Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Baltika. Bez kasy nie ma trasy

Paweł [email protected]
Remont rozjeżdżanej przez tiry ul. Wojska Polskiego, będącej częścią drogi nr 61, przekracza możliwości finansowe miasta
Remont rozjeżdżanej przez tiry ul. Wojska Polskiego, będącej częścią drogi nr 61, przekracza możliwości finansowe miasta P. Chojnowski
Realizacja "łomżyńskiego" odcinka Via Baltiki stoi pod znakiem zapytania. Prezydent miasta i lokalni posłowie piszą do premier Ewy Kopacz i do minister infrastruktury Marii Wasiak w sprawie zapewnienia finansowania budowy drogi ekspresowej i obwodnicy Łomży.

Czy rząd wychodzi z założenia, że samochody, które będą pędzić planowaną Via Baltiką "jakoś przejadą" przez Łomżę? Bo łomżyńskiego odcinka tej trasy i długo wyczekiwanej obwodnicy miasta nie ma w planach finansowych.

Pominęli, czy zapomnieli?

W czwartek prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski udał się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, by na miejscu omówić jakże istotną dla mieszkańców sprawę sfinansowania budowy obwodnicy miasta. Wcześniej włodarz napisał list otwarty do minister Marii Wasiak.

- W programie "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility) Komisja Europejska nie ujęła łomżyńskiego odcinka trasy, a polski rząd nie uwzględnił go w nowym programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2023, który ma być podpisany przez premier Ewę Kopacz we wrześniu" - pisze prezydent Chrzanowski.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawsze powtarzali, że obwodnica Łomży będzie budowana, kiedy będą na nią pieniądze. Cudów nie ma. Na budowę odcinka Via Baltiki od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna potrzeba ok. 3,3 mld zł.

Przy braku wskazanych środków finansowych bledną wcześniejsze "sukcesy", jak uzyskana po długich bojach we wrześniu ub. roku decyzja środowiskowa dla inwestycji.

Obecnie przygotowywana jest przez biuro projektowe Transprojekt Gdański koncepcja programowa inwestycji, która ma być gotowa do końca roku. Po jej zweryfikowaniu na początku 2016 roku, GDDKiA miała ogłosić w marcu przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Cała droga S61 miała być ukończona w 2020 r. Bez wskazania źródeł finansowania inwestycji to termin nierealny.

Nie obwodnicą, a przez miasto

Czarny scenariusz zakłada, że tranzyt nadal będzie odbywał się przez Łomżę, głównie krajową 61 (w kierunku przejścia granicznego w Budzisku). Natężenie ruchu na tej trasie to ok. 20 tys. pojazdów na dobę, w tym 4,5 tys. samochodów ciężarowych. Mieszkańcy ul. Wojska Polskiego mają dosyć hałasu i wstrząsów powodowanych przez tiry na nierównej, wyboistej jezdni. Wielokrotnie opisywaliśmy przypadki pękania ścian w domach położonych przy drodze. łomżanie dawali już wyraz niezadowoleniu, blokując tę ulicę.

Drugą niezwykle obciążoną trasą jest ta na Mazury (droga nr 677, czyli w granicach miasta al. Legionów). Porusza się tędy 26 tys. pojazdów na dobę. Tak wysokie natężenie ruchu jest przyczyną nie tylko hałasu, ale i wielu wypadków (na tych dwóch drogach ma miejsce 35 proc. wszystkich wypadków i kolizji notowanych w mieście).

Obwodnica miasta miała rozwiązać te problemy. Miasta nie stać na remont usianej dziurami i koleinami ul. Wojska Polskiego. Nie ma również pieniędzy na przebudowę mostu na Narwi. A obowiązuje na nim, ze względu na stan techniczny, zakaz ruchu pojazdów o masie powyżej 30 ton, warunkowo jest zaś dopuszczony do ruchu pod obciążeniem 30 ton.

Budowa trasy Via Baltica bez obwodnicy Łomży mija się z celem i w moim odczuciu będzie stanowiła marnotrawienie środków publicznych.

Mariusz Chrzanowski
prezydent Łomży

Prezydent Łomży przypomina, że w ustalonym przez rząd we wrześniu ub. r. "Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)" zostały zapisane wspomniane wcześniej terminy: przetarg w 2016 r., budowa do 2020 r.

Rząd nie dotrzymuje słowa

Na całym zamieszaniu mogą zyskać opozycyjni posłowie z regionu, którzy nie zostawiają suchej nitki na rządzącej ekipie PO. Najpierw Krzysztof Jurgiel (PiS) w piśmie do minister Wasiak w pełni poparł obawy i oczekiwania włodarza Łomży. Co ciekawe, poseł kiedyś był przeciwny wariantowi przebiegu Via Baltiki przez Łomżę, długo zabiegał o jej wytyczenie przez Białystok.Teraz jednak wspiera łomżan.

- Ostatnie osiem lat rządów koalicji PO - PSL to zaniedbania w realizacji infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej na terenie woj. podlaskiego - uważa poseł Jurgiel. - Jest to m. in. skutek przyjęcia przez obecny rząd w roku 2009 koncepcji rozwoju kraju określanej jako model polaryzacyjno - dyfuzyjny, prowadzący do dalszego rozwarstwienia poziomu życia ludzi w Polsce, prowadzący do rozwoju kilku metropolii.

Poseł zapowiada, że będzie dążył do tego, aby jak najszybciej wykonano obwodnicę Łomży oraz wielu innych miast.

- Obecny rząd przyjmując Program budowy dróg do 2023 roku, po raz kolejny oddalił szanse rozwoju naszego regionu, w tym budowy obwodnicy Łomży.Musimy to zmienić. Wierzę, że 25 października 2015 r. wróci szansa rozwoju dla naszego województwa - podkreśla Jurgiel.

Przed tegorocznymi wyborami zapewne nie zabraknie jeszcze wielu takich obietnic. Również łomżyński poseł Lech Antoni Kołakowski interweniuje w sprawie Via Baltiki. Skierował on interpelację do premier Kopacz.

- Niestety, pomimo także Pani osobistych zapewnień że przetargi na budowę tej drogi zostaną ogłoszone na początku 2016 roku, dotychczas nie ma zapewnionych żadnych środków na budowę tego odcinka trasy - wytyka szefowej rządu.

Poseł pyta, czy polski rząd podtrzymuje plany i harmonogram budowy trasy S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn wraz z obwodnicą Łomży i kiedy- według wiedzy pani premier - ma się zacząć rzeczywista budowa. Chce też wiedzieć, dlaczego nie zapisano środków na ten cel (w załączniku do Szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) i kiedy ten dokument będzie aktualizowany.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna