Via Baltica nasza!

Mirosław R. Derewońko
Maciej Muskat, szef Greenpeace Polska: - Wariant łomżyński od początku uważaliśmy za dużo lepszy od białostockiego. Dobrze, że jednoznacznie potwierdziła to firma niezależna, o renomie międzynarodowej. Scott Wilson dowiódł, że nasza argumentacja była słuszna. Szkody przyrodnicze w razie budowy Via Baltiki przez Białystok będą niepowetowane i nieodwracalne. Dołożył argumenty transportowe, ekonomiczne i społeczne. Zrobimy wszystko dla Via Baltiki przez Łomżę!
Maciej Muskat, szef Greenpeace Polska: - Wariant łomżyński od początku uważaliśmy za dużo lepszy od białostockiego. Dobrze, że jednoznacznie potwierdziła to firma niezależna, o renomie międzynarodowej. Scott Wilson dowiódł, że nasza argumentacja była słuszna. Szkody przyrodnicze w razie budowy Via Baltiki przez Białystok będą niepowetowane i nieodwracalne. Dołożył argumenty transportowe, ekonomiczne i społeczne. Zrobimy wszystko dla Via Baltiki przez Łomżę!
Łomża. Trwające dwa lata prace zespołu ekspertów firmy Scott Wilson przyniosły wreszcie raport, oczekiwany przez wszystkich łomżyniaków. Wiktoria! Znana w świecie, renomowana firma konsultingowa potwierdziła rekomendację wariantu łomżyńskiego!!! W ten sposób wariant białostocki stracił sojusznika nie tylko w oczach ekologów, ale i specjalistów zajmujących się badaniem ruchu, znawców ekonomii i procesów społecznych.

- Konieczne jest jak najszybsze podjęcie decyzji o wyborze wariantu - zalecają polskiemu rządowi autorzy opracowania firmy Scott Wilson, przygotowanego pod kierunkiem Wacława Jastrzębskiego. - Wybór wariantu innego niż białostocki wymaga zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Eksperci w liczącym ponad 170 stron opracowaniu ostrzegają, że wybór wariantu białostockiego powinien "uwzględniać ryzyko ograniczenia dopływu funduszy unijnych". Praktycznie oznacza to, że na Via Baltikę przez obszary bezcenne przyrodniczo, jak Puszcza Augustowska czy Dolina Rospudy, nie będzie ani centa z budżetu Unii Europejskiej.

Sprawa przebiegu Via Baltiki jest ważna, bo korytarz transportowy przeniesie ruch tirów z krajów bałtyckich do odległych, jak np. Hiszpania i Grecja, części kontynentu. W Polsce chodzi o odcinek z przejścia granicznego w Budzisku z Litwą do Warszawy. Od kilkunastu lat Białystok zabiega, by Via Baltica ominęła Łomżę.

- Zrobimy wszystko, aby wygrał wariant białostocki - mówią zgodnie posłowie konkurujących na co dzień partii: Robert Tyszkiewicz z rządzącej Platformy Obywatelskiej i Krzysztof Jurgiel z opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości.

Nie zważając na zawirowania polityczne, zespół Scott Wilson w raporcie stwierdza, że przy wyborze wariantu łomżyńskiego "konieczna będzie budowa trasy ekspresowej Warszawa - Białystok. Na odcinku Białystok - Stare Jeżewo do 2020 r., Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów - Stare Jeżewo po 2030 r.

Tak odległe terminy z perspektywy Białegostoku przybliżają Łomżę do budowy upragnionej obwodnicy.

"Współczesna" już trzy lata temu prowadziła z Czytelnikami akcję "Via Baltica przez Łomżę i Ostrołękę". Teraz włączyliśmy się do akcji zbierania poparcia na portalu nasza-klasa.pl. Popiera nas ponad 18 tys. 400 osób!

Raport trafi do ministra środowiska. We wrześniu pozna go rząd.

Wideo

Komentarze 59

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Próby zmiany przebiegu Via Baltica a propozycje dróg dwóch prędkości?

Zaproponowana (4 lipca 2008 roku) koncepcja konsultingowa w sprawie Via Baltica zakłada opóźnienie powstania drogi ekspresowej S 8 (prawnie zagwarantowana na Krecie w roku 2002 - Via Baltica) do Białegostoku o co najmniej dwadzieścia lat, nie wskazując nawet - o ile dobrze nam wiadomo - na możliwość i termin wybudowania drogi ekspresowej Białystok- Augustów- Suwałki- i dalej w ciągu polaczenia Via Baltica z S 19.
Zgodnie z wiadomościami portalu „4lomza.pl.” - „Via Baltica będzie nasza?” z 4 lipca 2008 roku, w raporcie firmy konsultingowej:

„Znalazł się tu także plan, co trzeba zrobić, aby faktycznie Via Baltica przebiegała przez Łomżę.

„„Do roku 2012 można wybudować odcinek trasy od Warszawy do Ostrowii Mazowieckiej.

W latach 2008-2010 należy przeprowadzić uzgodnienia zmiany przebiegu trasy korytarza z Unią Europejską i podjąć stosowne decyzje na szczeblu rządowym.

W latach 2010-2012 należy wprowadzić nowe odcinki tras do planów zagospodarowania przestrzennego i rozpocząć prace projektowe nad nowymi odcinkami. Przyjmując, że prace te zajmą (wraz z uzgodnieniami) ok. 4 lat w roku 2016 można będzie rozpocząć budowę tych odcinków i zakończyć inwestycję do roku 2018. Odcinki już uwzględnione w planach (Łomża – Szczuczyn i Suwałki Budzisko) powinny zostać zrealizowane do roku 2016.””
/.../

Jak dalej podaje wskazany portal: „ Krytyczne dla tego wariantu są odcinki Ostrów Maz.-Łomża, Szczuczyn – Ełk i Kalinowo-Suwałki. Biorąc pod uwagę
uchwały samorządów lokalnych popierających analizowane przebiegi można liczyć na przyspieszenie procedur planistycznych, skrócenie procesu do 6 lat plus 2 sezony budowlane i oddanie całej trasy w roku 2016.” Tymczasem, jak podaje „Współczesna” 5 lipca 2008 roku "Region > Scott Wilson rekomenduje: Via Baltica przez Łomżę",:

"Eksperci podkreślili, że szczególnym przypadkiem jest obwodnica Augustowa, ponieważ ostateczna decyzja o jej przebiegu i przekroju powinna być dostosowana do wybranego wariantu.

Zwrócili też uwagę na fakt, że przy wyborze wariantu 42, rekomendowanego przez zespół autorski, konieczna będzie budowa trasy ekspresowej na odcinku Warszawa - Białystok (Białystok - Stare Jeżewo do roku 2020, Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów-Stare Jeżewo po roku 2030)."

Abstrahujac od - jak należy założyć - nierealności przedstawionych terminów wybudowania trasy koncepcji, dodajmy koncepcji - wbrew ustaleniom unijnych ministru transportu z roku 2002 z Krety - odbierającej Via Baltica Augustowwowi i Białemustokowi - wypada zauważyć, iż z godnie z propozycją konsultingową
nie ma już mowy o wybudowaniu S 8 Warszawa – Białysotk do roku 2012( a następnie dalej drogi ekspresowej Białysotk - Augustów – Suwalki).

Jeżlei podane wiadomosci są ścisłe, Z raprtu wynika oddanie pełnej trasy ekspresowej Warszawa –Białystok do użytku dopiero po roku 2030 (bez terminu post quem),

a zatem z opóżnieniem 20 lat lub więcej.

Przypominimy zatem,iż zgdonie z prawem unijnym i polskim (ustalenia ministrów transportu krajów UE z roku 2002 na Krecie; zapisy w Dziennikach Urzędowych UE i RP) -prawnie zagwarantowany przebieg Via Baltica - korytarza transporetoiwego TEN nr 1, wiedzie po ciągu S 8, czyli przez Augustow - Bialysotk.

Tymczasem zapewne jestesmy świadkami nie tylko próby zmiany przebiegu tego prawnie zagwarantowanego ciagu komunikacyjnego, ale nawet i propozycji ogromnego opóznienia budowy na jednej z częsci S 8 drogi ekspresowej (o prawdopodobnie ponad 20 lat "po roku 2030"- w kierunku Białegosotoku) i proby zaniechania pelnej budowy drogi ekspresowej na kierunku Bialysotk -Augustow

Jak w sposób oczywsity widac, przy próbie pozbawienia Auguistowa i Białegosotku Via Baltica miasta te stałoby sie szyblo pełnym obszarem peryferyjnym, dalej odciętym od nowoczesnej infrastrukty komunikacyjnej na co najmniej kolejne 20 lat, jak nie wiecej.

B
Białystok
W dniu 18.09.2008 o 00:27, Gość napisał:

Via Wasza Wasza !! pozdro dla Darka



Via & Rail Baltica przez Białystok !
G
Gość

Via Wasza Wasza !! pozdro dla Darka

f
fimajster

no w końcu coś konkretnego postaram się się być a z drugiej strony zachęcam innych do
ruszenia się z domu

f
fimajster
W dniu 10.08.2008 o 11:55, dareks86 napisał:

UWAGA! Serdecznie zapraszamy w środę 13.08.2008 na godz. 18.30 do klubu Amnesia na ul. Sienkiewicza (nowa, żółta kamienica - pierwsza brama od ul. Polowej). Odbędzie się wtedy spotkanie grupy znanych i cenionych osób związanych z miastem Łomża i okolicami, na którym powołana zostanie nowa organizacja pozarządowa. Wystosujemy także list otwarty do Premiera RP ws. Via Baltiki, a także omówione zostaną sprawy miasta, Via Baltiki oraz przedyskutujemy dalsze działania. Uroczystość zostanie uwieczniona prze media obecne na spotkaniu, którego głównymi organizatorami jest Dariusz Sipowski i Gazeta Współczesna. Powiadom o wydarzeniu innych! ZALEŻY CI NA SPRAWACH ŁOMŻY - BĄDŹ Z NAMI! ZAPRASZAMY!

d
dareks86

UWAGA! Serdecznie zapraszamy w środę 13.08.2008 na godz. 18.30 do klubu Amnesia na ul. Sienkiewicza (nowa, żółta kamienica - pierwsza brama od ul. Polowej). Odbędzie się wtedy spotkanie grupy znanych i cenionych osób związanych z miastem Łomża i okolicami, na którym powołana zostanie nowa organizacja pozarządowa. Wystosujemy także list otwarty do Premiera RP ws. Via Baltiki, a także omówione zostaną sprawy miasta, Via Baltiki oraz przedyskutujemy dalsze działania. Uroczystość zostanie uwieczniona prze media obecne na spotkaniu, którego głównymi organizatorami jest Dariusz Sipowski i Gazeta Współczesna. Powiadom o wydarzeniu innych! ZALEŻY CI NA SPRAWACH ŁOMŻY - BĄDŹ Z NAMI! ZAPRASZAMY!

f
fimajster
W dniu 16.07.2008 o 11:32, Via Baltica na nasza-klasa napisał:

Jako autor akcji bardzo dziękuję wszystkim, którzy ją poparli i popierają. Ci którzy mają inne zdanie, mam nadzieję, że jak najszybciej zrozumieją, że Via Baltica przez Łomżę to koniec "dróg śmierci", ratunek dla przyrody i miast, nowe inwestycje itd. itp. Chcę też byście wiedzieli, że w najbliższym czasie zostanie powołana do życia organizacja pozarządowa w Łomży, która będzie następstwem akcji na naszej-klasie.pl i będzie miała na celu ochronę interesów Łomży i łomżyniaków nie tylko w sprawie Via i Rail Baltici, ale też np. lotniska i wielu wielu innych. Więcej na pewno będzie można dowiedziec się z Gazety Współczesnej, lokalnych mediów i na profilu "Via Baltica w Łomży" na nasza-klasa.pl. Pozdrawiam Wszystkich serdecznie.



gdzie i kiedy zebranie organizacyjne chetnie pomoge
razem nie damy sie
f
fimajster
W dniu 16.07.2008 o 11:32, Via Baltica na nasza-klasa napisał:

Jako autor akcji bardzo dziękuję wszystkim, którzy ją poparli i popierają. Ci którzy mają inne zdanie, mam nadzieję, że jak najszybciej zrozumieją, że Via Baltica przez Łomżę to koniec "dróg śmierci", ratunek dla przyrody i miast, nowe inwestycje itd. itp. Chcę też byście wiedzieli, że w najbliższym czasie zostanie powołana do życia organizacja pozarządowa w Łomży, która będzie następstwem akcji na naszej-klasie.pl i będzie miała na celu ochronę interesów Łomży i łomżyniaków nie tylko w sprawie Via i Rail Baltici, ale też np. lotniska i wielu wielu innych. Więcej na pewno będzie można dowiedziec się z Gazety Współczesnej, lokalnych mediów i na profilu "Via Baltica w Łomży" na nasza-klasa.pl. Pozdrawiam Wszystkich serdecznie.

V
Via Baltica na nasza-klasa

Jako autor akcji bardzo dziękuję wszystkim, którzy ją poparli i popierają. Ci którzy mają inne zdanie, mam nadzieję, że jak najszybciej zrozumieją, że Via Baltica przez Łomżę to koniec "dróg śmierci", ratunek dla przyrody i miast, nowe inwestycje itd. itp. Chcę też byście wiedzieli, że w najbliższym czasie zostanie powołana do życia organizacja pozarządowa w Łomży, która będzie następstwem akcji na naszej-klasie.pl i będzie miała na celu ochronę interesów Łomży i łomżyniaków nie tylko w sprawie Via i Rail Baltici, ale też np. lotniska i wielu wielu innych. Więcej na pewno będzie można dowiedziec się z Gazety Współczesnej, lokalnych mediów i na profilu "Via Baltica w Łomży" na nasza-klasa.pl. Pozdrawiam Wszystkich serdecznie.

V
VOX
W dniu 14.07.2008 o 23:06, Aga napisał:

E tam. Powiem szczerze, że w te sojusze to bym tak średnio pokładała nadzieję. Co innego zapowiedzi pod publikę, a inaczej może wyglądac głosowanie. Dlatego ważne są takie inicjatywy, jak ta na naszej-klasie.pl by "przycisnąc" polityków i by musieli się liczyc z osobistymi skutkami wlasnych wyborów. Białystok przegrywa i musi przegrac.



Ja tez uważam,że wszelkie deklaracje jedności majace za cel obrone dorażnych,partykularnych interesów,są "kijem na wodzie pisane" i mają krótki żywot.Tym bardziej w przypadku dwu ugrupowań tak delece różnych mentalnie i tak zażarcie walczących między soba o władzę. Ale dla mnie najwazniejszy nie jest dorażny sojusz PO i PIS. Za ważniejszy uważam rosnący wciąż w siłę,zupełnie bezinteresowny i spontaniczny ruch obrońców - nie tylko unikalnego klejnotu przyrody jakim jest dolina Rospudy,ale po prostu zdrowego rozsądku i pragmatycznych rozwiązań.W ten ruch wpisują sie juz nie tylko ekolodzy,ale - co ważne - eksperci ze swymi kompetentnymi opracowaniami,UE,samorządowcy podlascy i warmińsko-mazurscy i dziesiątki tysięcy ludzi,nie tylko z Polski,ale też z Europy i świata, protestujacych na internetowej stronie "darz bór"- żeby sprawdzić, wystarczy wpisac w wyszukiwarkę hasło "via baltica - protest". Tak więc,jestem spokojny o losy nie tylko urokliwego skrawka naszej przyrody,ale też o poziom naszej świadomości. Takiego powszechnego sojuszu i racjonalnego ruchu nie da się nie zauważyć i zlekceważyć.
g
gość

Oczywiste zaranie socjotechniczne, mające doprowadzic do przehandlowania Via Baltica w zamian za budowę ekspresowki do Warszawy"vide: Nie zważając na zawirowania polityczne, zespół Scott Wilson w raporcie stwierdza, że przy wyborze wariantu łomżyńskiego "konieczna będzie budowa trasy ekspresowej Warszawa - Białystok. Na odcinku Białystok - Stare Jeżewo do 2020 r., Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów - Stare Jeżewo po 2030 r."

Minimalnie myslacy czlowiek wie, ze zaden rząd na swiecie wiecie nie odetnie swego miasta trrzystutysiecznego od cywilizajci, atu nawet proponuja takie odciecie na ponad 20 lat.

To oczywiste zagranie socjotechnicze.

g
gość

Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa.....kandydat PSL na ministra środowskia w 2007 o obwodnicy
Gość, pt., 04/25/2008 - 15:22 Dolina Rospudy i obwodnica
Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa. Wiele nam to wyjaśni.

TVN 24.pl 10 X 2007 "Kandydat na ministra środowiska chce obwodnicy przez Rospudę"TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA DLA PRZYSZŁEGO RZĄDU

Nowy rząd nie zrezygnuje z obwodnicy przez Rospudę?
TVN24 Wiele wskazuje na to, że mimo porażki PiS, obwodnica Augustowa jednak przetnie Dolinę Rospudy.

Na taką możliwość wskazuje w rozmowie z "Dziennikiem" Stanisław Żelichowski, kandydat PSL na ministra środowiska.

Spore wyzwanie ...Nowy minister ochrony środowiska będzie miał twardy orzech do zgryzienia. Żelichowski uważa, że największym problemem jest przekonanie do wariantu "drogi przez Rospudę" Komisji Europejskiej. Dlatego zgodnie z postulatem Komisji, zostaną przygotowane analizy dwóch alternatywnych tras.

Jednak polityk PSL nie ma wątpliwości, że zwycięży dotychczas planowany przebieg przez Rospudę.-

Realizacja innej koncepcji będzie niezwykle kosztowna i może zająć nawet 10 lat - tłumaczy.
Taka zapowiedź może wywołać mową burzę wśród międzynarodowych organizacji ekologicznych, które w kwietniu i pod koniec lipca zmobilizowały tysiące osób, aby powstrzymać spychacze przed rozpoczęciem prac.Co na to Komisja Europejska?Bruksela reaguje z mieszanymi uczuciami na wypowiedź polityka PSL. - Pozwaliśmy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości poprzedni polski rząd, bo nie chciał przedstawić alternatywnych tras. Dobrze, że to się zmieni - mówi Barbara Helfferich, rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. Ochrony Środowiska. Ale nie chce powiedzieć, czy Unia zgodziłaby się na kontynuację budowy przez Rospudę.

Zamieszanie w Platformie Pomysł Żelichowskiego wywołuje zamieszanie w Platformie. Stanisław Gawłowski, poseł PO zangażowany w sprawy ochrony środowiska, uważa, że najlepiej by było, gdyby nowa autostrada przebiegała koło Łomży.

Jednak biorąc pod uwagę skalę zaangażowania kapitału, utrzymanie obecnego przebiegu obwodnicy prawdopodobnie jest nieuniknione."

Pamietajmy o historii wydarzen....wiele naj wyjasni Bierzmy z niej argumenty do obrony naszego obwodnicy Augustowa ....

Ł
Łomża

Via & Rail Baltica ŁOMŻY!

A
Aga
W dniu 14.07.2008 o 23:01, VOX napisał:

A co do demagogii i argumentów politycznej siły: w swojej poprzedniej opinii odniosłem się do stanowiska posłów PO i PIS przedstawionego w artykule. Troche mnie zaskakuje ten koniukturalny sojusz politycznych przeciwników,ale jak widać - cel uświęca środki.



E tam. Powiem szczerze, że w te sojusze to bym tak średnio pokładała nadzieję. Co innego zapowiedzi pod publikę, a inaczej może wyglądac głosowanie. Dlatego ważne są takie inicjatywy, jak ta na naszej-klasie.pl by "przycisnąc" polityków i by musieli się liczyc z osobistymi skutkami wlasnych wyborów. Białystok przegrywa i musi przegrac.
V
VOX
W dniu 14.07.2008 o 16:37, ktoś napisał:

Vox -spójrz na mapę, gdzie leży Ostrołęka. Jeżeli znajdziesz ją na drodze z Warszawy do Białegostoku to gratuluję. Czy wytknięcie tej niekompetencji to demagogia lub argument polityczy? Jeżeli raport zawiera takie stwierdzenia, to czy może być wiarygodny? Dla mnie na pewno nie. I jeszcze jedno, żebyś nie zarzucał mi demagogii -wg mnie droga powinna pójść w okolicach Łomży, tak jak jest najkrócej. Nie liczyłem, czy będzie to przez Łomżę-Zambrów, czy też od Stawisk w kierunku Ostrołęki (daleką obwodnicą Łomży).



Z prostego błędu, /prawdopodobnie lapsus polega na pomyleniu Ostrowi Mazowieckiej z Ostrołęką/, wyciagasz zbyt daleko idace wnioski - "ktoś". Wykorzytując błąd powstały byc może wdruku,strzelasz do fachowców z grubej armaty niekompetencji. Trzeba byc naprawde albo bardzo naiwnym,albo kierować się zwykłą złośliwością,aby ludziom znajacym na pamięć sieć ważniejszych dróg w kraju, stawiac zarzut niekompetencji i braku wiarygodności w oparciu o jakies błędne prasowe publikacje. A co do demagogii i argumentów politycznej siły: w swojej poprzedniej opinii odniosłem się do stanowiska posłów PO i PIS przedstawionego w artykule. Troche mnie zaskakuje ten koniukturalny sojusz politycznych przeciwników,ale jak widać - cel uświęca środki.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3