Transport. Przedsiębiorcy apelują o budowę drogi ekspresowej Białystok - Augustów

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Wojciech Wojtkielewicz
Kilkudziesięciu przedsiębiorców z północno-wschodniej części kraju apeluje o budowę drogi ekspresowej Via Carpatia między Białymstokiem a Augustowem. Właściciele firm i zakładów pracy wysłali swoje stanowisko m.in. do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego oraz do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Przedsiębiorcy podkreślają, że niezależni eksperci, którym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie analizy wariantów przebiegu tej drogi rekomendują do dalszych prac wariant 4 (Knyszyn – Augustów – raczki) jako najwyżej oceniony w analizie wielokryterialnej.

Czytaj również:

- Za nieodpowiedzialne trzeba uznać próby podważania opracowanego przez specjalistów Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), które zostało zamówione i opłacone przez GDDKiA. Sprawia to wrażenie presji wywieranej z powodów pozamerytorycznych przez osoby zainteresowane innym przebiegiem tej trasy – zaczynają swoje stanowisko przedsiębiorcy.

Dalej piszą, że ponieważ drogi mają też znaczenie militarne, należy przywrócić pierwotnie planowany i rekomendowanych przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego przebieg drogi Via Carpatia na terenie Podlaskiego tak, aby prowadziła ona z południa Europy wzdłuż wschodniej granicy Polski do krajów nadbałtyckich i Skandynawii w ramach obecnego i przyszłego obszaru NATO i UE.

Droga ta nie powinna natomiast stanowić potencjalnego korytarza, którzy połączy należący do Rosji Obwód Kaliningradzki z Białorusią (i dalej z Rosją) w pobliżu tzw. przesmyku suwalskiego. Ten potencjalny korytarz to droga Kuźnica – Sokółka – Knyszyn – Ełk – Kowale Oleckie – Gołdap – Gusiew.

Czytaj również:

Tymczasem, bezpieczny i terminowy transport surowców, materiałów i wyrobów jest ważnym elementem dla prawidłowego funkcjonowania firm, który jest ważny dla ich dalszego rozwoju.

- Proponowane w wariancie 4 rozwiązanie nie przechodzi przez zwarta zabudowę, omija miejscowości i przysiółki dając jednocześnie możliwość wtórnego wykorzystania przekształconych terenów. Dla społeczności lokalnej Białystok jest siedzibą wielu podmiotów i instytucji, z którymi przedsiębiorcy i mieszkańcy muszą się na co dzień kontaktować – piszą przedsiębiorcy podkreślając, że chodzi o tu m.in. o służbę zdrowia.

Przypominają też, że Białystok jest miejsce, w którym ulokowano wiele instytucji administracji publicznej i sądy, a przedsiębiorcy i mieszkańcy – w ramach prawa do odwoływania się lub zaskarżania decyzji - powinni móc łatwo z nich korzystać.

Czytaj również:

Wreszcie zwracają uwagę na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bowiem duża liczba pojazdów (w znacznej części ciężarówek) stanowi poważne zagrożenie dla życia i zdrowia uczestników ruchu.

- Z analizy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 2020/2021, jednoznacznie wynika, że obciążenie ruchem pojazdów ciężarowych drogi Białystok – Augustów jest ponad 4,5 razy wyższe od obciążenia drogi Białystok – Grajewo (i dalej Ełk), co ewidentnie wskazuje, który z tych korytarzy transportowych jest istotniejszy dla naszego kraju i powinien być traktowany priorytetowo - konkludują przedsiębiorcy północo-wschodniej Polski.

Czytaj również:

Stanowisko to otrzymała też GDDKiA oraz poseł Jarosław Zieliński, przewodniczącego Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego. W zeszłym tygodniu (10.08) pod takim samym pismem podpisało się 39 podlaskich samorządowców.
Przypomnijmy, że GDDKiA ma do wyboru dwa warianty przebiegu tej drogi: trasą Białystok – Augustów oraz Ełk - Knyszyn.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Materiał oryginalny: Transport. Przedsiębiorcy apelują o budowę drogi ekspresowej Białystok - Augustów - Kurier Poranny

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hmm 🤔
Obecnie ruch Augustów - Białystok jest większy niż Ełk - Knyszyn. Ale po wybudowaniu całej via Baltica Budzisko (Litwa) - Suwałk - Ełk - Łomża - S8 Ostrów Mazowiecka cały tranzyt Tirów z Litwy pójdzie właśnie tą trasą a ruch na trasie Augustów - Białystok znacznie spadnie i pozostanie tylko dla samochodów osobowych i okolicznych mieszkańców. Dodatkową wygodą w pokonywaniu trasy Białystok - Augustów będą wybudowane do 2025 obwodnice Suchowoli, Sztabina i Białobrzegi. Tak więc czas podróży Białystok - Augustów znacznie się skróci a komfort jazdy poprawi.. Trasa ekspresowa powinna więc przebiegać Knyszyn - Ełk i dalej s16 Olsztyn i S7 Gdańsk i drugi rozjazd w Ełku na S61 Suwałki Litwa
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie