Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Baltica nasza!

Mirosław R. Derewońko
Maciej Muskat, szef Greenpeace Polska: - Wariant łomżyński od początku uważaliśmy za dużo lepszy od białostockiego. Dobrze, że jednoznacznie potwierdziła to firma niezależna, o renomie międzynarodowej. Scott Wilson dowiódł, że nasza argumentacja była słuszna. Szkody przyrodnicze w razie budowy Via Baltiki przez Białystok będą niepowetowane i nieodwracalne. Dołożył argumenty transportowe, ekonomiczne i społeczne. Zrobimy wszystko dla Via Baltiki przez Łomżę!
Maciej Muskat, szef Greenpeace Polska: - Wariant łomżyński od początku uważaliśmy za dużo lepszy od białostockiego. Dobrze, że jednoznacznie potwierdziła to firma niezależna, o renomie międzynarodowej. Scott Wilson dowiódł, że nasza argumentacja była słuszna. Szkody przyrodnicze w razie budowy Via Baltiki przez Białystok będą niepowetowane i nieodwracalne. Dołożył argumenty transportowe, ekonomiczne i społeczne. Zrobimy wszystko dla Via Baltiki przez Łomżę!
Łomża. Trwające dwa lata prace zespołu ekspertów firmy Scott Wilson przyniosły wreszcie raport, oczekiwany przez wszystkich łomżyniaków. Wiktoria! Znana w świecie, renomowana firma konsultingowa potwierdziła rekomendację wariantu łomżyńskiego!!! W ten sposób wariant białostocki stracił sojusznika nie tylko w oczach ekologów, ale i specjalistów zajmujących się badaniem ruchu, znawców ekonomii i procesów społecznych.

- Konieczne jest jak najszybsze podjęcie decyzji o wyborze wariantu - zalecają polskiemu rządowi autorzy opracowania firmy Scott Wilson, przygotowanego pod kierunkiem Wacława Jastrzębskiego. - Wybór wariantu innego niż białostocki wymaga zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Eksperci w liczącym ponad 170 stron opracowaniu ostrzegają, że wybór wariantu białostockiego powinien "uwzględniać ryzyko ograniczenia dopływu funduszy unijnych". Praktycznie oznacza to, że na Via Baltikę przez obszary bezcenne przyrodniczo, jak Puszcza Augustowska czy Dolina Rospudy, nie będzie ani centa z budżetu Unii Europejskiej.

Sprawa przebiegu Via Baltiki jest ważna, bo korytarz transportowy przeniesie ruch tirów z krajów bałtyckich do odległych, jak np. Hiszpania i Grecja, części kontynentu. W Polsce chodzi o odcinek z przejścia granicznego w Budzisku z Litwą do Warszawy. Od kilkunastu lat Białystok zabiega, by Via Baltica ominęła Łomżę.

- Zrobimy wszystko, aby wygrał wariant białostocki - mówią zgodnie posłowie konkurujących na co dzień partii: Robert Tyszkiewicz z rządzącej Platformy Obywatelskiej i Krzysztof Jurgiel z opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości.

Nie zważając na zawirowania polityczne, zespół Scott Wilson w raporcie stwierdza, że przy wyborze wariantu łomżyńskiego "konieczna będzie budowa trasy ekspresowej Warszawa - Białystok. Na odcinku Białystok - Stare Jeżewo do 2020 r., Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów - Stare Jeżewo po 2030 r.

Tak odległe terminy z perspektywy Białegostoku przybliżają Łomżę do budowy upragnionej obwodnicy.

"Współczesna" już trzy lata temu prowadziła z Czytelnikami akcję "Via Baltica przez Łomżę i Ostrołękę". Teraz włączyliśmy się do akcji zbierania poparcia na portalu nasza-klasa.pl. Popiera nas ponad 18 tys. 400 osób!

Raport trafi do ministra środowiska. We wrześniu pozna go rząd.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna