Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzymaj ręce na kierownicy

opr. (pw)
Podczas porywistego wiatru niezbędna jest szczególna koncentracja kierowcy i trzymanie obu rąk na kierownicy
Podczas porywistego wiatru niezbędna jest szczególna koncentracja kierowcy i trzymanie obu rąk na kierownicy Fot. Renault
W czasie gdy dwukrotnie rośnie prędkość wiatru, siła jego nacisku na samochód zwiększa się czterokrotnie. Badania pokazują, że na odsłoniętych odcinkach dróg silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną ponad jednej trzeciej wypadków.

Do kategorii silnych wiatrów zaliczane są takie, których prędkość jest równa lub przekracza 11 metrów na sekundę. W sezonie zimowym w Polsce występują one w ciągu 15-30 proc. dni - tak wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

- Szczególnie niebezpieczne są porywiste wiatry. Gdy występuje silny podmuch, kierowca musi natychmiast delikatnie dostosować ustawienie kół do kierunku wiatru, aby zrównoważyć jego siłę - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Prędkość porywu wiatru może być nawet 2,5 raza większa od jego średniej prędkości danego dnia.

Kierowcy są bardziej narażeni na porywiste wiatry na otwartych odcinkach dróg, mostach, a także gdy wyprzedzają np. samochody ciężarowe.
Im większy i wyższy samochód, tym większa powierzchnia oddziaływania siły nacisku i większe niebezpieczeństwo zepchnięcia auta z toru jazdy.
Silny wiatr może zarówno spychać nasz samochód z drogi jak i spowodować, że pojazd innego uczestnika ruchu może nagle przeciąć nasz tor jazdy. Niezbędna jest szczególna koncentracja kierowcy, trzymanie obu rąk na kierownicy i dostosowanie prędkości do panujących warunków. Im większa prędkość samochodu, tym dalej silny podmuch może przesunąć pojazd, zanim odzyskamy nad nim kontrolę.

W czasie takich warunków atmosferycznych na drodze mogą pojawić się śmieci niesione przez wiatr, gałęzie, a nawet zniszczone drzewa.
Należy zwolnić i ostrożnie podjeżdżać do elementów leżących na jezdni. Szczególnie, gdy podróżujemy po zmroku i światła reflektorów mogą je zniekształcać

Czynnikiem, który znacznie zwiększa zagrożenie w czasie silnego wiatru, jest zmniejszenie siły przyczepności koła do podłoża na skutek zalegającej na jezdni warstwy wody, lodu lub śniegu. Dodatkowo, przyczepność zmniejsza się, gdy wykonujemy manewr skręcania lub hamujemy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna