Via Baltica tylko przez Łomżę!

Mirosław R. Derewońko [email protected]
Dariusz Sipowski przedstawił ponad 30 społecznikom, sygnatariuszom listu do premiera Donalda Tuska zdjęcia tragicznych wypadków z powodu tirów, jadących z Łomży do Budziska drogą E-61
Dariusz Sipowski przedstawił ponad 30 społecznikom, sygnatariuszom listu do premiera Donalda Tuska zdjęcia tragicznych wypadków z powodu tirów, jadących z Łomży do Budziska drogą E-61 Bartosz J. Klepacki
Udostępnij:
Łomża. Dariusz Sipowski zgromadził z naszym oddziałem Gazety zacne grono społeczników. Teraz zbieramy podpisy pod naszym listem otwartym do premiera Tuska.

- Trzymajmy rękę na pulsie, gdyż polski rząd już jesienią będzie debatował o przebiegu Via Baltiki - apelował 22-letni Dariusz Sipowski na spotkaniu sygnatariuszy listu otwartego do premiera Rzeczypospolitej. - W tej sprawie nie możemy przegrać!

Złota setka Sipowskiego
Łomżyniak zaprosił do restauracji Amnesia ludzi znanych w Łomży i regionie z pasji społecznikowskiej i dokonań zawodowych. Wcześniej w niespełna trzy miesiące zgromadził na portalu nasza-klasa.pl poparcie ponad 33 tys. internautów dla Via Baltiki przez Łomżę. Łomżyński oddział "Współczesnej" poparł inicjatywę. Sipowski zaproponował, aby działacze z kręgów opiniotwórczych wysłali list otwarty do premiera.
W Amnesii inicjatora słuchało ok. 30 osób. Drugie tyle wyraziło poparcie, zanim list otwarty powstał.
- Sygnatariuszami są, m.in., wybitni historycy prof. Janusz Tazbir i Henryk Samsonowicz, dziennikarka radiowa i koleżanka Hanki Bielickiej Halina Miroszowa, monografistka historii Łomży Donata Godlewska, neonatolog dr Maria Wilińska, prezes Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej Zygmunt Zdanowicz i prezes oddziału Wspólnoty Polskiej Hanka Gałązka - mówił Sipowski. - Równie znaczących nazwisk jest 100!
Uczestnicy deklarowali przekazanie listu kolejnym sygnatariuszom. Jerzy Kierażyński z Łomży dostarczy list abp. Józefowi Michalikowi i abp. Tadeuszowi Gocłowskiemu, zaś nasz fotoreporter Gabor Lorinczy - biskupowi Stanisławowi Stefankowi.

Niech premier nas wysłucha
Autorzy listu, związani urodzeniem lub serdeczną myślą z ziemią łomżyńską, są zaniepokojeni upolitycznieniem przebiegu Via Baltiki, która nie ma finału od kilkunastu lat. Apelują o ochronę przyrody, przypominając poparcie społeczne w Polsce dla Via Baltiki przez Łomżę.
"Walka o Dolinę Rospudy i Via Baltica urosły do rangi złego symbolu niezrozumiałych decyzji rządzących" - czytamy w liście. "Decyzji, z których rozliczać się będzie nie tylko nasz region, ale też w przypadku niezgodnej z dyrektywami unijnymi decyzji - cała Polska".
Sygnatariusze proszą premiera, by drogi powstawały szybko, w oparciu o wiedzę ekspertów i z uwzględnieniem zdania zwykłych ludzi.
"W naszym przypadku wszyscy są zgodni" - Via Baltika powinna przebiegać przez Łomżę" - czytamy dalej. "W obliczu argumentów, zawartych w wielokryterialnej analizie firmy Scott Wilson i głosów mieszkańców regionu, apelujemy o szybką i odpowiadającą interesom społecznym decyzję w sprawie Via Baltiki".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 181

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
na pochybel kapslom i londynczykom
G
Gość
W dniu 14.09.2008 o 09:55, gosc napisał:

via baltica nie moze isc przez Bialystok bo bedzie zagrazala populacji sledzi ladowych,ktore notabene jesli wygina to nie bedziemy plakac



co prawda śledzie pod ochroną nie są, ale należy dbac o populację... kogo potem bedziemy jedli?! oczywiście zgadzam się - ŁOMŻY należy sięnie tylko Via!!
G
Gość
no Darek rozkręcasz się Nie wiem dokładnie o co come on, ale miło będzie pogadac na studiach Pozdrowienia z Warszawy
G
Gość
www.viabaltica.myzlomzy.pl
B
Białystok
W dniu 18.09.2008 o 00:24, Gość napisał:

Greenpeace jest z Wami! Pozdrowienia dla Darka i Mirka... waariacie ty!



Via & Rail Baltica przez Białystok !
G
Gość
Greenpeace jest z Wami! Pozdrowienia dla Darka i Mirka... waariacie ty!
G
Gość
W dniu 14.09.2008 o 09:55, gosc napisał:

via baltica nie moze isc przez Bialystok bo bedzie zagrazala populacji sledzi ladowych,ktore notabene jesli wygina to nie bedziemy plakac



Via jest łomżyńska od dawien dawna. Musimy walczyc tez o inne sprawy. Przyklad Via pokazał że z Białymstokiem wygrywac jak chcemy mozemy!
g
gosc
via baltica nie moze isc przez Bialystok bo bedzie zagrazala populacji sledzi ladowych,ktore notabene jesli wygina to nie bedziemy plakac
G
Gość
Dziękujemy i pozdrawiamy z Łomży. Zapraszamy: www.viabaltica.myzlomzy.pl
G
Gość
Darku jesteśmy z Tobą. Śledzimy sprawę. Do zobaczenia w Warszawie. Jest nas już dużo więcej
G
Gość
Nie dajcie się! Musicie wygrać. Warszawa Wam pomoże zawsze!
G
Gość
W dniu 02.09.2008 o 22:00, julia napisał:

W/w popieram w cala moca / przez Lomze /, chociasz jestem mieszkanka Bialego.....



Serdeczne ukłony za te słowa. Pozdrawiamy gorąco z Łomży!
j
julia
W dniu 30.08.2008 o 10:07, Via ŁOMŻA napisał:

Niektóre argumenty na rzecz Via Baltiki przez Łomżę:- nie przebiega przez obszary chronione takie, jak Rospuda (owszem i na tym odcinku są tereny posiadające walory turystyczne, ale nie o takiej wadze, jak w wariancie białostockim), pozostaną nienaruszone wszystkie wymienione w wariancie I obszary chronione, nie ulegną przerwaniu korytarze wędrówek dużych ssaków, zostaną ochronione przed zanieczyszczeniami Zielone Płuca Polski- najkrótszy i tym samym najbardziej ekonomiczny wariant wybierany przez transport (przemysłowy, jak i turystyczny)- daje szansę na powstanie kilku-, kilkunastu- obwodnic, o które wiele miejscowości zabiega od kilkunastu lat- jest najtańszy w realizacji- spełnia dyrektywy europejskie, zarówno dotyczące środowiska, jak i drogownictwa – szansa na dofinansowanie z Unii Europejskiej- wariant wskazywany przez ekspertów z dziedziny drogownictwa (Scott Wilson), ekologii (Greenpeace), czy obrońców fauny i flory- jest zgodna z realizacją programów na rzecz zrównoważonego rozwoju województwa, jak i likwidowaniu podziałów na Polskę „A” i Polskę „B”, co do tej pory nie było w tym regionie prawidłowo realizowane- skierowanie ruchu tranzytowego przez Łomżę zamiast przez Białystok znacznie zmniejszy ilość śmiertelnych wypadków (również wśród dzieci) na sztucznie przeciążonej obecnie drodze numer 8. Droga numer 61 może dzięki temu przekształcić się z dwukierunkowej "drogi śmierci" w ekspresową "drogę życia"- wariant łomżyński spotyka się ze zdecydowanym poparciem mieszkańców całego województwa podlaskiego, a nawet Polski i świata- stwarza możliwość pojawienia się nowych miejsc pracy regionach, gdzie do tej pory spotykano się od kilkudziesięciu lat z ogromną emigracją do takich państwa, jak USA, Kanady czy do W. Brytranii- za Via Baltiką przyjdą inne inwestycje, do tej pory bardzo utrudniane, a jednocześnie bardzo potrzebne regionowi, o którym przez ostatnie kilkadziesiąt lat starano się zapomniec- poprawiłby znacznie komunikację, ponieważ od wielu lat na tym obszarze drogi się „łata” nie buduje, Łomża od kilkudziesięciu lat nie posiada też kolei, co gwarantowałaby budowa Rail Baltiki (kolejowej odpowiedniczki Vias Baltiki) na tym obszarze- przeprowadzenie Via Baltica przez Łomżę przyczyni się do rozwoju zachodniej i północnej części województwa podlaskiego oraz wschodniej części warmińsko-mazurskiego, pozwoli również na obiecywane od dawna wyrównanie szans rozwoju miast, które straciły status miast wojewódzkich- przeprowadzenie Via Baltica przez Ostrołękę i Łomżę przyczyni się do rozwoju północnowschodniej części województwa mazowieckiego- W dniach 12-14 czerwca 2007 roku obszary na których planowany jest przebieg Via Baltica i jej przebiegów alternatywnych poznawała grupa europarlamentarzystów. Rozmawiali z przedstawicielami administracji samorządowej różnych szczebli, drogowcami i ekologami. 13 września 2007 roku Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego przyjęła raport, w którym apeluje do władz Polskich o zmianę przebiegu trasy. Raport wskazuje, że Via Baltica jest niezbędna do zapewnienia ekonomicznej i społecznej spójności Unii Europejskiej. Z drugiej strony potwierdzono, że obecnie forsowana trasa korytarza Via Baltica zagraża kilku wyznaczonym przez rząd Polski obszarom chronionym w sieci Natura 2000. Parlament przyjął wniosek, że władze Polski nie dopełniły obowiązku rzetelnego przeanalizowania innych lokalizacji dla tej drogi. Parlament Europejski zwrócił się do Komisji Europejskiej, aby ta wsparła finansowo budowę jedynie tego przebiegu drogi Via Baltica, który zostałby wyznaczony na podstawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko i w pełnej zgodności z dyrektywami środowiskowymi Unii Europejskiej. Zgodnie z tym dokumentem Via Baltica powinna prowadzić przez Łomżę, a nie Białystok. Nie wykonanie tej decyzji pociągnie za sobą na Polskę wielomilionowe kary.- Po przedterminowych wyborach 21 października 2007 roku wygranych przez PO pojawiła sie możliwość uruchomienia Narodowego Programu Wielkiej Budowy. Jeden z jego punktów określa przebieg Via Baltica przez Łomżę i Ełk.- Zakończyłby się spór pomiędzy podlaskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządem województwa podlaskiego, samorządami Białegostoku i okolicznych gmin a polskimi i międzynarodowymi organizacjami ekologicznymi, przyrodnikami, samorządem Łomży i okolicznych gmin, dotyczący przebiegu tej trasy na odcinku pomiędzy Warszawą, a Suwałkami – można zbudowac Via Baltikę, a wkoło niej drogi, które „rozprowadzałyby” transport – kompromis zaproponowany przez władze Łomży.



W/w popieram w cala moca / przez Lomze /, chociasz jestem mieszkanka Bialego.....
g
gość
Ewentualność opóźniania budowy dróg ekspresowych na Podlasiu o prawie dwadzieścia lat?

"Wspolczesna" pisząc o pracach konsultuingowych Via Baltica podawała 5 lipca 2008:

"Eksperci podkreślili, że szczególnym przypadkiem jest obwodnica Augustowa, ponieważ ostateczna decyzja o jej przebiegu i przekroju powinna być dostosowana do wybranego wariantu. Zwrócili też uwagę na fakt, że przy wyborze wariantu 42, rekomendowanego przez zespół autorski, konieczna będzie budowa trasy ekspresowej na odcinku Warszawa - Białystok (Białystok - Stare Jeżewo do roku 2020, Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów-Stare Jeżewo po roku 2030)."

Jak sie wydaje, staiomy zapewne wobec groźby ZABLOKOWANIA nie tylko budowy Via Baltica na Podlasiu, ale nawet PRZEDŁUŻENIA TERMINÓW, czy - w niekórych wypadkach w ogóle ZREZYGNOWANIA - z budowy tu dróg ekspresowcyh. (Via Baltica na odcinku do Białegosotku nie miałaby powstac jak polanowano do 2012, ale droga ekspresowa dopiero w roku 2030, czyli z opóźnieniem prawie dwudziestu lat. (sic , sic, sic). Jak rozumiemy, nie rekomenduje się też w ogóle budowy Via baltica/ drogi ekpresowej Augustów -Białystok.

Teraz juz wszyscy w Augustowie i Białymstoku powinni sie zastanowić czy nie jest juz dla nich w pełni oczywsite i niepodważalne,że bez Via Baltica staniemy się obszarem nędzy i braku jakochkolwiek perspektyw. Prawdziwym obszarem peryferyjnym UE.
g
gość
Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa. Wiele nam to wyjaśni.

TVN 24.pl 10 X 2007 "Kandydat na ministra środowiska chce obwodnicy przez Rospudę

"TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA DLA PRZYSZŁEGO RZĄDUNowy rząd nie zrezygnuje z obwodnicy przez Rospudę?
TVN24 Wiele wskazuje na to, że mimo porażki PiS, obwodnica Augustowa jednak przetnie Dolinę Rospudy.

Na taką możliwość wskazuje w rozmowie z "Dziennikiem" Stanisław Żelichowski, kandydat PSL na ministra środowiska.

Spore wyzwanie ...Nowy minister ochrony środowiska będzie miał twardy orzech do zgryzienia. Żelichowski uważa, że największym problemem jest przekonanie do wariantu "drogi przez Rospudę" Komisji Europejskiej. Dlatego zgodnie z postulatem Komisji, zostaną przygotowane analizy dwóch alternatywnych tras.

Jednak polityk PSL nie ma wątpliwości, że zwycięży dotychczas planowany przebieg przez Rospudę.-

Realizacja innej koncepcji będzie niezwykle kosztowna i może zająć nawet 10 lat - tłumaczy.

Taka zapowiedź może wywołać mową burzę wśród międzynarodowych organizacji ekologicznych, które w kwietniu i pod koniec lipca zmobilizowały tysiące osób, aby powstrzymać spychacze przed rozpoczęciem prac.Co na to Komisja Europejska?Bruksela reaguje z mieszanymi uczuciami na wypowiedź polityka PSL. - Pozwaliśmy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości poprzedni polski rząd, bo nie chciał przedstawić alternatywnych tras. Dobrze, że to się zmieni - mówi Barbara Helfferich, rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. Ochrony Środowiska. Ale nie chce powiedzieć, czy Unia zgodziłaby się na kontynuację budowy przez Rospudę.

Zamieszanie w Platformie Pomysł Żelichowskiego wywołuje zamieszanie w Platformie. Stanisław Gawłowski, poseł PO zangażowany w sprawy ochrony środowiska, uważa, że najlepiej by było, gdyby nowa autostrada przebiegała koło Łomży.

Jednak biorąc pod uwagę skalę zaangażowania kapitału, utrzymanie obecnego przebiegu obwodnicy prawdopodobnie jest nieuniknione."

Pamietajmy o historii wydarzen....wiele naj wyjasni Bierzmy z niej argumenty do obrony obwodnicy Augustowa ....
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie