Urlop dla serca

Agnieszka Zalewska
Wielogodzinna praca biurowa nie służy zdrowiu. Aktywność fizyczna w ciągu dnia doda Ci energii i pomoże zachować kondycję.
Wielogodzinna praca biurowa nie służy zdrowiu. Aktywność fizyczna w ciągu dnia doda Ci energii i pomoże zachować kondycję.
Nie ma powodów, byś rezygnował z aktywnego wypoczynku. Nawet, jeżeli dotknęła Cię choroba serca, leczysz nadciśnienie lub przeszedłeś zawał.

Kilka dobrych rad

Kilka dobrych rad

Podczas letnich dni unikaj długiego przebywania na słońcu, zwłaszcza między 10. a 15.
- Na koniec dnia wypocznij w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
- Ogranicz nadmierny wysiłek fizyczny.
- Uważaj na różnice temperatur. Osoby, które pracują w klimatyzowanych pomieszczeniach, jeżeli chcą uniknąć szoku terminczego, nie powinny wychodzić z nich bezpośrednio na pełne słońce.
- Zakładaj przewiewne ubrania: luźne, jasne, bawełniane, które pomagają oddychać skórze.
- W razie konieczności przebywania na słońcu, osłaniaj głowę,
- Pamiętaj o piciu dużej ilości wody wzbogaconej o mikroelementy, przede wszystkim magnez i potas. Pierwiastki te poprawiają kurczliwość serca i zapobiegają zaburzeniom jego rytmu.
- Unikaj picia kawy i alkoholu, które powodują odwodnienie organizmu.
- Reaguj na sygnały organizmu: drżenie, potliwość, zawroty głowy, a w sytuacji słabszego samopoczucia, poproś o pomoc.

Jeszcze 30 lat temu pacjentowi, który doznał zawału serca, zalecano ograniczenie wysiłku fizycznego. Dziś wiemy, że powinno być wręcz przeciwnie. To właśnie aktywność życiowa i fizyczna jest bardzo ważna aby chory wracał do zdrowia.
- Powrót do sprawności wymaga - oprócz leczenia farmakologicznego - zmiany złych nawyków na zdrowe przyzwyczajenia - mówi dr med. Janusz Korecki, kardiolog z Białegostoku. - Czas wolny warto spędzić aktywnie, zamiast wiele godzin siedzieć przed telewizorem. Można spotykać się ze znajomymi, poznawać nowych ludzi. W ten sposób utrzymamy dobrą kondycję organizmu i równowagę psychiczną, która pomaga w leczeniu.

Ostrożnie na wakacjach

Dalekie podróże często wiążą się ze zmianą warunków klimatycznych oraz z nagłymi wahaniami ciśnienia i temperatury. Osoby, które cierpią na schorzenia sercowo-naczyniowe, a które wybierają się na urlop, mogą odczuwać w czasie wyjazdów zaostrzenie niektórych dolegliwości.
- Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z urlopu - mówi lekarz. - Lato to najlepsza pora, by odpocząć od pracy, szefa i codziennych obowiązków i zregenerować siły.

Odwiedź lekarza przed wyjazdem

Wszystkie osoby z chorobami układu krążenia, przed zaplanowaniem urlopu powinny zasięgnąć porady kardiologicznej. Warto skonsultować się ze specjalistą i się zbadać.

Powinniśmy także przed podróżą skompletować bagaż podręczny, w którym powinny znaleźć się wszystkie zalecone leki wraz z ulotkami informacyjnymi, książeczka zdrowia z opisem choroby, wygodne ubrania, woda itp.
W czasie podróży należy mieć na sobie luźną odzież nie uciskającą w pasie oraz pamiętać o piciu odpowiedniej ilości płynów.

Jeżeli na wakacje wybierasz się samolotem, pamiętaj o piciu wody - powietrze w kabinie samolotu ma bardzo małą wilgotność, co sprzyja odwodnieniu, podobnie jak spożywanie na pokładzie napojów alkoholowych. Osoby, które miały kiedykolwiek w przeszłości zakrzepicę żylną mogą mieć wskazania do profilaktycznego podania środków przeciwkrzepliwych przed planowaną wielogodzinną podróżą lotniczą.

Oszczędzaj organizm

Wybierając się w rejony wysokogórskie, warto pamiętać o gwałtownych zmianach ciśnienia. Osoby które na co dzień pracują w biurze, mogą odczuwać duszności, kołatanie w sercu i bóle w klatce piersiowej. Aby zminimalizować dolegliwości tego typu, można przed wyjazdem przygotować organizm, np. ćwicząc.

Stosuj lekką dietę

Dla osób, które w pracy poświęcają niewiele czasu na przygotowanie posiłków i spożywają je w pośpiechu przed monitorem komputera, urlop jest idealną okazją do stosowania zasad zdrowej diety. Warto wprowadzić do menu produkty z kuchni śródziemnomorskiej - np. ryby morskie, świeże warzywa, owoce. Jeżeli lekarz nie zaleci inaczej, stosujmy lekką, niskokaloryczną dietę, która poprawi wygląd i samopoczucie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie