Sprawdzanie samochodu używanego. Dlaczego to konieczne i czemu historia pojazdu i jej poznanie są dla nas istotne?

Artykuł sponsorowany Motocontroler

Kiedy kupujemy używany samochód, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że jego sprawdzenie jest naprawdę zabiegiem koniecznym. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że wiemy, jaki samochód kupujemy – a tyczy się to nie tylko poznania historii danego pojazdu, ale również ilości przejechanych kilometrów czy innych kwestii technicznych. Te ostatnie często są odpowiednio maskowane lub ukrywane – a wszystko po to, aby jak najwięcej zarobić na danym pojeździe i sprzedać go jak najszybciej.

Niestety, w całej tej historii również my – kupujący – możemy zarzucić sobie naprawdę wiele. Często, mając określony budżet, szukamy w nim jak najlepszego pojazdu. To nic dziwnego, często jednak nie zastawiamy się nad tym, czy przedstawiane nam informacje są prawdziwe, Chcemy wierzyć w to, że to właśnie nam udało się znaleźć taką perełkę na jednym z portali z motoryzacyjnymi ogłoszeniami. Nie sprawdzamy ofert „średnich” – szukamy jedynie tych najlepszych. A to właśnie powód, który tak wielu sprzedawców sprowadza na zła drogę.

Jak mamy konkurować z oszustem?

To pytanie zadaje sobie naprawdę wielu sprzedających samochody używane. I jest ono naprawdę stosowne. Część z samochodów, które są nam oferowane, jest w gorszym stanie technicznym, niż prezentuje je sprzedający – i ten ostatnio doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Tyczy się to w dużej mierze samochodów do Polski sprowadzonych – w ich przypadku znacznie trudniej poznać realny stan licznika czy historię danego pojazdu. Polacy również przyzwyczajeni są do tego, że to właśnie w tych sprowadzanych pojazdach najłatwiej trafić na prawdziwe perełki.

sprawdzanie samochodu

Prawdziwe perełki – na nie uważajmy najbardziej.

Czemu? Sprawa jest naprawdę prosta. Wydaje nam się, ze samochody sprowadzane są tańsze, bo można kupić je taniej an zachodzie. Wielu jednak zaskoczy fakt, iż w Niemczech samochody tańsze nie są. Gdy więc do ceny podobnej do tej w Polsce doliczmy odpowiednie prowizje, wynagrodzenia oraz koszty sprowadzenia, cena powinna być wyższe, niż samochodu z rodzimego rynku. Jest jednak inaczej. Zdarza się, że wynika to z faktu licznych problemów technicznych, które zostały jednak skrzętnie ukryte. Do tego licznik został odpowiednio cofnięty, o 50, 100 lub 200 tys. kilometrów. Nie zapominajmy też o historii pojazdu – mógł mieć on stłuczkę lub wypadek, my jednak nie dowiemy się o tym od sprzedającego dany podjazd. Na koniec naprawy – zdarza się, że książki serwisowe są fałszowane. Najłatwiej taki zabieg przeprowadzić właśnie w przypadku samochodów sprowadzanych.

Gdy uda się zastosować kilka z powyższych sztuczek, samochód wadliwy, lecz ładnie prezentujący się, można sprzedać naprawdę tanio – dzięki czemu kupujący znajdzie się naprawdę szybko, przy czym jednocześnie na samochodzie uda się sporo zarobić. To idealna opcja dla nieuczciwych sprzedajnych.

Jak więc mają konkurować z nimi ci uczciwi? Ich oferty są znacznie mniej atrakcyjne – zdjęcia pokazują faktyczny wygląd samochodu, przejechanych kilometrów jest sporo, do tego samochód miał stłuczkę na parkingu. Nie interesują nas takie samochody – szukamy perełek, stąd uczciwi sprzedający, jeżeli chcą nadal działać w swojej branży, również muszą kłamać i oszukiwać – w innym przypadku nikt ich ofertami się nie interesuje. To smutna prawda, za którą czyściwo odpowiadamy również my, kupujący samochody.

Sprawdzenie samochodu i poznanie jego historii

Historia pojazdu – to od niej zacznijmy. Pamiętajmy, że nie musimy opierać się na deklaracjach sprzedającego. Wielkim plusem będzie to, że pojazd od przynajmniej jakiegoś czasu znajduje się w Polsce. Wtedy warto zdobyć numer VIN, datę pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny. Z takimi informacjami udajemy się na portal Historiapojazdu.gov.pl – tam wprowadzamy dane, a w nasze ręce trafia skromny, choć darmowy raport. Znajdziemy w nim informacje o tym, kiedy pojazd zmieniał właściciela, czy był kradziony, czy ile miał przejechanych kilometrów podczas ostatnich kontroli – te ostatnie to naprawdę istotne info, dzięki temu nie kupimy pojazdu, który tuż przed sprzedażą miał cofnięty licznik. Niestety, nie uda nam się zyskać takich informacji w przypadku pojazdów, które do Polski zostały sprowadzone i nie zostały jeszcze zarejestrowane.

Kliknij i sprawdź → darmowe narzędzie do analizowania ogłoszeń z OTOMOTO

Sprawdzanie samochodu – czy ktoś może zrobić to za nas?

Nie każdy musi znać się na motoryzacji, nie każdy musi wiedzieć co i jak sprawdzić, by nie dać się oszukać przez sprzedającego nam samochód używany. Nie zmienia to jednak faktu, że samochód używany musi zostać sprawdzony – tylko wtedy mamy pewność, że nie kupujemy prawdziwej Puszki pandory – samochodu, który zacznie się psuć w kilka miesięcy po zakupie, a jego naprawy okażą się na tyle kosztowne, że szybko zapomina o tym, jak wiele oszczędziliśmy, a zaczniemy zastanawiać się, jak bardzo przy tej transakcji przepłaciliśmy.

W przypadku chęci sprawdzenia samochodu warto zgłosić się do takich firm jak Motocontroler czy Mobil Ekspert. Sprawdzają one pojazdy na terenie całego kraju, dodatkowo ich ceny są naprawdę niskie – pojazd możemy sprawdzić, w dowolnej lokalizacji, za mnie, niż 300 zł!

Kliknij i pobierz → umowa kupna sprzedaży samochodu

W przypadku takich form, jak Mobil Ekspert czy Motocontroler, najczęściej w ciągu 48 godzin trafi do ans naprawdę dokładny raport, w którym ekspert przedstawi nam dokładną informację dotyczące danego pojazdu. Podpowie nam również, czy samochód warto kupić w tej cenie, czy nie oraz powie, czy sprzedający chciał przed nim coś ukryć, czy nie. Ostatnia statystyka jest jednak porażająca. W przypadku firmy Motocontroler, aż w przypadku około 80% zleceń, sprzedający chciał coś ukryć przed pracownikiem firmy. To jednak również najlepsza rekomendacja tego, że sprawdzanie samochodu przed kupnem jest naprawdę konieczne.

Dodaj ogłoszenie