Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W całym województwie tu najlepiej uczą tolerancji

Paweł Chojnowski [email protected]
Pedagog Halina Ścisłowska prezentuje publikację, która dała IILO zwycięstwo w konkursie "Szkoła tolerancji”, a Leszek Szczepara – główną nagrodę
Pedagog Halina Ścisłowska prezentuje publikację, która dała IILO zwycięstwo w konkursie "Szkoła tolerancji”, a Leszek Szczepara – główną nagrodę P. Chojnowski
Młodzież z innych krajów jest u nas przyjmowana entuzjastycznie - mówią nauczyciele II LO w Łomży.

Szkoła została właśnie doceniona za kształtowanie postawy tolerancji u młodzieży - zajęła I miejsce w konkursie "Szkoła Tolerancji". W pierwszej edycji konkursu, organizowanego przez wojewodę, marszałka, kuratora oświaty i podlaską policję wzięło udział 37 szkół z regionu.

Egzotyczni goście
Nauczyciele II Liceum Ogólnokształcącego w specjalnie przygotowanej do konkursu publikacji pokazali po prostu, co robią od lat w kwestii nauki tolerancji w szkole.

- Program zajęć co roku się zmienia - tłumaczy Leszek Szczepara, nauczyciel, koordynator projektów propagujących otwartość na inne kultury, wyznania, narodowości.

To np. projekt "Bliżej siebie", w ramach którego już od pięciu lat młodzież z Izraela (z Gvanim High School) spotyka się z uczniami II LO - ostatni raz wiosną br. Albo "Enter Your Future", czyli cykl spotkań młodzieży z całego świata. W 2009 r. gościli tu młodzi ludzie z Indii, Kenii, Brazylii, Wenezueli, w 2011 r. - z Chin, Indonezji, Ukrainy, a niedawno z Gruzji.

- Są u nas przyjmowani entuzjastycznie - opowiada Halina Ścisłowska, szkolny pedagog, jedna z autorek zwycięskiej publikacji "Szkoła tolerancji". - Młodzież łączą zainteresowania, muzyka, sport. Myślenie uczniów nie jest ograniczane przez stereotypy - dodaje.

Co roku do szkoły zapraszane są również osoby, które opowiadają o historii łomżyńskich Żydów, ich kulturze i zwyczajach. W kinie młodzież ogląda filmy związane z Holokaustem (np. "Pianista", "W ciemności"). W marcu odbyła się też wycieczka do Treblinki. Wyjazdy do obozu mają być stałym punktem nauki tolerancji w szkole.

Nieobojętność na zło
Na potrzeby konkursowej publikacji została przeprowadzona ankieta wśród uczniów "drugiego". Okazało się, że znakomicie definiują oni samo pojęcie tolerancji: "To wartość, bez której nie może istnieć społeczeństwo", "oznacza nieobojętność na zło". Pytani, co wpływa na formowanie takiej postawy, wskazują na nauczycieli, rodziców, a nawet dziadków, autorytety znane z telewizji, gwiazdy sportu, a nawet fakt wstąpienia Polski do UE.

Leszek Szczepara, który wrócił niedawno z wyjazdu studyjnego do USA (poświęconemu sposobom nauczania o prawach człowieka i Holokauście) zauważa, że wieloetniczne społeczeństwo amerykańskie ciągle zmaga się z problemem nietolerancji.

- Tam kładzie się olbrzymi nacisk na naukę tolerancji. Jakiekolwiek przejawy dyskryminacji są mocno piętnowane - podkreśla. - W tej kwestii możemy się wiele od Stanów Zjednoczonych nauczyć.

Co ciekawe, opracowanie "Szkoła tolerancji" trafiło przy tej okazji do biura ONZ w Nowym Jorku.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna