Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Zambrowie, w roku szkolnym 2014/2015 jako jedna z 13 w województwie podlaskim i jedyna w Zambrowie, przystąpiła do udziału w projekcie edukacyjnym "Mistrzowie Kodowania". Do tegorocznej edycji projektu zgłosiło się w sumie ponad 600 szkół z całej Polski. Oprócz zambrowskiej trójki z województwa podlaskiego w projekcie biorą udział szkoły m.in. z Białegostoku, Suwałk, Augustowa, Grajewa, Szczuczyna, Hajnówki, Łap. Na liście programowej są zarówno szkoły podstawowe jaki gimnazja oraz szkoły średnie.
Autorzy projektu podkreślają, że "Przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i to właśnie wówczas przynosi najlepsze efekty."
Programowanie uczy kluczowych umiejętności, niezbędnych we współczesnym świecie: logicznego myślenia, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań, wyciągania logicznych wniosków, ale także jakże ważnej współpracy w grupie oraz cierpliwości.
Zajęcia z "Mistrzów Kodowania" w SP3 prowadzi nauczyciel zajęć komputerowych Grzegorz Zawistowski. W ramach zajęć dodatkowych uczniowie z klas IV - VI uczestniczący w kołach komputerowych poznają intuicyjne środowisko programowania - Scratch. Dzieci uczą się sterowania postaciami, tworzą animacje, układają skrypty rysujące figury geometryczne i tworzą własne gry komputerowe. W roku szkolnym 2014/2015 zajęcia z kodowania odbywają się w 3 grupach, do których uczęszcza w sumie 37 uczniów. Sporą część stanowią dziewczęta.
Ponadto z podstawami kodowania od tego roku szkolnego zapoznawani będą również wszyscy uczniowie klas VI w ramach obowiązkowych zajęć komputerowych, ponieważ umiejętność tworzenia prostych motywów i sterowania obiektem na ekranie wpisana jest do nowej podstawy programowej zajęć komputerowych. W ten sposób uczniowie najstarszych klas "Trójki" będą uczyli się rozwiązywać problemy i podejmować decyzje z wykorzystaniem komputera.
Organizatorzy "Mistrzów Kodowania" przytaczają wiele pozytywnych kwestii, które niesie posiadanie takich umiejętności. Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się - obok języka ojczystego i jednego języka obcego - trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.
Edycja pilotażowa programu ruszyła w połowie września 2013 roku. Poza realizacją celów edukacyjnych, była ona również ukierunkowana na weryfikację przygotowanych materiałów oraz systemu wsparcia nauczycieli.
Do udziału w pilotażu zaproszone zostały w sumie 34 szkoły, po dwie z każdego województwa i dodatkowo dwie placówki warszawskie. Głównym kryterium wyboru uczestników była dotychczasowa aktywność nauczycieli, przejawiająca się zaangażowaniem w projekty edukacyjne. Druga edycja wystartowała w 2014 r.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?