Uhowo. Rail Baltica – Pierwszy most nad Narwią w Uhowie gotowy w połowie

opr. ma
https://www.plk-sa.pl/
Udostępnij:
Budowa pierwszego z dwóch bliźniaczych mostów kolejowych nad Narwią w Uhowie przekroczyła półmetek. Największa, bo prawie dwustumetrowa przeprawa na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica zapewni szybkie i bezpieczne podróże oraz sprawny przewóz towarów. Budowa realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 46 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

W Uhowie nad Narwią, na modernizowanej trasie Czyżew- Białystok, postępują prace przy budowie pierwszego z dwóch mostów kolejowych. Gotowe jest pierwsze przęsło przeprawy. Specjalistyczne ekipy kontynuują montaż pozostałej części konstrukcji, która wraz z postępem prac będzie nasuwana w kierunku drugiego brzegu.

Dotychczas na miejscu wykorzystano już około 1 000 ton stali. Jeden gotowy most będzie ważył 1 400 ton. Równolegle trwają roboty przy budowie nowej podpory pośrodku obiektu oraz przyczółków na brzegach. Na czas prac pozostawiono podpory starego mostu, które są wykorzystywane przy nasuwaniu konstrukcji. Na miejscu pracuje prawie 50 osób.

Uhowo. Budowa mostu nad Narwią na trasie Rail Baltica

Nowa przeprawa na Narwi będzie miała konstrukcję kratownicową, złożoną z dwóch stalowych mostów (po jednym na każdy tor) osadzonych na wspólnych przyczółkach i żelbetowej podporze. Powstający prawie dwustumetrowy obiekt umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś.

Po etapie nasuwania, gotowa konstrukcja pierwszego mostu zostanie przesunięta w bok, tak aby zrobić miejsce pod budowę następnego. W ten sposób możliwe będzie wykonanie obu mostów na tym samym placu budowy. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r. Ruch pociągów na linii Warszawa – Białystok odbywa się po jednym ze starych mostów.

Poza przeprawą w Uhowie, w ramach modernizacji odcinka Czyżew – Białystok PLK przebudują łącznie 10 mostów kolejowych. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

Most będzie miał ponad 190 metrów długości, a jego waga to 1400 ton. Na razie wykorzystano 1000 ton stali. Cały obiekt ma być gotowy w lipcu. Potem wykonawca zacznie budować kolejny, bliźniaczy most pod drugi tor.

Cała trasa Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku ma być gotowa do końca 2023 roku. Inwestycja kosztuje prawie 3,4 mld zł. To głównie unijne pieniądze.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Teks pochodzi z portalu: www.rail-baltica.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ten rok szkolny był trudny, ale lepszy od ubiegłego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie