Via Baltica pójdzie w drugą stronę?

Helena Wysocka [email protected]
Aktualnie trwa budowa drogi prowadzącej od szosy białostockiej do raczkow-skiej. To wspólny odcinek dla wszystkich wariantów.
Aktualnie trwa budowa drogi prowadzącej od szosy białostockiej do raczkow-skiej. To wspólny odcinek dla wszystkich wariantów.
Augustów. Do końca roku zostanie zakończona budowa pierwszego etapu, czyli 6-kilometrowego odcinka obwodnicy miasta - twierdzi Leszek Cieślik, poseł Platformy Obywatelskiej. - Realizacja kolejnego etapu, czyli przez obszary chronione, rozpocznie się wiosną przyszłego roku.

Lepsza przez Łomżę

W ubiegłym tygodniu firma Scott Wilson przygotowała, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, raport w sprawie przebiegu trasy Via Baltiki. Dokument trafi do ministra środowiska, a następnie do rządu, który podejmie ostateczną decyzję w sprawie przebiegu tego transgra-nicznego korytarza.

- Decyzja nie musi być zbieżna z sugestią firmy - zastrzega Artur Mrugasiewicz, z biura prasowego GDDKiA.

Scott Wilson rekomenduje bowiem trasę przez Raczki oraz Łomżę. W takim układzie droga ominie Augustów. Mieszkańcy miasta obawiają się, że takie rozwiązanie doprowadzi do wstrzymania prac przy budowie obwodnicy. Zmniejszy się bowiem natężenie ruchu na tej drodze i może się okazać, że jej powstanie nie jest konieczne.

- To byłaby dla nas katastrofa - mówi Halina Wojtyszko z Augustowa. - Bylibyśmy, do czasu budowy Via Baltiki, skazani na dalsze życie w huku i spalinach.

Dwie różne drogi?

Poseł Leszek Cieślik, pracujący w sejmowej komisji infrastruktury, uspokaja, że tak się nie stanie. - Ja nie mogę wszystkiego powiedzieć dla dobra sprawy, ale zapewniam, że obwodnicy nic nie zagraża - mówi. - Niech świadczy o tym choćby fakt, że do tej pory nie została zerwana umowa z wykonawcą, a budowa wciąż jest kontynuowana.

Parlamentarzysta ma nadzieję, że do końca roku rozstrzygnie się, jak trasa poprowadzi przez obszary chronione. Gdyby tak się stało, wiosną przyszłego roku drogowcy rozpoczęliby budowę drugiego, 5-kilometrowego odcinka.

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~Jozin z Bazin~
W dniu 01.08.2008 o 11:13, wit napisał:

Tka, niech Nas jeszcze lepiej porozjeżdżają - jak to będzie na 8 - tir za torem - jak wagon za wagoenem będzie ciągnąć....Człowieku co Ty za bzdury piszesz?i co tirowcy jak będą jechać drogą to dobrobyt się polepszy? a co oni prace nam dadzą? czy co? same dziury tylko!!!! korki!!! i wypadki!!!!A rozwój gosp. i tak zablokują - przykład: innowacyjna cukrownia - a drogi i trasy nie będą miały nic do tego.



Nowoczesne drogi to szansa na kolejne inwestycje i wyjście naszego regionu z zaścianka Polski.

Nowoczesne drogi i obwodnice to również bezpieczeństwo mieszkańców naszego regionu i lepsza ochrona przyrody.

Czy to będzie zbudowane pod szyldem Via Baltiki czy innym, to nie ma większego znaczenia.
w
wit
W dniu 20.07.2008 o 08:02, gość napisał:

Rozwój województwa podlaskiego polskim interesm narodowym. Popierajmy budowę Via Baltica przez Bialystok -Augustow. Bez jedynej nowoczsnej infrastruktury TEN miasta te i Podasie staną się snasenem. Pamietajmy o prawnie obowiazujacych ustaleniach ministrow transportu UE i krajow kandydujących dokonnaych na Krecie w roku 2002 oraz o zapisach w Dziennikach Urzędowych RP i UR, jednozancznie wskazujących na przebieg Via Baltica przez Bialysotk- Augustow -po ciągu s 8..



Tka, niech Nas jeszcze lepiej porozjeżdżają - jak to będzie na 8 - tir za torem - jak wagon za wagoenem będzie ciągnąć....
Człowieku co Ty za bzdury piszesz?
i co tirowcy jak będą jechać drogą to dobrobyt się polepszy? a co oni prace nam dadzą? czy co? same dziury tylko!!!! korki!!! i wypadki!!!!
A rozwój gosp. i tak zablokują - przykład: innowacyjna cukrownia - a drogi i trasy nie będą miały nic do tego.
o
ola
Pomysł min. srodowsika - Generalan Dyrekcja Ochrony Srodowiska z udziałempewnych organizacji, jak to sie nazywa -społecznych" To prawo, które przeszło przez rząd, ma byc głosowane we wrześniu. To dopiero będzie mozliwosc blokowania wszelkich "nieekologicznych" inwestycji, dróg.
o
ola
Pomysł min. srodowsika - Generalan Dyrekcja Ochrony Srodowiska z udziałempewnych organizacji, jak to sie nazywa -społecznych" To prawo, które przeszło przez rząd, ma byc głosowane we wrześniu. To dopiero będzie mozliwosc blokowania wszelkich "nieekologicznych" inwestycji, dróg.
g
gość
Rozwój województwa podlaskiego polskim interesm narodowym.

Popierajmy budowę Via Baltica przez Bialystok -Augustow. Bez jedynej nowoczsnej infrastruktury TEN miasta te i Podasie staną się snasenem.

Pamietajmy o prawnie obowiazujacych ustaleniach ministrow transportu UE i krajow kandydujących dokonnaych na Krecie w roku 2002 oraz o zapisach w Dziennikach Urzędowych RP i UR, jednozancznie wskazujących na przebieg Via Baltica przez Bialysotk- Augustow -po ciągu s 8..
g
gość
Próby zmiany przebiegu Via Baltica a propozycje dróg dwóch prędkości?
Ostatnio zaproponowana (4 lipca 2008 roku) koncepcja konsultingowa w sprawie Via Baltica zakłada opóźnienie powstania drogi ekspresowej S 8 (prawnie zagwarantowana na Krecie w roku 2002 - Via Baltica) do Białegostoku o co najmniej dwadzieścia lat, nie wskazując nawet - o ile dobrze nam wiadomo - na możliwość i termin wybudowania drogi ekspresowej Białystok- Augustów- Suwałki- i dalej w ciągu polaczenia Via Baltica z S 19.
Zgodnie z wiadomościami portalu „4lomza.pl.” - „Via Baltica będzie nasza?” z 4 lipca 2008 roku, w raporcie firmy konsultingowej:

„Znalazł się tu także plan, co trzeba zrobić, aby faktycznie Via Baltica przebiegała przez Łomżę.

„„Do roku 2012 można wybudować odcinek trasy od Warszawy do Ostrowii Mazowieckiej.

W latach 2008-2010 należy przeprowadzić uzgodnienia zmiany przebiegu trasy korytarza z Unią Europejską i podjąć stosowne decyzje na szczeblu rządowym.

W latach 2010-2012 należy wprowadzić nowe odcinki tras do planów zagospodarowania przestrzennego i rozpocząć prace projektowe nad nowymi odcinkami. Przyjmując, że prace te zajmą (wraz z uzgodnieniami) ok. 4 lat w roku 2016 można będzie rozpocząć budowę tych odcinków i zakończyć inwestycję do roku 2018. Odcinki już uwzględnione w planach (Łomża – Szczuczyn i Suwałki Budzisko) powinny zostać zrealizowane do roku 2016.””
/.../

Jak dalej podaje wskazany portal: „ Krytyczne dla tego wariantu są odcinki Ostrów Maz.-Łomża, Szczuczyn – Ełk i Kalinowo-Suwałki. Biorąc pod uwagę
uchwały samorządów lokalnych popierających analizowane przebiegi można liczyć na przyspieszenie procedur planistycznych, skrócenie procesu do 6 lat plus 2 sezony budowlane i oddanie całej trasy w roku 2016.” Tymczasem, jak podaje „Współczesna” 5 lipca 2008 roku "Region > Scott Wilson rekomenduje: Via Baltica przez Łomżę",:

"Eksperci podkreślili, że szczególnym przypadkiem jest obwodnica Augustowa, ponieważ ostateczna decyzja o jej przebiegu i przekroju powinna być dostosowana do wybranego wariantu.

Zwrócili też uwagę na fakt, że przy wyborze wariantu 42, rekomendowanego przez zespół autorski, konieczna będzie budowa trasy ekspresowej na odcinku Warszawa - Białystok (Białystok - Stare Jeżewo do roku 2020, Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów-Stare Jeżewo po roku 2030)."

Abstrahujac od - jak należy założyć - nierealności przedstawionych terminów wybudowania trasy koncepcji, dodajmy koncepcji - wbrew ustaleniom unijnych ministru transportu z roku 2002 z Krety - odbierającej Via Baltica Augustowwowi i Białemustokowi - wypada zauważyć, iż z godnie z propozycją konsultingową
nie ma już mowy o wybudowaniu S 8 Warszawa – Białysotk do roku 2012( a następnie dalej drogi ekspresowej Białysotk - Augustów – Suwalki). Jeżlei podane wiadomosci są ścisłe, Z raprtu wynika oddanie pełnej trasy ekspresowej Warszawa –Białystok do użytku dopiero po roku 2030 (bez terminu post quem),

a zatem z opóżnieniem 20 lat lub więcej.

Przypominimy zatem,iż zgdonie z prawem unijnym i polskim (ustalenia ministrów transportu krajów UE z roku 2002 na Krecie; zapisy w Dziennikach Urzędowych UE i RP) -prawnie zagwarantowany przebieg Via Baltica - korytarza transporetoiwego TEN nr 1, wiedzie po ciągu S 8, czyli przez Augustow - Bialysotk.
Tymczasem zapewne jestesmy świadkami nie tylko próby zmiany przebiegu tego prawnie zagwarantowanego ciagu komunikacyjnego, ale nawet i propozycji ogromnego opóznienia budowy na jednej z częsci S 8 drogi ekspresowej (o prawdopodobnie ponad 20 lat "po roku 2030"- w kierunku Białegosotoku) i proby zaniechania pelnej budowy drogi ekspresowej na kierunku Bialysotk -Augustow

Jak w sposób oczywsity widac, przy próbie pozbawienia Auguistowa i Białegosotku Via Baltica miasta te stałoby sie szyblo pełnym obszarem peryferyjnym, dalej odciętym od nowoczesnej infrastrukty komunikacyjnej na co najmniej kolejne 20 lat, jak nie wiecej.
g
gość
Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa.....kandydat PSL na ministra środowskia w 2007 o obwodnicy

Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa. Wiele nam to wyjaśni.

TVN 24.pl 10 X 2007 "Kandydat na ministra środowiska chce obwodnicy przez Rospudę"TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA DLA PRZYSZŁEGO RZĄDU

Nowy rząd nie zrezygnuje z obwodnicy przez Rospudę?
TVN24 Wiele wskazuje na to, że mimo porażki PiS, obwodnica Augustowa jednak przetnie Dolinę Rospudy.

Na taką możliwość wskazuje w rozmowie z "Dziennikiem" Stanisław Żelichowski, kandydat PSL na ministra środowiska.

Spore wyzwanie ...Nowy minister ochrony środowiska będzie miał twardy orzech do zgryzienia. Żelichowski uważa, że największym problemem jest przekonanie do wariantu "drogi przez Rospudę" Komisji Europejskiej. Dlatego zgodnie z postulatem Komisji, zostaną przygotowane analizy dwóch alternatywnych tras.

Jednak polityk PSL nie ma wątpliwości, że zwycięży dotychczas planowany przebieg przez Rospudę.-

Realizacja innej koncepcji będzie niezwykle kosztowna i może zająć nawet 10 lat - tłumaczy.
Taka zapowiedź może wywołać mową burzę wśród międzynarodowych organizacji ekologicznych, które w kwietniu i pod koniec lipca zmobilizowały tysiące osób, aby powstrzymać spychacze przed rozpoczęciem prac.Co na to Komisja Europejska?Bruksela reaguje z mieszanymi uczuciami na wypowiedź polityka PSL. - Pozwaliśmy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości poprzedni polski rząd, bo nie chciał przedstawić alternatywnych tras. Dobrze, że to się zmieni - mówi Barbara Helfferich, rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. Ochrony Środowiska. Ale nie chce powiedzieć, czy Unia zgodziłaby się na kontynuację budowy przez Rospudę.

Zamieszanie w Platformie Pomysł Żelichowskiego wywołuje zamieszanie w Platformie. Stanisław Gawłowski, poseł PO zangażowany w sprawy ochrony środowiska, uważa, że najlepiej by było, gdyby nowa autostrada przebiegała koło Łomży.

Jednak biorąc pod uwagę skalę zaangażowania kapitału, utrzymanie obecnego przebiegu obwodnicy prawdopodobnie jest nieuniknione."

Pamietajmy o historii wydarzen....wiele naj wyjasni Bierzmy z niej argumenty do obrony naszego obwodnicy Augustowa ....
ż
żródło
Pomysł min. srodowsika - Generalan Dyrekcja Ochrony Srodowiska z udziałempewnych organizacji, jak to sie nazywa -społecznych" To prawo, które przeszło przez rząd, ma byc głosowane we wrześniu. To dopiero będzie mozliwosc blokowania wszelkich "nieekologicznych" inwestycji, dróg.
~Jozin z Bazin~
W dniu 19.07.2008 o 15:04, www.zieloni-bialystok.w.pl napisał:

Mieszkańcy Augustowa już dawno bezskutecznie apelowali do Burmistrza Augustowa, który celowo uchyla się od zamontowania sygnalizacji świetlnej, fotoradarów, ekranów akustycznych by poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć uciążliwości powodowane przez Tiry. Jednak każda ofiara tirów to element jego kampanii politycznych kłamstw i oszustw, w wyniku której Augustów od 15 lat nie ma obwodnicy, a Polska straci wszystkie dotacje Unii Europejskiej ze względu na złamanie unijnego prawa.



Piszesz dużo i bez sensu, chyba chcesz, aby czytelnicy czytali tylko twój flood.

6000 tirów dziennie jadących przez centrum Augustowa i Suwałk to m.in. twoja sprawka.
~Jozin z Bazin~
Komentarz ze strony suwalki.info :

prawdziwa twarz pana posła Jarosława Z. -
A to typ z tego Zieliniaka ! Najwyższa pora aby społeczeństwo poznało hipokryzje tego nieudacznika z Suwałk. To on jest "ojcem chrzestnym" awantury o Rospudę. Niech sobie ten nieudacznik przypomni swoje interpelacje, doniesienia do prokuratury w sprawie pozwolenia na budowę obwodnicy Augustowa wydanej przez wojewodę (o zgrozo) z SLD Strzalińskiego w wrzesniu 2003 r. To w efekcie doprowadziło do uchylenia tej prawomocnej decyzji przez pisiorskiego wojewodę Dobrzyńskiego. A to w efekcie doprowadziło do dopuszczenia do procedury administracyjnej organizacje pseudo-eokologiczne. Pisior Dobrzyński wydał niemal identyczne w treści pozwolenie na budowę obwodnicy Augustowa ale chodziło o to aby był to sukces PiSiorów. A potem nastąpiła sekwencja wydarzeń poprzez wiszących na drzewach pseudo-ekologów, pisma do Komisji Europejskiej, blokady dróg, bezsensowne i nieudane referendum mające pokazać poparcie mieszkańców województwa dla PiSiorów a w końcu wstrzymanie budowy w dolinie Rospudy przez obrzydliwego Kaczora. I tak to Zieliniak zgotował mieszkańcom Augustowa oddalenie zakończenia budowy obwodnicy na wiele lat. Szczytem bezczelności z jego strony jest teraz przebranie się w szaty bojownika o obwodnice Suwałk i Augustowa. Zapamiętajcie wyborcy wyczyny tego rudzielca i w najbliższych wyborach pokażcie mu zieloną kartkę !
autor: ~Janko Muzykant
w
www.zieloni-bialystok.w.pl
DLACZEGO ORGANIZATORZY NIELEGALNYCH BLOKAD oszukujacy ludzi i promujacy sie politycznie nie PO=nosza KONSEKWENCJI KARNYCH tak tutaj jak i w Augustowie (Chmielewski z Samoobrony)? PO=licja zamiast ich karac ochrania przed gniewem ludzi czekajacych na przejazd. Niech blokuja urzedy

Jeśli ktos cos sp... dostaje kopa w góre przykłady: były burmistrz Augustowa Cieslik z PO przez 12 lat oszukiwal ludzi z obwodnica Augustowa budowana wbrew prawu i bez kasy UE. Jak cala sprawa się wydala uciekl przed od=POwiedzialnoscia w PO=selski immunitet

Przed nim były wojewoda Sralinski z SLD podpisal decyzje w tej sprawie i został PO=słem

Podobnie Jurgiel Putra itp.

A JAK JUŻ BARDZO NAMIESZAJA ze trzeba ich usunac z PO=lski DOSTAJA KOPA DO Europarlamentu jak np. Piskorski najwiekszy aferzysta były prezydent Warszawy ten od miliardowego majatku o nieustalonym PO=chodzeniu rzekomo z handlu antykami
V
VOX
Odnosze wrażenie,że pan poseł podjął juz decyzję wbrew ekspertyzom specjalistów,UE,samorządowcom warmińsko-mazurskim i łomżynskiej części podlaskiego oraz potęznemu frontowi sprzeciwu społecznego dla budowy przeprawy przez doline Rospudy. Powstaje pytanie, czy taka decyzja należy do rządu,czy też może do poszczególnych parlamentarzystów ? Parlamentarzystów - akurat w przypadku pana posła dalece uwikłanych emocjonalnie i politycznie w całą sprawę obwodnicy.
Dodaj ogłoszenie