TIR jedzie za TIR-em

    TIR jedzie za TIR-em

    Anna Mierzyńska

    Gazeta Współczesna

    Aktualizacja:

    Gazeta Współczesna

    Nie ma tygodnia bez drogowej tragedii. Ile jeszcze osób musi zginąć na podlaskim odcinku krajowej "ósemki", by ta "droga śmierci" stała się wreszcie bezpieczna?
    TIR jedzie za TIR-em
    Nazwanie krajowej ósemki "drogą śmierci" nie jest chwytem wymyślonym przez dziennikarzy. Ze statystyk policji wynika, że w 2005 r. co trzeci śmiertelny wypadek drogowy w naszym województwie zdarzył się właśnie na podlaskim odcinku drogi nr 8.
    - W całym województwie mamy 18 tys. km dróg, odcinek drogi krajowej nr 8 to tylko 240 km, a jednak właśnie tam jest najwięcej wypadków śmiertelnych - podkreśla kom. Rafał Kozłowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji. - I niestety ta tendencja wciąż się utrzymuje.
    Wąska i niebezpieczna
    W tym roku na "ósemce" zginęły już 32 osoby, a 81 zostało rannych. Trasa jest bardzo niebezpieczna, ponieważ jest wąska i dawno niemodernizowana, a obsługuje jednocześnie ruch tranzytowy, osobowy i lokalny.
    - Te realia oraz bardzo duże natężenie ruchu są zupełnie nieadekwatne do istniejącej infrastruktury drogowej - podkreśla kom. Kozłowski. - Potrzebne są rozwiązania systemowe, by podnieść bezpieczeństwo na tej drodze. Jednym z nich na pewno byłaby jej modernizacja.
    I to taka, dzięki której z wąskiej trasy powstałaby droga dwujezdniowa, najlepiej z barierką ochronną między jezdniami. Musiałoby być tam także miejsce dla ruchu lokalnego i dla pieszych. Taka przebudowa jest możliwa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku od dawna ją nawet planuje. Wojciech Supernak, wicedyrektor białostockiej GDDKiA pytanie o to, czy po przebudowie droga będzie bezpieczniejsza, uważa za zwykły banał, bo odpowiedź jest jego zdaniem oczywista. Niestety, decyzja o rozpoczęciu modernizacji odsuwana jest w nieokreśloną przyszłość.
    Ludzkie życie cenniejsze!
    Podlaski odcinek "ósemki" jest częścią międzynarodowej trasy Via Baltica, której przebieg w Polsce wciąż oprotestowują ekolodzy. Nie chcą zgodzić się, by nowa droga naruszyła tereny cenne przyrodniczo na Podlasiu. Chodzi przede wszystkim o Biebrzański Park Narodowy i Dolinę Rospudy. Według ekologów wybudowanie obwodnic miast i estakad, niezbędnych do zmodernizowania drogi, doprowadzi do zniszczenia wielu cennych roślin. I choć minister środowiska wydał już zgodę na budowę obwodnicy Augustowa (a to zapoczątkowałoby modernizację trasy), ekolodzy znów robią wszystko, by budowa nie ruszyła.
    Mieszkańcy miast i wsi, położonych przy krajowej "ósemce", nie mają jednak wątpliwości: ich życie i życie ludzi przejeżdżających drogą nr 8 jest cenniejsze niż najrzadsze nawet rośliny.
    - Od 15 lat staramy się o wybudowanie obwodnicy naszego miasta - podkreśla Leszek Cieślik, burmistrz Augustowa. - W tym czasie w mieście zginęło co najmniej 15 osób w wypadkach spowodowanych przez TIR-y!
    TIR-y na tory
    Innym rozwiązaniem problemu bezpieczeństwa, i to nie tylko na "ósemce", ale też na drogach całej Polski, byłoby zrealizowanie w końcu pomysłu "TIR-y na tory" (pisaliśmy o tym szczegółowo w poniedziałek). Samochody ciężarowe lub same naczepy z towarem byłyby przewożone przez kolej. Drogi natychmiast zrobiłyby się luźniejsze i znacznie mniej zniszczone. Koszmar wyprzedzających się wzajemnie TIR-ów nareszcie przestałby się śnić kierowcom aut osobowych. Niestety, w Polsce nie ma nikogo, kto w transporcie koleją poczułby interes. A drogowcom nie zależy na promowaniu takiego właśnie rozwiązania.

    Czytaj treści premium w Gazecie Współczesnej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo