Spis treści
Nieopłacalne bez zachęt rządowych
Ceny są nadal najczęstszym powodem, dla którego ludzie nie przesiadają się na samochody elektryczne. carVertical ujawnia, że średni udział pojazdów elektrycznych zarejestrowanych na platformie w pierwszej połowie 2024 r. w Polsce wynosił zaledwie 0,3%. Samochody elektryczne są średnio o 40-50% droższe od samochodów spalinowych, dlatego zachęty rządowe pozostają jedną z głównych zachęt do wyboru pojazdu elektrycznego, a przykład Niemiec doskonale to ilustruje.
W grudniu 2023 r. niemiecki rząd zakończył program dopłat do samochodów elektrycznych, aby uniknąć kryzysu budżetowego. Wcześniej udział pojazdów elektrycznych w niemieckim rynku nowych samochodów wynosił 15,8% w pierwszej połowie 2023 roku, ale spadł do 12,5% w pierwszej połowie 2024 roku.
Z kolei sprzedaż pojazdów elektrycznych gwałtownie wzrosła we Włoszech, odkąd w tym roku ponownie uruchomiono zachęty rządowe. W czerwcu 2023 r. zarejestrowano 6 155 nowych pojazdów elektrycznych, podczas gdy w czerwcu 2024 r. odnotowano 13 285 nowych rejestracji samochodów elektrycznych - ogromny wzrost o 116%. Chociaż inne czynniki przyczyniają się do tego wzrostu, nowe zachęty odgrywają tutaj ważną rolę.
W Polsce sytuacja nie wygląda ciekawie. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział właśnie, że od 1 września wstrzymuje dopłaty do samochodów elektrycznych w leasingu. Budżet 660 milionów zł wyczerpano w sierpniu, dlatego NFOŚiGW tłumaczy, że wstrzymanie naboru wniosków wiąże się z przygotowaniem źródła finansowania nowej tury, która ma ruszyć w 2025 roku.
- Wstrzymanie dopłat spowoduje znaczący wzrost miesięcznej raty za auto, a to odstraszy część potencjalnych nabywców. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) w Polsce ponad 80% elektryków kupują przedsiębiorcy, a ponad 70% z tych samochodów jest finansowana właśnie przez leasing - mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.
Strach przed kłopotami ze sprzedażą
Samochody elektryczne tracą na wartości i wraz z wiekiem stają się niepożądane stosunkowo szybko. Wielu dealerów samochodów używanych twierdzi, że klienci obawiają się elektryków z drugiej ręki. Są nie tylko droższe niż ich odpowiedniki z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, ale degradujące się akumulatory obniżają ich wartość rezydualną.
Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny w carVertical, mówi, że niektórzy właściciele pojazdów elektrycznych wracają nawet do samochodów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi: - Słyszymy od dealerów, że nie chcą przyjmować na plac używanych samochodów elektrycznych, ponieważ perspektywa ich sprzedaży jest słaba. To zaburza normalną praktykę - zazwyczaj osoby chcące kupić nowy lub nowszy samochód zostawiały w rozliczeniu własny - starszy. Teraz ludzie obawiają się, że nie będą w stanie sprzedać pojazdu elektrycznego po kilku latach jego posiadania i poniosą stratę finansową. To dlatego niektóre osoby, które wcześniej posiadały pojazdy elektryczne, wracają do kupowania samochodów z silnikiem spalinowym.
Większość wymienia swoje samochody co kilka lat, dlatego unikają kupowania samochodów, które szybko tracą na wartości. Co więcej, nie można przewidzieć, jak szybko akumulator ulegnie degradacji, co silnie wpływa na wartość pojazdu elektrycznego.
Drogie i luksusowe samochody elektryczne należą do najbardziej tracących na wartości na rynku. Najnowsza technologia szybko się starzeje, a na rynku zawsze pojawiają się bardziej imponujące modele, co obniża wartość takich modeli jak Audi e-Tron GT, Tesla Model X i Tesla Model S.
Niedogodności przewyższają korzyści płynące z posiadania samochodu elektrycznego
W dzisiejszych czasach ludzie koncentrują się głównie na korzyściach płynących z samochodów elektrycznych, dopiero później napotykając niedogodności. Jednym z głównych problemów związanych z pojazdami elektrycznymi jest to infrastruktura wciąż nie jest przystosowana do samochodów elektrycznych.
Technologia pojazdów elektrycznych jest daleka od doskonałości, ale szybko się zmienia, co sprawia, że tańsze używane samochody elektryczne są wyjątkowo nieefektywne. Wszyscy czekają na lepsze akumulatory, szybsze ładowarki i inne innowacje, które sprawią, że posiadanie pojazdu elektrycznego stanie się bardziej rozsądne.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?