Urlop dla serca

Agnieszka Zalewska
Wielogodzinna praca biurowa nie służy zdrowiu. Aktywność fizyczna w ciągu dnia doda Ci energii i pomoże zachować kondycję.
Wielogodzinna praca biurowa nie służy zdrowiu. Aktywność fizyczna w ciągu dnia doda Ci energii i pomoże zachować kondycję.
Udostępnij:
Nie ma powodów, byś rezygnował z aktywnego wypoczynku. Nawet, jeżeli dotknęła Cię choroba serca, leczysz nadciśnienie lub przeszedłeś zawał.

Kilka dobrych rad

Kilka dobrych rad

Podczas letnich dni unikaj długiego przebywania na słońcu, zwłaszcza między 10. a 15.
- Na koniec dnia wypocznij w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
- Ogranicz nadmierny wysiłek fizyczny.
- Uważaj na różnice temperatur. Osoby, które pracują w klimatyzowanych pomieszczeniach, jeżeli chcą uniknąć szoku terminczego, nie powinny wychodzić z nich bezpośrednio na pełne słońce.
- Zakładaj przewiewne ubrania: luźne, jasne, bawełniane, które pomagają oddychać skórze.
- W razie konieczności przebywania na słońcu, osłaniaj głowę,
- Pamiętaj o piciu dużej ilości wody wzbogaconej o mikroelementy, przede wszystkim magnez i potas. Pierwiastki te poprawiają kurczliwość serca i zapobiegają zaburzeniom jego rytmu.
- Unikaj picia kawy i alkoholu, które powodują odwodnienie organizmu.
- Reaguj na sygnały organizmu: drżenie, potliwość, zawroty głowy, a w sytuacji słabszego samopoczucia, poproś o pomoc.

Jeszcze 30 lat temu pacjentowi, który doznał zawału serca, zalecano ograniczenie wysiłku fizycznego. Dziś wiemy, że powinno być wręcz przeciwnie. To właśnie aktywność życiowa i fizyczna jest bardzo ważna aby chory wracał do zdrowia.
- Powrót do sprawności wymaga - oprócz leczenia farmakologicznego - zmiany złych nawyków na zdrowe przyzwyczajenia - mówi dr med. Janusz Korecki, kardiolog z Białegostoku. - Czas wolny warto spędzić aktywnie, zamiast wiele godzin siedzieć przed telewizorem. Można spotykać się ze znajomymi, poznawać nowych ludzi. W ten sposób utrzymamy dobrą kondycję organizmu i równowagę psychiczną, która pomaga w leczeniu.

Ostrożnie na wakacjach

Dalekie podróże często wiążą się ze zmianą warunków klimatycznych oraz z nagłymi wahaniami ciśnienia i temperatury. Osoby, które cierpią na schorzenia sercowo-naczyniowe, a które wybierają się na urlop, mogą odczuwać w czasie wyjazdów zaostrzenie niektórych dolegliwości.
- Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z urlopu - mówi lekarz. - Lato to najlepsza pora, by odpocząć od pracy, szefa i codziennych obowiązków i zregenerować siły.

Odwiedź lekarza przed wyjazdem

Wszystkie osoby z chorobami układu krążenia, przed zaplanowaniem urlopu powinny zasięgnąć porady kardiologicznej. Warto skonsultować się ze specjalistą i się zbadać.

Powinniśmy także przed podróżą skompletować bagaż podręczny, w którym powinny znaleźć się wszystkie zalecone leki wraz z ulotkami informacyjnymi, książeczka zdrowia z opisem choroby, wygodne ubrania, woda itp.
W czasie podróży należy mieć na sobie luźną odzież nie uciskającą w pasie oraz pamiętać o piciu odpowiedniej ilości płynów.

Jeżeli na wakacje wybierasz się samolotem, pamiętaj o piciu wody - powietrze w kabinie samolotu ma bardzo małą wilgotność, co sprzyja odwodnieniu, podobnie jak spożywanie na pokładzie napojów alkoholowych. Osoby, które miały kiedykolwiek w przeszłości zakrzepicę żylną mogą mieć wskazania do profilaktycznego podania środków przeciwkrzepliwych przed planowaną wielogodzinną podróżą lotniczą.

Oszczędzaj organizm

Wybierając się w rejony wysokogórskie, warto pamiętać o gwałtownych zmianach ciśnienia. Osoby które na co dzień pracują w biurze, mogą odczuwać duszności, kołatanie w sercu i bóle w klatce piersiowej. Aby zminimalizować dolegliwości tego typu, można przed wyjazdem przygotować organizm, np. ćwicząc.

Stosuj lekką dietę

Dla osób, które w pracy poświęcają niewiele czasu na przygotowanie posiłków i spożywają je w pośpiechu przed monitorem komputera, urlop jest idealną okazją do stosowania zasad zdrowej diety. Warto wprowadzić do menu produkty z kuchni śródziemnomorskiej - np. ryby morskie, świeże warzywa, owoce. Jeżeli lekarz nie zaleci inaczej, stosujmy lekką, niskokaloryczną dietę, która poprawi wygląd i samopoczucie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie