Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Te wspaniałe maszyny...

Dagmara Widanow
Nowoczesne ciągniki to  połączenie praktycznej konstrukcji, wszechstronności i funkcjonalności
Nowoczesne ciągniki to połączenie praktycznej konstrukcji, wszechstronności i funkcjonalności A. Zgiet
GPS-y, klimatyzacja w ciągnikach? Oczywiście! Bez takich bajerów, trudno dziś sprzedać sprzęt rolniczy.

Rolnictwo w ciągu ostatnich lat rozwinęło się w ogromnym tempie. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Także sprzęt rolniczy musi podążać za potrzebami gospodarzy. Dlatego twórcy nowoczesnych maszyn rolniczych zwracają dziś uwagę na wiele szczegółów, maszyny wyposażone są np. w klimatyzację, halogeny do prac nocą.

Mnóstwo elektroniki

Coraz więcej osób kupuje kilka maszyn do różnych celów, nie używa jednej jednostki pod kilka agregatów.

W nowych ciągnikach instalowane są w kontrole trakcji, wspomaganie układu hamulcowego (ciągnik może hamować na cztery koła), montuje się w nich GPS-y, a wspomaganie układu kierowniczego tu już standard. Mało tego - ciągnik można zaprogramować w ten sposób, że będzie jechał po trasie praktycznie idealnie prosto z dokładnością 2-3 cm.

I to jest trend w całej motoryzacji - w nowych maszynach (a więc także i ciągnikach) jest coraz więcej elektroniki. Człowieka w wielu zadaniach wyręcza odpowiednio zaprogramowany komputer.

Z polskich ciągników najlepiej sprzedają się Ursusy i Zetory. Nowoczesne gospodarstwa inwestują w maszyny coraz lepszej klasy, często zagraniczne.
- Rolnicy najchętniej zaopatrują się w zachodnie maszyny. Niestety, często, z powodu braku wystarczających funduszy, w stare - mówi Zygmunt Żero, właściciel gospodarstwa rolnego z Kobus. - Moim zdaniem, zachodni sprzęt jest bardziej niezawodny. Niestety, też dużo droższy.

Według dostępnych danych, dużym zainteresowaniem wśród rolników cieszą się ciągniki:
- Farmatrac 80 4WD
- Lamborghini R3. Evo 85 GS
- Massey Ferguson 54 35 Dyna-4
- New Holland TO 80 D Plus
- Zetor 8441 Proxima

Cena zależy od wyposażenia

Rozpiętość cen między najtańszym i najdroższym spośród wyżej wymienionych ciągników jest duża, wynosi prawie 50 tysięcy złotych. Różnice cenowe wynikają przede wszystkim z różnic w wyposażeniu. Wyjścia hydrauliczne, bogate wyposażenie kabiny wpływają nie tylko na wygodę, a rozszerzają funkcjonalność ciągnika. Niezależnie od mocy traktora, warto zwrócić uwagę na zużycie paliwa.
I na koniec ważna informacja dla wszystkich, którzy planują zakup pojazdu. Zgodnie z ustawą Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) są wspierane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. UE zwraca za zakupiony ciągnik 60 procent ceny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna