Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż samochodów. Jak w Polsce sprzedają się najdroższe auta? Znamy najpopularniejsze marki i modele

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec czerwca 2022 roku przypadło w udziale BMW.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec czerwca 2022 roku przypadło w udziale BMW. BMW
- W czerwcu 2022 r. liczba rejestracji w Polsce wzrosła nieznacznie w stosunku do maja br. i była nieco większa niż w czerwcu ubiegłego roku. Udział aut z wyższej półki w rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 21 procent - wylicza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Rejestracja aut segmentu premium

W czerwcu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 8 406 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 4,03 proc. więcej niż w maju br. i o 4,53 proc. więcej w zestawieniu z czerwcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 042 takie samochody. Czerwcowy wynik bieżącego roku był też znacznie większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 5 900 samochodów z segmentu premium. W czerwcu bieżącego roku udział samochodów premium w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 21,2 proc. Łącznie w pierwszej połowie 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 47 148 nowych samochodów klasy premium, o 3,09 proc. (1 504 sztuki) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w czerwcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 39 587 samochodów osobowych, o 8,49 proc. mniej niż rok wcześniej i o 10,28 proc. więcej niż w maju 2022 r. Od stycznia do czerwca 2022 roku zarejestrowano 212 417 samochodów osobowych, o 12,28 proc. mniej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy ubiegłego roku. W stosunku do 2021 roku dynamika sprzedaży samochodów klasy premium ma się zatem lepiej niż całego rynku aut osobowych. Mimo to, także auta z wyższej półki od dłuższego napotykają na problemy wywołane brakami mikroprocesorów, czy te związane z trwającą już ponad cztery miesiące inwazją Rosji na Ukrainę, czego skutkiem jest destabilizacja dostaw komponentów do produkcji aut. Wszystko to powoduje kłopoty z zaopatrzeniem rynku w nowe samochody, na które trzeba czekać wiele miesięcy. Trudną sytuację pogłębiają rosnące ceny aut, co spowodowane jest z kolei m.in. wzrostem cen metali służących do ich produkcji czy coraz wyższą inflacją. Rosnące szybko ceny paliw też mogą wiele osób skutecznie zniechęcać do zakupu samochodu spalinowego.

Samochody segmentu premium. Najpopularniejsze marki w Polsce

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec czerwca 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce 12 364 nowe samochody osobowe, co było wynikiem o 1,10 proc. mniejszym niż na koniec I półrocza ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-czerwiec 2022 roku to: „trójka" (1 948 szt.), X3 (1 742 szt.) oraz X5 (1 442 egzemplarze).

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce w I półroczu br. 11 148 samochodów, o 6,05 proc. więcej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec czerwca 2022 roku okazała się klasa GLC z 1 618 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (1 226 egz.) oraz klasą E (1 055 sztuk).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu sześciu miesięcy tego roku zarejestrował 9 372 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 11,14 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec szóstego miesiąca ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do czerwca 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (1 707 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3 (1 491 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3 (1 430 egzemplarzy).

Tuż za podium było Volvo. W I półroczu 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 5 911 samochodów tej marki, o 15,29 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był na koniec czerwca bieżącego roku model XC60 (2 790 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 371 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (718 sztuk).

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium na koniec czerwca 2022 roku największą stratę odnotował Lexus (2 145 aut, minus 31,34 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Porsche (wzrost o 39,27 proc.). Polacy kupili i zarejestrowali 1 337 egzemplarzy wobec 960 szt. w okresie od stycznia do czerwca roku 2021. W całym zestawieniu aut marek premium najlepszą dynamiką może jednak pochwalić się Aston Martin, reprezentowany w naszym kraju od końca ubiegłego roku przez firmę Auto Fus Group. W I półroczu 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 14 aut tej marki, o 366,67 proc. (jedenaście sztuk) więcej w zestawieniu z I półroczem ubiegłego roku.

Samochody segmentu premium. Najpopularniejsze modele w Polsce

Na koniec czerwca 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (2 790 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3, której wynik to 1 948 zarejestrowanych egzemplarzy. Brąz przypadł w udziale BMW X3 (1 742 sztuki).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sprzedaż samochodów. Jak w Polsce sprzedają się najdroższe auta? Znamy najpopularniejsze marki i modele - Motofakty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna