Ełcki wariant jest dłuższy tylko o 26 kilometrów od tego przez Augustów. Ale koszt wybudowania jednego kilometra linii kolejowej przez Mazury jest niższy - wynika z dotychczasowych opracowań na temat przebiegu trasy Rail Baltica. Zaletą wariantu przez Ełk jest także zdecydowanie mniejszy konflikt z terenami cennymi przyrodniczo.
Dlatego ełccy samorządowcy i parlamentarzyści zabiegają, żeby szybkie pociągi jeździły właśnie przez nasze miasto.
Nawet 200 km/h
Sieć kolejowa w północno- wschodniej Polsce pozostawia wiele do życzenia. Linia z Sokółki do granicy z Litwą nie jest zelektryfikowana. Podobnie wygląda ta z Ełku do Olecka.
Jednak dzięki Rail Baltica to się zmieni. Pociągi na początku będą jeździły z prędkością, w zależności od odcinka, do 120 i 160 km/h. Natomiast tam, gdzie zostaną zlikwidowane przejazdy kolejowe będą mogły pędzić nawet 200 km/h.
- Zarząd Polskich Linii Kolejowych wybierze trasę na podstawie wszystkich zebranych danych z konsultacji społecznych, analiz ekonomicznych i środowiskowych - mówi Stanisław Chraszcz, przedstawiciel PLK PKP.
Konsultacje społeczne odbyły się już m.in. w Ełku i Olecku.
- A decyzji o wyborze trasy możemy spodziewać się już w grudniu - dodaje Chraszcz.
Zbudują tory, ale nie dworce
Budowa linii Rail Baltica przez Ełk to szansa dla wszystkich mieszkańców regionu na lepszy i szybszy dostęp do reszty kraju.
W 2010 rozpoczną się prace od Warszawy. Natomiast od strony granicy w 2014 roku. PKP zajmie się jedynie budową linii kolejowej. Remonty dworców zostają w kwestii samorządów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?