Parametry terenowe:
Parametry terenowe:
Maksymalny przechył boczny 44°
Zdolność pokonywania wzniesień 45°
Kąt natarcia 32°
kąt zejścia 24°
kąt rampowy 25°
Głębokość brodzenia 700 mm
Poranne słońce nie to że grzało, ale sobie świeciło i nic nie wskazywało na to, że pogoda będzie jak "Cztery pory roku" Vivaldiego. I słońce, i deszcz, i śnieg! To była faktycznie jazda i jeszcze do tego w odpowienim anturażu starej żwirowni!
Faktycznie tutaj można było wypróbować najnowszą odsłonę Toyoty Land Cruiser z widlastym silnikiem V8.
Nowy Land Cruiser jest o 60 mm dłuższy (4,95 m), o 30 mm szerszy (1,97 m) i o 15 mm wyższy (1865-1910 mm) niż poprzednik. Całkowicie nowa jest także platforma, na której powstała terenowa Toyota. Wciąż opiera się ona o ramę, to jednak jest bardziej komfortowa, lepiej tłumi wibracje i odgłosy z niej dochodzące, a także zapewnia jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa...i komfortu.
Potężny "landek" jest dostępny z dwoma również potężnymi silnikami.
Pierwszy z nich to silnik 4,5 litra D-4D o mocy 286 KM przy 3600 obr./min., i maksymalnym momentem obrotowym - 650 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. Land Cruiser V8 z tym silnikiem osiąga maksymalną prędkość 210 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8,2 s. Średnie zużycie paliwa jest na poziomie 10,2 l/100 km w cyklu mieszanym
Drugi silnik, to benzynowa jednostka o pojemności 4,7 l i mocy 288 KM, przy 5400 obr./min., z maksymalnym momentem obrotowym - 445 Nm przy 3400 obr./min. Ta moc pozwala rozpędzić "Landka" od zera do setki w 9,2 sekundy. Maksymalna prędkość jaką może roizwinąć to 200 km/h. Średnie zużycia paliwa to 14,4 l/ 100km w cyklu mieszanym.
Ten pierwszy na pewno będzie europejskim przebojem.
Z nowości technicznych w jakie wyposażono auto, należy wspomnieć o tych, które dbają o komfort i bezpieczeństwo jazdy w każdym terenie. Należą do nich: system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz podjazdy (HAC), system kontroli trakcji A-TRC, stabilizacji pojazdu VSC czy nowoczesny system ABS, rozpoznający rodzaje podłoża (Multiterrain ABS). Auto w wersji benzynowej wyposażone jest w nowy system Crawl Control, który sterując pracą silnika i układu hamulcowego utrzymuje stałą prędkość pojazdu, na jednym z trzech poziomów prędkości - 1, 3 lub 5 km/h. System gwarantuje kierowcy całkowitą kontrolę nad pojazdem w najtrudniejszych warunkach oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo pasażerów w trudnych warunkach terenowych.
Za świetne właściwości terenowe odpowiada przede wszystkim system "Crawl Control", który dostępny jest tylko w aucie w wersji benzynowej. Co on potrafi? Sprawia, że auto samo jedzie. Zadaniem kierowcy jest tylko trzymanie kierownicy. To tak przekładając z języka technicznego "na nasze". "Crawl Control" utrzymuje bardzo niską prędkość auta automatycznie sterując silnikiem i hamulcami. To, że auto dyskonuje stałym napędem na 4 koła, aktywnym zawieszeniem czy też centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen...o tym to chyba nie trzeba wspominać.
Bądź co bądź Land Cruisery są zwyciężcami Rajdu Dakar i to od lat. Tak. Nie mylę się. Toyoty wygrywają w Dakar w konkurencji aut seryjnych, cvzyli takich, które nie są specjalnie do tego rajdu przygotowywane. Ot, pierwszy lepszy samochód tej marki wzięty z salonu i jedzie sobie w rajdzie...i wygrywa. Pokonanie, terenu starej żwirowni dla "Landka" nie było nawet rozgrzewką. Tylko my czasami patrzyliśmy z niedowierzaniem, co to auto potrafi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?