Utracona kontrola

Michał Franczak
Wojciech Parciakserwis "Auto-Kras"
Wojciech Parciakserwis "Auto-Kras"
Udostępnij:
Od zawieszenia samochodu zależy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy.

Wojciech Parciak serwis "Auto-Kras"

Wojciech Parciak serwis "Auto-Kras"

Niskie temperatury, zasolenie i śnieg powodują szybsze zużywanie się elementów zawieszenia oraz połączeń metalowo-gumowych. Dlatego zawieszenie powinno być systematycznie kontrolowane. Ze względu na bezpieczeństwo, elementy zawieszenia nie powinny być naprawiane czy regenerowane. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana zużytych części na nowe.

Zawieszenie ma wpływ na przyczepność kół i dobre prowadzenie pojazdu. Niestety, łatwo ulega ono uszkodzeniom. Zużycie zawieszenia potęgują nierówne drogi, nieostrożna jazda po garbach, czy też wjeżdżanie na krawężniki. Dlatego zawieszenie auta szybciej się zużywa niż np. silnik.
- Usterki najprędzej zdarzają się w przedniej części zawieszenia - mówi Michał Ożlański, z serwisu Bosch Inpol. - Jego konstrukcja jest bardziej skomplikowana, bo odpowiada za skręcanie kół. Jest tu zatem więcej elementów, które mogą ulec awarii. Przednie zawieszenie jest ponadto mocniej obciążone.

Im bardziej miękkie i komfortowe jest zawieszenie, tym szybciej ulega awarii. A pierwsze psują się amortyzatory.
- Zużycie amortyzatorów jest bardzo trudne do wykrycia. Kierowca przyzwyczaja się stopniowo do postępującej niesprawności tłumienia drgań - mówi Tadeusz Wiński z białostockiego serwisu Polmozbyt Plus. - Tymczasem niesprawne amortyzatory mogą powodować niewłaściwe zachowanie się pojazdu na zakrętach i pionowe drgania zawieszenia (odrywanie koła) podczas jazdy po drodze o złej nawierzchni.
Najgorzej jest, gdy pojawia się wyciek z amortyzatora. W takim wypadku amortyzator nadaje się tylko do wymiany. Amortyzatory wymieniamy parami, co znacznie podwyższa koszty. Jednak jeżdżenie z niesprawnymi naraża na uszkodzenie inne elementy zawieszenia oraz opony. Poza tym jest niebezpieczne. Jazda na zakrętach z zużytymi amortyzatorami oznacza utratę panowania nad samochodem już przy 57 km/godz. W poślizg możemy wpaść już przy 81 km/godz.

Inne objawy usterek zawieszenia to głuche stuki w kabinie przy pokonywaniu poprzecznych nierówności, podskakiwanie kół przy przyśpieszeniu, powodujące utratę przyczepności oraz brak działania układu ABS.

Przy uszkodzonych amortyzatorach systemy ABS i ESP nie tylko nie spełniają swoich funkcji, ale wręcz przeszkadzają. Droga hamowania auta ze sprawnym ABS-em i uszkodzonym amortyzatorem wydłuża się aż o siedem metrów, w porównaniu z samochodem z niesprawnymi amortyzatorami bez ABS-u.
- Przed okresem zimowym trzeba skontrolować stan osłon amortyzatorów. Jeżeli są one uszkodzone, trzeba je wymienić, aby uniknąć uszkodzenia amortyzatora - mówi Wojciech Koszewnik, doradca białostockiego serwisu VW - Sieńko i Syn.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie