Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK nałożył kary za fałszywe opinie w Internecie. „Wymyślone recenzje zaburzają obraz rynku, są szkodliwe dla konsumentów i konkurencji"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
– Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko – komentuje prezes UOKiK.
– Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko – komentuje prezes UOKiK. Paweł Dubiel/ Polska Press
Prezes UOKiK ukarał pierwsze spółki za handel nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w Internecie. Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko. – W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd, a ich decyzje zakupowe ulegają zniekształceniu – komentuje Tomasz Chróstny. Jednocześnie przypomniano, że od 1 stycznia 2023 r. każda firma, która publikuje recenzje w Internecie, będzie musiała informować, jak weryfikuje ich autentyczność.

Spis treści

Z badań społecznych przeprowadzonych w 2020 r. na zlecenie UOKiK wynika, ze 93 proc. osób robiących zakupy w internecie kieruje się opiniami o produkcie zamieszczonymi przez innych konsumentów.

Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko. W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd, a ich decyzje zakupowe ulegają zniekształceniu. To także nie fair wobec konkurencji – uczciwych przedsiębiorców, którzy nie kupują ocen, przez co mogą być np. słabiej pozycjonowani w wyszukiwarkach internetowych – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, cytowany w komunikacie.

Kary dla Opinie.pro i SN Marketing za handel opiniami

Jak poinformowano w komunikacie, w maju tego roku prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów spółkom Opinie.pro i SN Marketing, które świadczą usługi związane z opiniami w Internecie. Teraz wydał decyzje, w których stwierdził stosowanie nieuczciwych praktyk i nałożył na obie spółki kary finansowe – łącznie 70 tys. zł.

Jak czytamy, pierwsza z nich - Opinie.pro oferuje przedsiębiorcom pozyskiwanie pozytywnych opinii i ocen w wizytówkach Google oraz recenzji na Facebooku. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą wykupić polubienia tych komentarzy.

– Podczas postępowania ustaliliśmy, że oceny i opinie powstawały bez żadnego kontaktu z danym produktem lub usługą. Początkowo tworzyła je spółka Opinie.pro na podstawie dostępnych w internecie informacji o ofercie kontrahenta lub pozyskiwała je na zasadzie wzajemności (w zamian za inną pozytywną opinię) w specjalnych grupach w portalu społecznościowym. Obecnie zamawia opinie u wykonawców z Azji – wyjaśniono.

Również SN Marketing zamieszczał opinie w Google Maps na zlecenia przedsiębiorców. – Oferował je w pakietach, a klient decydował o częstotliwości publikacji – informuje UOKiK. Ponadto w opcjach dodatkowych można było wybrać polubienia opinii, rozbudowane teksty czy uzupełnienie opinii o zdjęcia.

– Takie wymyślone recenzje całkowicie zaburzają obraz rynku, są szkodliwe dla konsumentów i konkurencji. Dlatego nałożyłem na obu przedsiębiorców kary finansowe zbliżone do maksymalnych – mówi Chróstny.

W przypadku Opinie.pro ⁣kara to 40 tys. zł⁣ spółka musi też zaniechać kwestionowanej praktyki. Natomiast na SN Marketing, który już zaprzestał tworzenia fałszywych opinii, Prezes UOKiK nałożył sankcje w wysokości 30 tys. zł. Obie spółki muszą poinformować o decyzjach Prezesa Urzędu w wykorzystywanych przez siebie serwisach.

Nowe przepisy dotyczące zakupów w Internecie od 2023 roku

Od 1 stycznia 2023 r. zaczną w Polsce obowiązywać przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada większą przejrzystość zakupów w Internecie. Jedną z ważnych zmian jest uregulowanie kwestii związanych z recenzjami konsumentów.

Każdy przedsiębiorca, który udostępnia opinie na swojej stronie, będzie musiał informować, jak weryfikuje ich autentyczność, czyli jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła produkt lub skorzystała z usługi – przypomniano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK nałożył kary za fałszywe opinie w Internecie. „Wymyślone recenzje zaburzają obraz rynku, są szkodliwe dla konsumentów i konkurencji" - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna