeszcze odpowiednią przyczepność.

Jak dodaje kierownik serwisu Martom, za taki skrócony przegląd powinniśmy zapłacić w Białymstoku w granicach 30 złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna